Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 3684 ggr
mejamylove
0

Jättetjock kamphane?

Hej min kamphane blir tjock för ingenting, han tar typ en flinga o hela magen sväller upp. Det är inte bukvattensot tror ja för då brukar ju fjällen stå ut :S   En gång fick han fasta i 3 dagar för att se om svullnaden gick ner men den gick bara ner en halv mm…   Så de ja undrar är VARFÖR?? min andra kamphane eller mina andra honor har de aldrig hänt så för

viciouscircle
0

Han får kanske i sig ovanligt mycket luft om du matar honom med sådan föda. kanske ska börja med föda som han istället äter ur vattnet istället för vid ytan? :)

Imitra
0

en Kampfisk ska du helst inte mata med flingfoder över huvud taget. Fryst artemia, oxhjärta och vita mygglarver är bäst att ge en Kampfisk.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Stoodyear
0

Eftersom han tar flingan innan den hinner absorbera vatten så sväller den upp i magen på honom ist, om man nu promt tänker mata med flingor måste dessa blötläggas först. Köp fryst artemia istället är mitt råd.

Lindzen
0

Som de andra säger, flingfoder är bara skit till kampfiskar. Det skapar bara problem, tex att de blir mager, sväller upp som i ditt fall eller att de helt enkelt inte äter det + att det inte innehåller vad de behöver. Så fryst foder som man tinar i lite vatten är myycket bättre att ge.

Sen att han är svullen kan också vara förstoppning, får de förstoppning så behöver inte fjällen stå ut utan de kan dö ändå eller så utvecklas det till bukvattensot om man inte går något åt det.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[Wijsa Kaberg]
0

Som sagt, ge inte flingfoder! Det kan även finnas bra granulat att få tag i. Det som jag fått tag i är jättebra, men svindyrt, typ 99 kr för en ganska liten burk. Men som #2 sa, Fryst artemia, oxhjärta och vita mygglarver är väldigt bra och uppskattat av kampisar också;)

mejamylove
0

jag ger flingfoder o svarta mygg varannan dag, och han äter bara mat från ytan :/

Imitra
0

ja men vi säger ju att du inte ska ge flingfoder, det är förmodligen det som gör att han sväller upp. Gå och köp lite fryst artemia och fryst oxhjärta, och så varierar du hans kost med de sakerna .

Madamej.blogg.se

mejamylove
0

#7 jamen ja bara berättar det :P o han äter bara från ytan som ja oxå sa ;) Och ja kmr inte kunna köpa artemia eller annat frysfoder på ett tag, måste ta hand om viktigare saker :/

Lindzen
0

Oj, matar du bara varannan dag också. Det är inte alls bra, inte när det gäller kampfiskar. De behöver mat iaf 2 ggr varje dag. Men skaffa riktig mat så fort du kan, annars kommer han väl dö av svält eller förstoppning.

Mvh Linda

mejamylove
0

asså såhär matar ja

mån: flingor 2 gngr

tis: svarta mygg 2 gngr

ons: filngor 2 gngr

tors: osv…

mejamylove
0

och som sagt så har ja inte tid med att springa o köpa riktig mat bara för att flingfodret inte duger..  Men han får ha det som han har i några veckor till

[Wijsa Kaberg]
0

"Har inte tid", om man inte har tid för att ta hand om sina djur ordentligt tycker jag inte att man ska ha dem (enligt mig).

mejamylove
0

ja förstår att du tycker så men det kommer bara vara så ett tag till. Och allvarligt så tycker ja att min hund går framför mina fiskar ;-/ så du får helt enkelt tycka så -.-

Imitra
0

det tar ju typ fem minuter av din tid att köpa lite artemia men ok.. Ber du om hjälp och undrar varför han mår dåligt så får du svar, och får även acceptera att man blir lite småarg när du inte gör något åt det när du väl fått veta vad som är fel.

Madamej.blogg.se

Mysisa
0

Men hunden måste ju behöva ha saker från djuraffären den också, bajspåsar, mat, tuggben m.m Om hunden går fre fiskarna så kan du ju alltid plocka på dig artemia EFTER att du valt ut vilka hundtillbehör som ska köpas.  Jag ser faktiskt inte problemet

minavitas.wix.com/kennel

[Wijsa Kaberg]
0

Det tar ju lika lång tid att köpa flingfoder som artemia ;)

Lindzen
0

Det kan ju faktist vara så att hunden är skadad, sjuk eller har varit under operation och behöver övervakas ett par dagar dygnet runt (nu tar jag bara upp ex på ev senario), och då är det förståeligt. Fast i några veckor är lite väl överdrivet lång tid, någon gång måste man ju åka förbi djuraffären eller göra något annat där om man har djur.

Mvh Linda

jagga-ewe
0

Nja, när jag hade hund köpte jag foder på Granngården till vovven, de har inte så mycket fiskmat, tyvärr. Plastpåsar köpte jag på utställning, men så bor vi på landet oxo. Gick inte åt så många påsar. Det var väldigt sällan jag hade ärende till Zoo-butik bara för att jag hade hund.

Men det klart, hade jag fisk som behövde mat, och hade nån form att chans att ta mig till zoobutiken skulle jag såklart göra det! Vi vet dock inget om varför mejamylove inte kan ta sig till fiskmatsaffären.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Imitra
0

men om du inte tar dig dit på ett tag så strunta i flingfodret i alla fall, ge bara myggen.

Madamej.blogg.se

mejamylove
0

#14 det tar inte 5 min av min tid att köpa fiskmat! det tar närmare två timmar att åka till stan och mamma o pappa är inte de som gillar att åka bil direkt o ja kan inte ta mig till stan på nåt annat sätt :/

#15 där vi köper hundmat har de inga fiskgrejer

#16 fast flingor har ja redan xD

#17 ja skrev fel ja tänkte skriva några dagar. Och hon är sjuk o måste till vet. för att göra ultraljud :( o kanske oppereras

hoppas ja svarade på era frågor nu :) ja uppskattar verkligen att ni tog er tid att svara på min fråga, så tro inte att ja inte gjorde de.  Han får äta endast mygg nu om flingor var dåligt för honom :) (tills ja köpt ny riktig mat)

[Wijsa Kaberg]
0

ulraljud gör man väl på hundar när dem är dräktiga. Är inte 100% säker på att du talar sanning om hunden, men jag måste faktiskt tro på dig i detta läge ;)

mejamylove
0

#21 har du hund sj??  hon måste göra ultraljud för hon har svalt en silikonform o den kanske inte syns på röntgen, ta reda på sånt först innan du bara spottar ur dig saker!! Obestämd

Imitra
0

men ultraljud kan man göra av väldigt många anledningar..

Madamej.blogg.se

mejamylove
0

#23 var det riktat mot mig eller #21?

Imitra
0

Det var riktat till #21

Madamej.blogg.se

mejamylove
0

oki, de förklarar saken ;) ja fattade inte riktigt  vrf de skulle vara riktat mot mig :)