Namn?
Tänkte bara kolla hur alla ni andra gör. Döper ni era fiskar? Jag döper dom som jag ser skillnad på, men inte dom andra. Som till exempel stimmet med svarta neontetror har jag inte döpt eftersom det är svårt att se skillnad på dom. Men i stort sett alla mina andra fiskar har namn. OM ni döper era fiskar, får dom då namn som liknar dom (utseendemässigt eller utifrån vad dom "gör") t.ex. som att en Ancistrus kanske får heta Sugis, eller att en vit/grå fisk får heta Silver (jag vet, har kass fantasi) eller kör ni på något sorts tema, hittar namn som passar personligheten eller bara hittar på något "vanligt" namn? Hemma hos mig är det kändisnamn som gäller rakt av, med olika teman för varje kar (amerikanska skådisar, svenska tv-profiler och svenska kändisar "från förr").
Haha charmigt tema!
Jag ger namn till de fiskar som har personlighet! Fengäddan heter Bertil för han är som en farbror tycker jag, garen heter Muppen för han är en mupp som har lite svårt att hugga PÅ foderfisken och inte bredvid :P
Håkan och Adolf heter mina
vet inte kön på dem, men det gör inget. Visar det sig att de är honor så behåller dom namnet.
Det är bara min dvärgkulfisk som fått äran till ett eget namn :)
Bobbo heter H*n!
/ Emma
Haha, så gulligt. Jag älskar att döpa mina fiskar till gamla eller udda namn (gärna dubbelnamn) :) Det ger dem karaktär!
Egon, Pär-olof, Adolf, Lars-göran, Ernst, osv :)
mina två kampfiskar heter Devil och Urban (pappa kom på Urban han ska få ett nytt namn så fort som möjligt :P)
Brukar inte döpa mina fiskar, men gjorde faktiskt så häromdagen. Tyckte mina fjärilar var så personliga att de borde få sig varsitt namn; Ada och Göran blev det!
har namn på scalarerna! fru Asta med sina små bäbisar och hennes särbo Sven! sedan har vi mitt lekpar Diskus som heter ruby & cloud :)
Kram /Tess
Jag har namn på mina djur. Även fiskarna. Våra guppys heter Sture och Laila. Otocinclusarna ser vi inte skillnad på, så de heter Otis alla tre.
Idag ska vi köpa en till guppy-tjej till Sture, så stackars Laila ska få lite lugn o ro. Vi hade en tjej till förut, Sofia, men hon flydde över kanten. Vi har även tre guppy-yngel som inte har namn än, eftersom de är så lika o vi vet inte om det är honor eller hanar ännu.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag har döpt mina guppysar bland annat heter en blänkis och nån hona heter jade. Sen har jag tolv.till guppysar som har namn men orkar inte skriva.Jag har.döpt
mvh slemmis
När jag var liten döpte jag alla fiskar. Min son döpte våra första Guppy efter sina kompisar… det blev lite extra jobbigt då de dog då så efter det har inga fiskar några namn här. De kallas Glasmalarna, Raspororna, guppisarna osv. Fast några har titlar som Gamla guramihonan och Nya guramihonan och Pappamal men det är väl inte direkt namn kanske…
Handlar det om fiskar så tar jag det första namn som ploppar upp i huvudet.. Namnet på min kamphane fick bli Åke. Det bara kändes rätt.
Hade även 3 honor tidigare (en visade sig bara plakat).. I början såg jag inte skillnad på dom och då fick dom helt enkelt heta Brud 1, brud 2 osv..
Handlar det om andra djur som katter tex brukar jag tänka igenom namnvalet lite bättre. :P