Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2386 ggr
slemmis
0

ciklider

hej jag undrar bara kan man ha nån ciklid med andra fiskar som sälskaps fisk och då vilken och hur man sköter den osv. tack i förhandGlad

mvh slemmis

Fisfia
0

Om man ska generalisera lite så är ciklider ganska aggressiva av sig och därför kanske inte alltid lämpliga att ha i vilket sällskapsakvarium som helst. Men "lite snällare" ciklider som har typ samma vattenkrav som "vanliga" sällskapsfiskar är t ex scalarer och palett- och fjärilsciklider. Läs gärna mer om dessa fiskar på Zoopet t ex.

SofiaBlomberg
0

Detta kanske inte är att rekomendera, jag har en massa olika ciklider varav 2 stora hantelciklider, guldsömmar och några andra tillsammans med sorgmanteltetror ;D

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

tesselituss
0

jag har saxfiskar i mitt ciklidkar, och corys. de funkar fint . de brukar funka bra om man köper små ciklider så de får växa upp tillsammans. Dock inget att förespråka egentligen. utan helst bara ciklider! :)

Kram /Tess

[kallepudas]
0

jag har ciklider=röd zebror och vanliga tigerbarber ihop i mitt 540L kar..

för en gångs skull så har jag sett tigerbarberna stimma & det är en fin syn.

Fisfia
0

#4 Rödzebror är malawiciklider och har därmed andra vattenkrav (basiskt vatten) än tigerbarber så de ska man egentligen inte alls ha ihop dock.

[kallepudas]
0

#5    nu har ju jag samma vatten i alla mina kar…ligger på ph 7.0 direkt ur kranen & utan andra tillsatser. 

Mina tiger-barber är riktigt stora & ståtliga så utan tvekan trivs dom som fisken i vattnet…

calendrium
1

Skulle föreslå apistogramma, dvärgciklider:) Finns en hel del fina som passar i sällskapsakvarium. Annars finns det ju vääldigt mycket ciklider så det är svårt att säga, beror på hur stort akvarium du har, vattenvärden mm.

Fisfia
0

#6 Jo, dina barber trivs säkerligen, men malawisarna ska ju som sagt inte ha pH 7 utan basiskt vatten egentligen.

[kallepudas]
0

#8 ja men jag har ph 7 i kranen sen med lite bikarbonat så har jag 7.5 vid vattenbyte=basiskt vilket både röd zebrorna och tigerbarben kan ha.

röd zebra ph 7,5-8,5

tigerbarb= ph 6,5-7,5

kör man då ph 7,5 så är alla glada & lyckliga.

Fisfia
0

#9 Jaha ja, på så vis.

[josefineomar]
0

Som redan nämnt är palett och fjärilciklid okej att ha med lite snällare fiskar. Men små fiskar som tex Neontetra och fiskar med "slöjor" som Slöjstjärt. Guppy och Kampfisk är inte att rekommendera. De försvinner fort. Det finns ju "tuffare" sällskapsfiskar som passar bra med lite mer "tuffare" ciklider också :) Eldstjärt tycker jag är en trevlig fisk som går bra med tex zebraciklid och röd ciklid - vilka är lite mer aggressiva än andra lugnare ciklider.