Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 10149 ggr
fridaas
0

Soil eller inte soil?

Vi står just nu startgroparna att starta upp räkkaret igen.

Det är ett 20l auqael shrimp set.

Denna gången blir det CR, men så kommer man till frågan om bottenmaterial. Ska man ha soil eller ska man ha "vanligt" grus/sand?

Fördelarna med soil är att det håller ph-nivån i schack om jag har förstått det hela rätt, men hur är det att plantera växter i soil? Jag har fått för mig att det är svårare att plantera i det, men kanske har fel?

Och sen gällande växter, "måste" man ha mossa? Går det inte lika bra med en bottentäckande växt så som Staurogyne repens t.ex?
För hittills har jag inte fastnat för någon mossa, fast det kan ju iofs ändra sig när jag väl vant mig Obestämd

Men men hur som haver, soil eller inte soil?!

Vet inte om jag la den i fel grupp dock..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[dynamitella]
1

Inte soil :)

Sand.. finkorning sand, det är det som fungerar bäst för mig.

Ph.t kan du kontrollera med eklöv och alkottar om så önskas (jag har bara en rot och tre eklöv i mitt 30 liters). pH stannar på nästan exakt 7 alltid. Risken med soil är att du får för lågt pH, så smälter växterna, och eventuella snäckor vittrar sönder i skalet.

Sen är soil dyrt också och en jävel att plantera i :)

Mossa måste du inte ha, men jag tycker att det är a och o för att hålla räkorna upptagna och för bebisar att gömma sig i. Mina favoriter är x-mas mossa, taiwan, riccia och monoselenium tenerum.

Men annars kan det fungera med mycket växter bara. Men något form av buskage måste de ha :)

Stoodyear
0

Christmasmossa är döläcker tycker jag, och framförallt om man tex klär en bakgrund med det!

Ratata
0

Håller också på att starta upp ett räkkar där det så småningom ska flytta in CR, kul!

Jag var också fundersam över det här med shrimp soil innan jag startade upp, men efter att ha läst ett antal trådar verkar det vara en smaksak. Soilen har sina fördelar, men räkhobbyn fanns och var framgångrik innan soilen togs i bruk också!

Jag har startat upp min burk på 30l nu och jag tänkte först ha shrimp soil i det, men då ingen av de butiker jag var och kollade i hade varan i fråga bestämde jag mig för att gå på svart terrariesand i stället. Min tanke är att om sanden inte är behandlad på något sätt, så borde det ju inte påverka några vattenvärden. För att kompensera för soilens pHsänkande egenskaper petade jag ner lite torv i botten under sanden.

Jag har inte läst om någon som har provat det här tidigare, men terrariesanden ska vara ofärgad och gå att ha i vattendel i terrier också, så jag antar att det inte ska vara några problem. Än så länge har jag bara inrett med växter och rot. Det kommer få gå tomt tills jag kommer hem från skidresan om 2 veckor tänkte jag. När jag kommer hem blir det testpiloter i form av Guppy, kommer det funka testar jag några Körsbärsräkor och går det bra så blir det CR jakt!

[dynamitella]
0

Det låter som en bra plan :)

Vad var det för sand? Ljus, ofärgad?

Jag har fågelsand i mina :) Rakt från havet.

Ratata
0

#4 Svart terrariesand från exo terra. Ljus sand var ett alternativ, men jag ville absolut ha svart! ;)

Så ser paktet ut: länk

[dynamitella]
0

Okej. Det ser säkert ut :) Groddjur tål ju inte heller kemikalier liksom.

Ratata
1

#6 Precis min tanke! Men kör ändå med några körsbär först för att se att det inte blir några problem med dem för att vara på den säkra sidan. CR av lite högre gradering är visserligen känsligare, men det känns tryggare att iaf prova med körsbären först.

TS: Förlåt om tråden blev kapad!

fridaas
0

Okej men då blir det nog att köra utan soil! Har ju ändå varit inne på att skippa det från början så.

[dynamitella]
0

Det kan gå bra alltså :) Nu råkar vi här bara vara "mot". Inte av några stora anledningar, utan det är bara preferenser!

Så känn inte att det är massa dåligt. Går du in på redbee.se kommer 80% vara för soil, om inte fler :)

GuUuLd
1

Jag går mot strömmen då! :) Jag gillar soil & ECS, väldigt bra bottenmaterial som växter ofta trivs väldigt bra i iaf hemma hos mig.

Mina nanos med soil/ECS är de mest lättskötta akvarier jag har här hemma, den enda de kräver är vattenpåfyllning och växtansning :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Imitra
0

jag har soil och finkornigt grus, funkar utmärkt för oss :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

fridaas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev utan soil iaf. Eftersom vi redan har massa grus sen vi startade det större karet tog vi den.

Och nu är det räkkaret igång.

fridaas
0

Någon gräsväxt vars namn jag har glömt just nu fick följa med hem från djurbutiken, har namnet på en lapp här hemma men den är jag för lat för att hämta just nu Tungan ute

Ett "räkhotell", rot och fire-mossa fick oxå följa med hem. Just nu ligger roten i blöt så den får färga av sig någonannanstans än i karet..

fridaas
0

Och det är helt okej att kapa tråden #7!

Och nej det ska inte vara storm i karet sen som det är just nu

[dynamitella]
0

Snyggt! Hur erfaren är du med akvarium? Jag vill inte slänga tips på dig om du redan har koll :)

Vad betalade du för räkhotellet? Jag var i djuraffären här om dagen, och där kostade en sådan 301 kronor. Jag fick en smärre chock kan jag säga :)

fridaas
0

Jag är uppväxt med akvarium, fast det var mest pappa som tog hand om det, min enda uppgift var att mata dem.. Detta är mitt andra kar som vuxen, har ett 60l med guppys i. Sambon har haft akvarium sen han flyttade hemifrån för 8år sedan. Så det här med vattenbyten har vi koll på iaf :p men tips är alltid välkommet! Jag betalade 50kr för det, i den första butiken vi var inne i ville de ha 199:- och det tyckte jag var för mkt!! Ibland blir man mörkrädd för hur mkt de vill ha för vissa saker

[dynamitella]
0

Okej :) men då har du koll! Det enda jag hade att påpeka var att det kan vara svårt att hantera karet utan mer växter eller mossa :) Så att du antingen håller ordentlig koll på nitrit och alger, eller om du helt enkelt (kanske ändå hade planerat?) skaffar mer växter sen :)

Jag måste själv ha rätt mycket växter för att klara av små akvarium.

Men det var bara en tanke :) Det fixar sig säkert hur du än väljer att göra. (bra pris förresten.. 100 kronor och uppåt är på tok för mycket tyker jag).

fridaas
0

Det kommer fler växer :) tar det lite på om på bara. Detta karet är ett stressa sakta kar ;) Mossa kommer komma senare ikväll när roten har fått färga ur sig lite och sen kommer det ytterligare växter om någon vecka

[dynamitella]
0

Det låter som en bra plan :) uppdatera gärna med bilder sen. Det är alltid kul att starta nya kar :) (och att se andra göra det).

fridaas
0

Håller mig till en och samma tråd tror jag..

Roten ligger och kokar fortfarande eftersom den färgar av sig något enormt! 2min i kokande vatten och vattnet är samma färg som väldigt starkt svart te. Så den får nog vänta ett tag innan den får dyka ner i karet.

Men så här ser det ut just nu, bortse från de vattenfläckiga rutorna, de ska rengöras!

fridaas
0

Framifrån

fridaas
0

Andra sidan. Och doppvärmaren sitter inte fast på filtret utan flyter jsut nu, då den lossnade.

Sen tror jag inte att den kommer behövas när räkorna väl är på plats, blir nog tillräckligt varmt ändå i vatten för dem, men när jag fyllde på vatten hade vi bara iskallt vatten, då vi hade strömavbrott till och från, så värmepumpen slutade funka Skrikandes