Slöjstjärt
Hej! Jag är ny här på iFokus och skulle vilja fråga lite fråger :) Min slöjstjärt som bor i en 20-30 l guldfiskskål simmar runt i cirklar hela tiden. Vad kan det bero på? Han en nypa mat i gång om dagen och har ingen pump då det blev för strömmit. Jag har för mig att slöjstjärtar vill vara ensamma men kan ha fel. Tacksam för svar :))))))
Skål? Man får inte ha guldfiskar i skålar :) dom behöver 250Liters akvarium. Köp ett större kar och köp fler guldfiskar, Eller så säljer du guldfisken och använder skålen som rymdhjälm :D
-Rasmus 🌈
Ojsan. Det låter inte bra.
Det är olagligt och djurplågeri att ha Guldfisk i skål. Så att den gör så är absolut inte ovanligt eller hälsosamt.
Jag skulle råda dig att omedelbart ge fisken till djuraffären, sälja den, eller skaffa ett nytt akvarium (Minst 150 liter stort).
Det är normalt att folk tror att det går bra att ha fiskar i skål.. Men efter bara 5 minuter på google kan man lätt se att slöjstjärtar blir stora som en handboll, lever i närmare 10-20 år, och mår inte bra ensamma eller i små utrymmen.
Vill du ha tips på hur du går till väga nu? Alltså i form av ett nytt akvarium, eller information, så fråga bara.
Hmm han verkar trivas…han har blivit ca 10 cm redan. Men okej jag ska flytta han till mitt stora kar nu :) Tack för svar :)
Ja, de verkar vara glada, dessa små fiskar.
Gör så :) Det mår han säkerligen bättre av. Ta gärna en bild sen när han är i det stora. Det är alltid roligt med bilder!
I det stora karet går 3 blackmolly och 4 sniglar med runt skal,tror dem hette äppolsniglar. Slöjstjärten äter väll inte upp dem?
?????
?????
Hur stort är det stora karet?
Mjä. Black mollys vill ha varmt vatten (ca 26-28 grader), och slöjstjärtar vill ha kallt vatten (20-24 grader). Det KAN gå med 25 grader för båda arterna, så sätt gärna tempen så i såna fall.
Slöjstjärten äter inte snäckor nej. Äppelsnäckor heter dem (sniglar är sådana djur som inte har skal)
Just det ja äppelsnäckor var det ja :) Ca 70-90 l tror jag det var,räcker inte det? Tempen ligger på 25 grader ca :))))
Nej 70-90 L räcker absolut inte. Den behöver minst 250 L punk slut, sälj den till någon som har så stort kar och en dubbelt så stor pump som egentligen behövs. Slöjstjärtar kan bli över 30 år gamla och upp till 30 cm långa och ska de leva i ett mindre kar än de behöver så kommer den dels bli underutvecklad och dö efter kanske 1-2 år vilket är som en fis i rymden gemfört med hur gamla de normalt blir.
Ta reda på mer fakta innan du skaffar fisk nästa gång.
Okej,men du behöver inte vara så hård! Vad har jag gjort dig om jag får fråga? Jag vill inte sälja min lilla gulle plutt :( 70-90 liter är ganska stort så jag tycker han borde vara nöjd,men ok får väll tänka på saken,han är ju trotts allt bara liten så kanske jag kan sälja han om ett år…
Din attityd om att han är en liten gulleplutt som har det bra hos dig är helt fel. 150 liter är minimum för en slöjstjärt under 6-7 cm, och 250+ för de som är 10 centimeter och över. De ska gå i flock också, gärna 3-5 stycken. Och då är det ytterfilter eller dubbla innerfilter som gäller.
Lika så ska de ha speciell kost i form av grönsaker och pellets. Absolut inte flingfoder. Det är sådana småsaker man ska veta innan man köper en fisk.
Jag försökte vara så artig jag kunde.. Men att "tänka på saken" räcker inte. Denna veckan borde han flyttas. Ett år till tvivlar jag på att han överlever i halvkassa förhållanden.
Hmm okej men jag menade lindzen… Men okej vill ju göra det så bra som möjligt för honnom så jag får väll ge han till min kompis som har ett 540 l tror jag att det var. I det karet är det ca 5 st slöjstjärtar och en svart mal. Gud vad rörigt med alla dubbla filter hit och ytter filter dit. Nej jag går heltenkelt nöja mig med mina 3 mollysar och snäckorna :)
Det låter som en väldigt bra idé!
Jag har själv 3 slöjstjärtar i mitt 540, och de har aldrig varit såhär aktiva och pigga förut när de gick i 200 literskaret. De är fortfarande bara 6-8 cm stora, men jag skulle aldrig ha dem i ett mindre akvarium. De blir helt andra fiskar när de får platsen de behöver!
Så bra :) Jag ringde min kompis nyss och hon sa att han var välkommen. Så om 2 veckor flyttar min lilla plutt rill henne ,han kommer få det jätte bra där :,)
Troll va de första jag tänkte. Men om detta är en serriös tråd så stackars firre men skönt att den ska få flytta till ett ricktigt hem.
Han kommer nog få det kanon på sitt nya ställe med massa kompisar! Ett mycket mycket bra beslut tycker jag!
Hoppas det stoodyear :)) Tack,jag ville göra det rätta för min lilla plutt som snart kommer bli 30 cm ;)