Guramiynglen som försvann...?
Hej!
Har ett 54 l. sällskapsakvarie med Platy, pakistanbotior, Ancistrus, några snäckor och ett Mosaikgurami par. Upptäckte igår lite skräp under skumboet och såg att det var yngel. Många var frisimmande och såg ut som larver, 2-3 mm. Hannen var så aggressiv att jag tog bort alla andra fiskar utom ancistrusen och snäckorna men upptäckte sedan att skumboet krympt. Kan han blivit stressad och börjat äta ynglen? Då jag ville rädda de yngel som var kvar plockade jag även bort hannen. Morgonen efter kan jag bara se ett yngel och skumboet är nästan helt borta. Vad hände??? Kan de sugits in i pumpen? Hjälp!

Även om det inte besvarar din fråga så är 54l för Mosaikgurami väldigt litet, de brukar säga att man ska ha minst 100l.
Sedan så är det väldigt svårt att se ynglen när de lämnat skumboet, plus att man inte ska ha pump igång eftersom de inte klarar cirkulation i vattnet när de är så små och kan sugas in. Känns en aning onödigt med bara ett yngel, å flytta till eget akvarium utan pump osv. Skulle struntat i det och satt tillbaka fiskarna.
Pakistanbotiorna blir närmare 11-13 cm som vuxna, och hör inte hemma i 54 liter.
Så det är nog dax för ett större akvarium :)
Köper du ett nytt, större akvarium (100-200 liter), kan du behålla det lilla och odla guramisarna senare, så som man borde. (lågt vatten, ingen cirkulation, ensamt par, varmt vatten).
Men oavsett vilket så är det inte alls förvånande att de inte överlevde i akvariet denna gången. Googla "odla gurami", så får du se "spelreglerna" för odlingen :)
Lycka till!
Pakistanierna skulle flytta när de blivit större till 250 karet, så visst - 54 är litet, det är sonen som har Platy i det men ville absolut ha mosaiker som oplanerat lekte däri.
Tänkte dock att man kunde spara ynglen då de ändå var där, så att säga. Har iofs sett flera "överlevare" som jag nu fångat in i en yngelkasse som hänger i 54 karet. Får se om de klarar det. Har odlat infusorier till dem plus att det finns en hel del microliv då detta kar varit igång i ca två år.
Har inte hittat något riktigt bra ang. guramiodling på google men har ändå en hint om hur man bör gå tillväga. Får se om vi gör ett seriöst försök om någon vecka, nu när det ändå är tomt. 
Om inte ynglen var frisimmande så har de nog dött när pappan togs bort och de inte hade någon som skötte om dem. De hänger sig kvar i boet nära ytan när de är små, men kan ramla ner och då måste pappan vara där och fånga upp dem innan de drunknar.
Där finns lite om hur jag gick till väga och framförallt hur utvecklingen på yngeln är ungefär, tror mina är liite sena kanske …
Sedan kommer du helst behöva ett stort kar på ca 100l iaf för att dem ska växa till sig ordentligt, risken finns annars att de blir underutvecklade och det hade ju varit tråkigt! Mata med näringsrik mat, jag körde först med liquifry1 till de blev frisimmande och sedan kläcker jag artemia (som är det bästa fodret för små bebisar)
Okej, tack!
Hur länge ska pappan vara kvar med ynglen? Kan jag låta ancistrusen och snäckorna vara kvar? Hur välstädat bör det vara innan jag släpper i hannen?
Pappan skall inte vara kvar längre än tills de blir frisimmande, eftersom han sedan börjar käka ett yngel då och då när han känner för det. Så fort de inte sjunker och han behöver plocka upp dem, och de kan simma rakt så att säga så skall han bort. Man brukar se när hanen börjar pyssla med annat ist för att vakta boet typ.
Skulle säga så välstädat du kan, det blir snabbt grisigt när man inte har igång pump och matar mycket. Mitt blev alldeles för snabbt smutsigt, och jag fick göra akut förflyttning när dem var bara en halv cm stora. I stort sett alla klarade sig tack och lov men det var inte optimalt direkt!
Jag skulle avlägsnat ancistrusen men låtit snäckorna vara kvar, de hjälper ju till å hålla rent utan att störa.
Oki! Tack för era tips, nu blir det akvariestäd i alla fyra burkarna. pust!
Vill bara varna att de kommer växa otroligt sakta i en yngelkasse, ju mer utrymme ju snabbare växer dem. Och guramis växer nog generellt sakta. Som mina småttingar är födda i december och de är ca 2,5 cm stora, då har dem ändå gått i 112L och blivit uppfödda på näringsrik artemia :P