Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1126 ggr
M3ll
0

En fundering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag undrar om någon kanske vet vad detta är för fiskar och var hittar jag information om dom?

Min son ärvde sin fars akvarium när han nu gick bort. Jag tycker det är intressant med fiskar och jättemysigt. Men jag blir lite osäker på om jag sköter dessa rätt eftersom jag inte vet vad det är och kan därför inte ta reda på fakta om dom.

Tacksam för alla svar

[josefineomar]
0

De är en form av malar :) Ska kolla mina böcker och återkomma med svar! Har för mig att jag sett dem i en bok..

[josefineomar]
0

När jag kollar i en bok här ser de ut som Chokladmalar :) Det latinska namnet är Platydoras costatus - sök efter detta på internet eller i böcker så hittar du information! Enligt min bok blir de upp till 22 cm, kommer från Brasilen och Peru, vill ha 23 - 28 grader, ett akvarium på ca 120 cm långt, ettpH på 6-7,5. De är allätare och äter småfisk. Revirhävdande av samma art och kan bråka med andra nattlevande fiskar (tydligen är de själva nattlevande.)

Men det är bra om du söker lite på internet eller lånar någon bok på biblioteket :) Min bok vågar jag inte riktigt lita på - i den står det att slöjstjärt heter Guldfisk - visserligen är det en form av Guldfisk, men att skriva att det är en Guldfisk är ju fel ;)

De är för övrigt väldigt fina! :)

M3ll
0

Ja, det låter som det skulle kunna vara de du beskriver. Ska genast gå in och kolla. Tack så jättemycket.

Stoodyear
0

Haft sådana och märkte inte att dem var speciellt glupska :) Ovanligt fredliga för sin storlek faktiskt :)