Siames som spelar död?
Köpte idag en siamesisk algätare, tror jag. Han i affären kallade dom bara för alg ätare, men efter att ha läst lite här och var på nätet, så har jag kommit fram till att det nog är en siames jag har. Men, finns dom som en gul variant?
Hur som helst, så blev jag rekommenderad denna fisk när jag letade efter någon bra "städare" som kan gå ihop med slöjstjärtarna som jag "tillfälligt" passat i 2 månader nu. Eftersom att jag själv älskar denna fisk (slöjstjärten) så köpte jag en till idag, ihop med "städaren" då. Slöjisarna här har idag 21-22 grader i sitt kar, utan värmare. Frågade vad jag kunde ha för någon filur i karet som städar bra och tål denna ganska låga temperatur. Har i efterhand insett att några otocinclus kanske hade varit bättre.. Jaja, köpt är köpt. Siamesen kan flytta över till det stora karet sen isf.
Hur som helst, så var den lite konstig när jag kom hem med den. Den var helt normal i affären och simmade runt lika glatt och mycket som alla dom andra. Men hemma var den väldigt slö redan i påsen, innan jag började att koppa i dom. När jag sen hällde i lite av mitt akvarievatten, så la den sig på sidan, i botten av påsen och såg ut som att den var helt död, med vidöppen mun, och bara låg så. När jag tog upp den med handen och var på väg att slänga den i toan, så började den helt plötsligt sprattla till lite, så då la jag tillbaka den i vattnet i påsen. Då blev den lika stilla igen, med öppen mun. Efter ca 30 minuter så hällde jag i väldigt lite vanligt kranvatten, med en droppe beredningsmedel i. Det hände ingenting där ändå. Fortsatte att koppa i den, men väldigt långsamt och försiktigt så den verkligen skulle ha en möjlighet att vänja sig vid vattnet.
Den fortsatte att vara likadan, men så fort jag rörde den så simmade den iväg en liten bit (fortfarande i påsen). Efter att ha hållit på med ikoppningen i 2 timmar så släppte jag i den i karet, och tänkte att dör den så dör den. Nu kände jag att jag hade gjort vad jag kunde för den iaf.
Väl i karet simmade den runt väldigt lite, men bara när någon av dom andra fiskarna var framme och puttade på den. Men nu har den varit så i 7 timmar, sen jag köpte den. Så fort det händer något, som nu när jag gav dom mat, så la den sig direkt på sidan, på botten, med vidöppenmun och bara ligger så. Har börjat fundera på om det är så att den spelar död så fort den blir stressad? Eller vad tror ni? Kan det vara så att den är sjuk? Bör jag lämna tillbaka den till affären och be om att få en annan? Ska jag vänta och se ifall den dör, och isf reklamera den till affären? Hur hade ni gjort?
Till råga på allt så ska jag bort med jobbet tidigt imorgonbitti, och kommer inte hem förrän tisdag kväll. Med andra ord kan jag inte ta mig till affären förrän på onsdag som tidigast. Har en som kommer och matar fiskarna imorgon och hon har lovat att kolla till siamesen. Men det känns inte som att jag kan göra så mycket mer..
Slöjisen som jag köpte, som till och med gick i samma kar som simeserna är hur pigg och glad som helst. Den har genast blivit en i gänget här hemma, och är nästan mer allert och social än dom två som redan bott här i 2 månader.. Ett riktigt litet charmtroll är hon, Greta Garbo :)
Kan det vara en kinesisk gul algätare? :)
http://www.zoonen.com/res/user/849877/galleri/2972505/img_8897_norm_se.jpg
Det är inte normalt att de ligger på sidan. Hade det varit en botia hade jag köpt det, men inte med en algätare.
Det är bara att vänta till onsdag då :) Har den överlevt, är det bra, om inte, lägg den döda fisken i frysen så länge då och ta med den ner på onsdag och kräv en ny, frisk.
Den kanske mår dåligt/är döende men blir störd i sista minuten.
Med vänliga hälsningar Lisa
#1 Efter att ha tittat på bilder på kinesisk algätare, så tror jag inte att det är en sån jag har.. Försökte få till ett kort på den lille filuren, vet däremot inte riktigt hur bra det blev.. Är svårt att ta kort på någon som inte rör sig särskilt mycket och inte befinner sig där man vill att den ska vara :P
Jo, jag kände lite så också. Tänkte först, när den var i påsen, att det kanske blev en chock när jag hällde i mitt akvarievatten, att jag hade för bråttom eller så.. Vet inte hur känsliga dessa fiskar är. Men man kan ju tycka att den där chocken för vattnet borde gett med sig nu isf, efter 8 timmar sen jag började koppa i den.
Du menar att jag ska ha med den döda fisken när jag ber om att få en ny? Ska man alltid göra så? Jag brukar mest åka dit och säga att en av dom jag köpte, och säga datum, har dött. Men det är inte alltid jag orkar krångla med det, utan köper bara en ny fisk och ser glad ut typ, ibland från samma affär, ibland från någon annan..Men dom gånger jag har orkat reklamera en död fisk, så har jag alltid gjort det om dom dött inom en vecka, max, från det att jag köpte dom, och då är jag alltid noga med att gå till samma säljare som jag köpte fiskarna av, och vara noga med att tala om vilken dag jag köpte fiskarna. Men du tycker alltså att jag ska ha med mig den döda fisken när jag ber om att få en ny?
#2 Ja det kan mycket väl vara så. Men jag tycker det är konstigt att den blev sån på den korta bilresan det är från affären och hem till mig. Den låg i påsen i max 20 minuter från det att den blev upphåvad i affären till att jag började koppa i den. Och den var ju pigg och glad i affären (kollade noga på fiskarna innan jag valde ut den och bad säljaren ge mig just den fisken). Och den var ju som sagt hängig redan i påsen, innan jag började hälla i mitt vatten. Dock blev den sämre - la sig på sidan, med vidöppen mun, när jag hällde i mitt vatten, innan dess var det mest att den var väääääldigt stilla och inte reagerade på någonting egentligen..
Ja. Mina affärer här kräver alltid en bild på den döda fisken eller att man tar med den i en påse.
Dessutom kan du chocka dem lite och lägga den på disken i en liten påse. Och bara snällt säga att du fick med dig hem en sjuk fisk, och vill ha ersättning.
Jag vill gärna påstå att det är en kinesisk algätare också :) Precis så såg min ut när jag fick honom som bebis (han är nu 14 cm lång och 13 år gammal)
Exempel på kines som liknar din:
http://calle.hekla.nu/husdjur/akvivoria/Gyrinocheilus%20aymoneri.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/388606/galleri/2998644/mal_orig_se_norm_se.jpg