Inreda med växter
Efter att ha sett alla dessa trådar med bilderpå alla akvarium så kliar det lite i fingrarna och jag blir mer och mer sugen på att försöka inreda mitt akvarium som jag alltid har velat.
Så jag tänkte ni kunde få hjälpa mig med vad som skulle passa :)
Fram vill jag ha som en gräsmatta, sen ngt högre växter men inte för höga, sen ska det bli högre varefter, ja ni kanske förstår vad jag menar.
Vad ska jag köpa för växter som skulle funka för detta?
valisineria är ju alltid snyggt , beroende på sorten kan de ju bli riktigt höga..
Sen finns det ju olika mossor att använda som "gräsmatta", annars tycker jag att mikrosvärdplanta (lilaeopsis novae-zelandiae) är fint..
Mittparti finns det ju såå mycket snyggt.. ;) Men echinodorus red rubin är min absoluta favorit.. :)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Mikrosvärdplantan gillade jag :)
Sen till mittpartiet gillade jag väl ditt förslag sådär, jag gillar mkt i växtväg, men jag vet ju inte vad alla heter……
Men när det gäller "gräsmattan" , vad blir bäst, vad rekommenderas?
Jag skulle välja växter utifrån hur mycket ork jag orkar lägga på att sköta dem. Somliga är känsligare än andra och blir trista (eller vissnar) om man inte har bra växtnäring.
Som #1 skriver finns det ju massor av vackra valisinerior, som är relativt lättskötta, och de kan bli otroligt läckra om man låter dom växa fast på stenar, rötter, dekorationer etc…
Vänliga hälsningar
Cindy
om du vill ha en "enkel" gräsmatta som knappt behöver skötas skulle jag nog satsa på mossa, x-mas tycker jag passar bäst till det :) När det blir mycket så rensar man bort lite bara
Bakgrund - hygrophila polysperma.. En snabbväxande växt somfår bukt med algtillväxten! Mittparti - echinodorus Bleheri, Cryptocoryne undulata, Echinodorus uruguayensis, Rotala macrandra Av dessa växter är det bara rotalan som är svårskött - kräver extra näring för att hålla sig fin, CO2 för att växa. Hygrophilan kan behöva att man ansar den lite ibland för att den inte ska finnas överallt och ta kål på alla andra växter inom en kortare tid!
Bakgrundsväxten har jag redan i akvariet, gillar den sådär…
Gillade de flesta av de växterna du nämner som mittparti, nån av dem har jag redan.
X-mas mossa, är det lätt att få tag på? Jag menar, att gå till butikerna där jag bor är ju inte ens nån mening med….
Den behöver ju ansas kanske varannan vecka för att vara fin.. Sen finns det ju olika varianter som ex. Rosanervig som jag har i ett kar här :) Alla växter mår dessutom mycket bättre med lite koltillskott.. Trycksatt CO2 är det bästa och finns i inte alltför dyra versioner.. (googla "sodastream co2 akvarium" Annars finns det billiga koltillskott ex: Carbo Green.
om du går in på tradera är det ganska lätt att få tag i sån mossa, den brukar kunna skjuta iväg i pris ganska lätt dock.. annars kan du få köpa en tuss av mig om typ en vecka när den växt på sig lite till :)
#7 Ngt du även säljer, rosanervig alltså?
#8 Köper gärna av dig Imitra :)
Den börjar precis skjuta iväg på riktigt.. Men om en vecka ungefär ska de nog gå! :)
#10 Då köper jag gärna :)