djurplågeri?
för några dagar sedan åkte jag till zoo i bromma.
de hade massor med fina fiskar och reptiler men när jag skulle gå och kolla på kampisarna så hade de typ 15 honor i ett 20 liters akvarium!
de hade massor av honor men en hane och två hanar tillsammans men deras fenor var korta!
de hade typ 23 små diskusar i ett 60 liter akvarium!
de hade 5 gröna kyssgurami(de var ganska små) i ett litet akvarium med Honungsgurami!(honungsguramina var ganska många så det var trångt där!
är inte det djurplågeri?
Ja verkligen, iaf enlit mig. Blir så förbannad på djuraffärerna, de kan ingenting. De stödjer massuppfödning av gnagare och fåglar och håller fiskarna på helt fel sätt. Inte nog med det så ger de ut helt felaktig fakta som gör att många nybörjare inte fattar någonting när det blir krig i akvariet eller om alla helt plötsligt dör..
(Kan inget om fiskar)
Men jag har själv varit i den där djuraffären och de är väldigt trevliga där.
Så om du vill så är det bara att snacka med de. (Har själv gjort det ang. djurrummet)
Och nästa gång jag var där hade de ändrat på det.
Annars om du inte vill det är det väll bara att göra en anonym anmälan?
What doesn't kill you makes you stronger.
de sa att man kunde ha en hona och en hane tillsammans men dagen efter jag hade köpt honan så var min hane död och de andra fiskarna hade fransiga fenor!(det hände när jag var en nybörjare med fiskar!!)
han var lila och blå och busig.
ja,de är trevliga där men de vet ändå inte om hur man tar hand om fiskar!>.<
Tyvärr är många djuraffärer så idag.
De har noll koll, och vill bara sälja.
.. Jag klandrar cheferna. Hade de bara anställt någon som har akvarier och fiskar (eller hamstrar/fåglar) som hobby utanför jobbet, så hade levnadsförhållandena och kunskapen som förmedlas plötsligt förändrats.
Jag hoppas att se fler affärer som tar han om sina fiskar och ger ut rätt information (eller i alla fall hänvisar till zoopet).
Det är så synd :( På dem flesta djuraffärer är det ju nästan så mycket fiskar i ett för litet kar så man knappt ser inredningen i akvariumet, hemst! 
ja, det är verkligen synd om de:^C
Vi har köpt Kampfisk på Bromma zoo, och skulle ha tre tjejer. Efter några veckor började två av dem bråka, och det visade sig att det egentligen var en tjej och två hanar - men de var unga och av en sort med små fenor.
Vi har fortfarande kvar killarna (tjejen dog nyligen av hög ålder) och de bor "ensamma", är nu stora i "kroppen" men fick aldrig långa fenor. Ser lite ut som färggranna honor…
Då heter det plakat :)
Googla det. Det är säkert såna ni fått tag i.
Men honorna kan också slåss som galningar. Så det måste inte vara hanar för att de är färgglada och bråkar. Men slåss de ska de ju gå ensamma i vilket fall som helst, så du har gjort helt rätt :)
Killarna brukar bygga skumbo, och tjejerna brukar bli randiga (beroende på vilket humör de är på) hos mig. Men det är tråkigt att inte zooaffären är mer kunnig. Jag har tittat nu efteråt (är där ganska ofta) och varje gång ser jag kampfiskar som går fel, unga hanar med honor.
honor kan osså bygga skumbo :)
Zoo i Bromma blocks är bra på hundgrejer och kattgrejer och tillbehör eftersom det är som ett stort varuhus och de har typ allt, men man ska inte köpa djur där då många av djuren är sjuka och de slarvar med djurhållningen. Fick höra detta av en vän som även känner folk som jobbar/jobbat där, har inte varit där personligen.
Tror inte honorna bygger skumbo alls! Har aldrig hört talas om det någonstans!
jo honorna kan bygga skumbo! men de är inte vidare bra pådet dom har inte sekretet som gör att bubblorna håller! :)
ja,mina är ganska lata och det ända de gör e att simma,äta och bajsa.XD
Jodå visst kan dem bygga bon, men de håller inte länge och ser ofta inte mycket ut för världen!
haha xD
Många av mina honor ahr byggt skumbo.. Men de har ju inte det där sekretet som gör att bubblorna håller så det blir inte alls bra, men de kan.
Jag brukar handla där eftersom de har väldigt bra priser på vissa saker, brett sortument och vi har alltid fått bra bemötande från personalen. Däremot får man kolla extra på tex hur fiskarna ser ut innan man köper nåt levande..
Jag köpte tex mitt cocoonakvarie där för 850 när andra butiker tar 1500.
de har ganska bra priser.
jag önskar jag kunde köpa alla fiskar och fylla min lillasysters rum med vatten och ha de där!XD
Det låter inte särskilt bra mot djuren nej, men jag måste ändå säga att jag vet en hel del med butiker med bra personal också, och man ska nog inte säga att "djuraffärer inte har någon koll". Det är helt fel.
Men du kan ju alltid anmäla det eller säga till om det? :)
När jag var i täby igår såg jag ett ca 25-30 liters kar med typ 30- 35 honor. Såg även att det låg en död Kampfisk i ett guppykar som dem smaskade på!!!! I varje guppykar (ca 30 liter) fanns det en kamphane.
Dessutom sa dem till min kompis som har en kampis att hon kunde ha 1 hane och 3-4 honor. Dem försökte också lura på henne att hon måste mata med flingfoder, röda mygg och granulat elr liknande för att dem ska må bra. Tror min 5-åriga lillebror tillochmed har mer kunskap 
Det var kampfiskhonor, glömde skriva det..

hej såg att det är flera som tycker det är knäppt eller konstigt att det finns mycket fisk i ett å samma akvarium i en djur butik. men djur butiker få ha många fiska i ett akvarium då det är ett periodiskt boende men skulle akvariet stå hemma hos en privatperson så är det permanent boende och då är det helt andra regler som gäller

Reby28 jag tror du ska åka dit å titta hur det ser ut innan du uttalar dig om du alldrig set utan hört .
Hej från en som jobbat på Bromma Zoomarknad i åtta år, och som gärna vill svara på det som står i tråden.
Personalen som sköter fiskarna har jobbat med fisk i årtionden, men har man synpunkter så får man hemskt gärna framföra dom. Tråkigt när det ska gå rykten på nätet istället. Och samtliga som jobbar på akvarieavdelningen är hobbyister i grunden som har egna akvarium. Skulle våra fiskar vara av "sämre kvalitet" eller sjuka, så skulle vi knappast kunna sälja den varesig till kunder eller andra butiker.
Vi har väldigt stor omsättning på fiskarna, och egna grossistkar på andra sidan av väggen som vi fyller på med dagligen. Så även om det kan se fullt ut i ett akvarium en dag, så betyder det inte att fiskarna "trängts" där i veckor eller ens dagar.
Vi har garanti på fiskarna. Ta med den döda fisken, kvittot och gärna ett vattenprov från akvariet, så löser vi situationen. Död fisk och ledsna kunder är verkligen ingen bra business.
#12 Hört av en vän som känner någon som jobbat hos oss… Nej, vi missköter verkligen inte våra djur. Tjejerna som sköter djurrummet älskar sitt jobb och har som stolthet att djuren ska ha det så bra som möjligt. Samma sak gäller personalen på fisk/reptil-avdelningen.
Om man har frågor eller kritik (positiv som negativ) kan man ringa butiken på 08-280740, maila till info@zoomarknad.se eller fråga mig här på iFokus.
Vänliga hälsningar
Cindy
På djur affären här i stan tyckte de att jag kunde ha 2 par SCALARER i ett 60l kar!!! ( jag var nybörjare )
Gått massa skit om Bromma kring reptilhållningenoch även en del hemska bilder. Men ni som varit där och tyckt att det varit misskött kan ju anmäla så får någon i alla fall åka dit och kolla.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

eller så kan man prata med personalen om det är något man tycker är fel… dom är inte farliga att prata med
Om det vore så väl skulle inte tråden finnas.
Jag har fått otrevliga kommentarer slängda i ansiktet när jag snällt tagit upp ett område som behöver förbättras.
#30 håller med.
Om man säger nått så brukar de snäsa åt en som om man inte kunde nått och skylla på nått dåligt.
Jag tror man ska sickta högre, djurlagar osv som ska ändras! En kompis håller på med förslag om att pappegojor inte ska få säljas i djurbutik tillexempel, hoppas de går igenom!
Kanske är nått sånt som behövs med fisk, antal liter och utrymme i centimeter som djurbutiker måste följa…
#31 det var ingen dum idé alls. Kunde gott funnits regler som gäller alla affärer. Som de olika arterna och hur litet de absolut minst behöver ha osv.
#30 & 31 Ni får väldigt gärna skicka mig ett PM med beskrivning om vad som sagts och om ni kommer ihåg vem som sagt det, för det är oacceptabelt. Nu KAN förvisso inte alla anställda ta emot förslag, eftersom vi jobbar på olika avdelningar, men då ska man hämta någon som hör hemma på avdelningen. Men varken snäs eller otrevliga kommentarer är ok, och inte heller att missa vad en kund vill säga. Så snälla hör av er, om jag inte vet vem som sagt vad blir det svårt att göra något åt saken.
Vänliga hälsningar
Cindy