mina dvärggurami
min Dvärggurami har gjort ett skumbo men jag tror inte att den är tillräckligt stor och han jagar bort honan men när de båda är under skumboet så visar sig hanen upp men då brukar honan strunta i honom och simmar iväg.jag har matat de med mygglarver ock räkor och vad ska jag mata ynglena med och kommer föräldrarna att äta upp ynglerna?
jag köpte de två dagar sen och igår var honans mage större men nu är den nästan platt!
ingen vill hjälpa mig.
Men va? Du kan väl inte gå och köpa två fiskar, och förvänta dig att de ska få yngel bara sådär?
Läs på INNAN du uppmärksammar lekbeteende. Ignorera dem nu bara, och mata normalt. Mata inte upp dem med massa protein än, utan håll de på en stabil nivå.
Sen läser du på (!) om allt gällande guramisar, lekbeteende, foder, yngelvård, lek-akvarium osv.
Det är ju inget man gör i en handvändning, som med guppys. Ynglen behöver ju specifik mat, och en odlingstank i vissa fall.
Guramis är roliga att odla men som #2 säger så krävs det lite kunskap innan man kan förvänta sig yngel, plus att man bör veta hur ynglen skall hanteras.
Eftersom du haft dem så kort tid så skulle jag råda dig att låta dem etablera sig ordentligt i akvariet innan du börjar tänka på lek. Låt dem få "bara vara" i ett par veckor först iallafall.
Regel nr 1: HA INTE BRÅTTOM.
Regel nr 2: LÄS PÅ ORDENTLIGT om texten som UPPFÖDARE har skrivit.
Det du nu inte vet är att du måste ta bort honan från karet så fort de har lekt klart- då måste du ha ett till kar åt henne. Hanen tar hand om ynglena tills de är frisimmande sen måste även han bort från ynglena. Lekkaret måste vara på minst 50-60 L. Sen måste du ha ett till kar på minst 100 L där ynglena kan växa till sig när de blir större. Eftersom de är guramis så kan de gå med varandra tills de är redo att säljas vilket innebär att du kommer nog behöva ett ännu större kar där de sedan kan gå. Du måste också mata dom med levande foder som du föder upp själv de första två månaderna. Artemia är väldigt viktigt levandefoder som du kläcker själv (det kan du mata med så länge det går), då gäller det att få tag på bra ägg. det är ganska dyrt här i Sverige. Micromask är ett annat levandefoder, det kan vara svårt att få tag på nu då du måste få det från någon som redan har en kultur och det går inte att skicka för det är för kallt. Grindalmask är också bra levandefoder när de blir större.
Det är ingen barnlek du har gett dig in på som nybörjare. Det kräver många akvarium, tid och noggranhet. Det är hyffsat lätt att få dom att leka om man ger dom rätt förutsättningar, sen att föda upp ynglena är en annan sak.
hanan bygger på skumboet och sätter fast små blad på boet
men i djuraffäret så sa nån att de skulle få yngel!
Vill du inte lyssna så gör som du vill.
Men kom inte och be om råd då, när du sitter med hundra ynge, och ingen mat eller kunskap :) Vad "vi" säger här, är för ditt och fiskarnas bästa.
Vänta tills nästa "kull" är på gång, och läs på tills dess.
Vad menar du med "men i djuraffäret så sa nån att de skulle få yngel!"..?
Köpte du dom bara för att de skulle få yngel? Det är väldigt stort anvar du tar när du skaffar yngel. Det är faktist inget som bara är roligt, det är jobbigt och kräver MYCKET kunskap och tid.
Som sagt så lyssna INTE på djuraffärerna. De vill BARA få fiskar sålda så de får sin lön…
Tyvärr är de flesta personer som äger zooaffärer och säljer fisk väldigt okunniga. Hade någon häromdan när jag handlade fisk, som rekommenderade kampfiskhane till ett 54L kar med palettciklider. Dom har ingen koll och bryr sig destå mindre.
#8 I många fall har de ju hyfsad koll men ljuger lite för att pengarna går före typ.
Tyvärr är båda affärerna jag kan åka till helt ute och cyklar.
Min är superbra och de har tre stycken välutbildade kunniga personer som jobbar i Akvarieavdelningen. Oftast säger de sanningen också och vad fiskarna kräver!
Då har du tur.
Jo, jag antar det. På en djuraffären i grannorten där jag köpte mina rödmunnar och sorgmantlar verkade de inte ha någon vidare koll.
Nä, det är nog väldigt olika!
En person på en djurbutik sålde en clarias mal till mig och sa inte ens hur stor dom kunde bli..
-Rasmus 🌈
Jag har två royal neon blue guramis, trodde aldrig jag skulle få rom men har ändå läst på en hel del och läst trådar som folk med Gurami odlingar skrivit men har inte gjort något speciellt förutom att höja värmen och sänka vatten nivån.. Nu har jag yngel i mitt akvarium och jag har inte pengar till att göra det exakt rätt om man ska kalla det så. Har en yngelkasse men springorna i det är för stort så jag behöver köpa ett nytt… Det är över 80 yngel och hanen äter upp en hel del och har därför honom i yngelkassen nu när jag inte har ett annat kar..
Det jag vill komma fram till är att det är som de flesta säger, kunskap och rekvisita om man säger så är väldigt viktigt.. Maten behöver inte vara någon speciell har jag hört, funkar med flingmat men som sagt.. Du måste veta vad du ger dig in på! :)
OCH en sak till.. Min hane byggde skumbon i flera veckor innan det hamnade yngel i dom.. Varje morgon var det ett nytt skumbo.. Men när jag köpte flytväxter så försvann inte skumbot och det hamnade rom där några dagar efter.
Då anser jag att man får låta bli att odla, att ha din hane i en yngelkasse är långt från bra. Släpp ut honom och gör det ordentligt när du har pengar att köpa ett till akvarium. Om du hade tänkt att han skulle vara där tills ynglen blir tillräckligt stora så är det verkligen djurplågeri då det kommer ta iaf 2 månader.
Nej flingmat skall man inte använda, aldrig helst. Inte på vuxna fiskar heller någon längre period. Att dra upp ynglen på flingor är långt från hälsosamt för dem, även om det GÅR. Det tar mycket längre tid dessutom. Kläcka artemia rekommenderas till alla som odlar annat än levandefödare.
Kan man inte göra det rätt, ska man låta bli. För fiskarnas skull.

#15 Och det är inte ditt ansvar att ta reda på tycker du?
Mvh Ellenfyrkant
jag hade honom bara i yngelkaret en dag pga att han bet på honan, "för fiskarnas skull" skulle jag låta henne bli uppäten då eller? lite synd att det här har blivit uppläxningsskola.. Ska jag säga åt dom att sluta leka kanske?
de lär ju funka
Vill du ha ordentlig hjälp rekommenderas det att starta en ny tråd, där du förklarar exakt hur du gjor, vad du vill uppnå, och vad för frågor du har :)
Vill du inte att dina fiskar ska leka, och därmed bilda revir och slåss:
1. Köp inte parbildande fiskar.
2. Gör inte förhållandena lek-vänliga (ta bort flytväxter och höj vattennivån).
3. Skaffa ett nytt kar, där du har ett av könen.
4. Skaffa ett STORT akvarium, där fiskarna inte behöver jaga varandra.
Har man inte råd med 2 akvarium, ordentligt foder, yngelkassar osv, så kan man köpa sig en krukväxt istället.. Akvarieintresset är dyrt, och går inte att fuska med.
#19 Jo såklart :) men djurbutikerna borde informera mera tycker jag.
-Rasmus 🌈
#21 Tack.
haha
?
så, Firren, som du märker är detta ett levande forum där man inte bara får hjälp med det man önskar, utan du får mer än så: folk delar mer än gärna med sig av sin åsikter och värderingar. du kan till och med bli uppläxad, ifrågasatt, påhoppad och kanske idiotförklarad och dömd som djurplågare. allt detta görs givetvis "för fiskarnas bästa".
som #20 säger så kan du få ordentlig hjälp men du måste be om den på "rätt" sätt först, annars får du räkna med att bli ombedd att skaffa en ny hobby som en krukväxt.
men vad står man inte ut med "för fiskarnas skull"?!
Ja. Gilla läget eller hitta ett annat forum.
Det är inte svårt att vara artig och fråga för att man vill något för fiskarnas bästa..
Många av frågorna som ställs här är för mig lika idiotiska som att fråga "Går det bra att mata en rottweiler med bröd? Jag fick en hund nämligen, som bor på min balkong, men typ vad äter dem?"
Så jag står gärna för att jag är hård och rå ibland, men det behövs mer än du ser. Folk har helt del inställning till fiskar, och ser dem som en prydnadssak.
För övrigt verkar du har problem med "oss" över lag här i forumet. Varför är du då här?
Än en gång är det jag som är elak och förstör för alla.
gilla läget=gilla eran överlägsna snobbiga attityd? om jag inte tycker eller gilllar er stil så är jag inte välkommen här? vem dog och gjorde dig till kung över detta lilla forum.
om du tycker att frågorna är idiotiska så svara inte så himla ofta. så kanske attityden dropppar av lite!
Vadå "än en gång är det jag som är elak.." lägg av med offermentaliteten.
Jag håller med DynamitElla. Det är inte svårt att uppfatta tonen som gäller här. Man behöver inte läsa många inlägg/trådar för att inse att detta är ett levande forum där de mest kunniga föredrar att få en seriöst ställd fråga, underbyggd med bakgrund/historia och med så mycket grunddata som möjligt. Det är inte konstigt, det gör det lättare att besvara frågan.
Gillar man inte den tonen, ja då får man väl hitta ett annat forum att ställa sin fråga i. Nätet är tämligen fritt, det finns fler forum. En del har högre acceptans, en del har lägre.
På det här forumet ser man fiskar som djur, med samma behov av drägliga levnadsförhållanden som andra djur. Det är inte så stor skillnad på ett fisklivs eller ett hundlivs värde. Därför är det många här som inte accepterar att fiskar behandlas som slit-o-släng prydnadssaker. Skriver någon en fråga eller ett inlägg som uppmuntrar till dålig skötsel kommer denna skribent få ta skit.
Du kommer kunna hitta andra forum, där man säger till den som missköter sina motorer att skaffa akvarie istället, det finns samma grad av "nördande" bland bilister. (OBS! I detta sammanhang är "nördande" inte på något vis negativt!)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag har inte bett om hjälp på något sett i denna tråd, skrev hur jag har det i mitt akvarium har inga frågetecken över huvud taget. Så hade jag velat fråga nånting hade jag självfallet gjort det.
DET finns så himla mycket olika information, jag har varit med på iller i fokus då jag hade två illrar och det var samma sak där. I trådar då man pratade illermat så var det så idiotiska komentarer ibland att man la i byxan. Man får la tänka på att alla är olika individer och när det finns så mycket information är det inte svårt att råka missa någon liten grej. Jag har inte sagt att det jag gjort är bra och att andra ska göra likadant jag ville bara dela med mig om hur det var. Men som sagt.. tycker att detta har gått way out of line.
Pekar inte ut någon alls och jag tänker inte vara likadan tillbaka men..
Kalla mig vad ni vill men jag slutar följa denna tråden för jag blir bara irriterad och nu gör jag det "för min skull".
Tjarå!
"jag har matat de med mygglarver ock räkor och vad ska jag mata ynglena med och kommer föräldrarna att äta upp ynglerna?"
Du ber om hjälp och du verkar ha många frågetecken enligt mig.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag var inte otrevlig men inte trevlig heller. Berättade hur det var och hur man ska göra och jag står för att om man inte kan ta hand om sina fiskar på rätt sätt så ska man låta bli att ha fiskar, samma sak med odling, gör det på rätt sätt eller låt bli. Inget konstigt i det argumentet.
Sedan att du känner dig påhoppad är helt klart ditt egna problem, kanske kände du dig lite träffad ändå, för det verkar det ju onekligen som. Här snackar vi taggarna utåt direkt.
Helt seriöst så struntar jag i hur ni vill plåga era fiskar och under vilka dåliga förutsättningar ni vill försöka odla, the bottom line, håll tyst med det. Sitt inte och vräk ur er dåliga förslag som är direkt olämpliga när det kommer till t.ex odling. Det finns dom som kan läsa det och tro att det är rätt. Här inne ska ingen behöva lära sig av sina misstag (det är elakt mot fiskarna med…), här ska man få korrekt information och handledning om hur man gör för att lyckas. Om fler tar till sig informationen så kommer fler lyckas!
#26, Jag kan inte mer än förvånas, hur kommer det sig att du ens orkar.
1. Det finns inga åsikter, det finns fakta. Fakta på hur man ska göra på bästa sätt, men om du inte vill hålla fisk på bästa sätt kommer du möta motstånd från den stora mängd personer här inne som tycker att man alltid ska sträva efter att göra saker på rätt sätt.
2.Inga frågor här är dumma, iaf sålänge den som ställer frågan är villig att lyssna och ta till sig svaren. För om man inte vill höra svaren, varför skulle man fråga?
3.Och du får jättegärna vara kvar här, men frågan var mer varför du är det när alla är idioter och snobbar?