Vad att ge för foder?
Jag har 4 dvärgkulfiskar som jag köpte för någon vecka sen nu. Dom äter bra och så, men jag känner att jag vill ge dom något annat. Och det är där det tar stopp..
I dagsläget äter dom frysta röda mygglarver, som dom ÄLSKAR! Enda gången jag ser något av deras rykte om att vara agressiva.. Men jag har läst och hört av många att det egentligen inte är så näringsrik kost för en fisk, utan att man mest kan fodra med röda mygglaver som "godis" någon gång ibland. Så då var jag iväg till djuraffären och sa vad jag hade för fisk, och frågade efter något gott (för fiskarna då) foder att ge dom. Han tyckte då att jag skulle testa fryst artemia, för det ska ha bra näringsämnen och vara rätt gott enligt många fiskar. Sagt och gjort, jag köpte det och testade att ge till mina fiskar.
Och dom totalratade det! Varkern kulorna, clownkillisarna eller ancistrusen ville ha det. Har testat att ge det till fiskarna i det stora karet (praktbotia, Ancistrus, neontetror och mollys) ingen där åt det heller. Dom enda som äter det, och det är knappt där också, är slöjstjärtarna.
Så nu undrar jag vad jag vågar köpa för annat foder till kulorna, framför allt? Dom i det stora karet är inte riktigt lika kräsna, dom äter lite maltabletter och flingfoder och sådär också, likaså slöjstjärtarna. Är det farligt för dom andra fiskarna, förutom bottenlevande, att äta maltabeltter förresten? För slöjstjärtarna ÄLSKAR dom!
Funderar på att testa att ge svarta eller vita mygglarver, och se om kulorna gillar det bäätre. Eller har ni några andra förslag? Tills vidare fortsätter jag att försöka med artemian, och har dom inte rört det på ett par timmar, så brukar jag ge dom lite röda mygglarver ändå. Vill ju inte att dom ska svälta stackarna.. Sen får dom snäckor ett par gånger i veckan, och kommer på sikt även att få någon räka då och då.
Prova köpa hem 3-4 frysta stora räkor (honor) i mataffären :) tina sen i ett glas, och plocka av några ben, lite kött från stjärten, och lite rom.
Jag slår vad om att fiskarna kommer älska det :) Det är vad jag matar min Kampfisk med när han inte vill äta. Lika så alla andra 20 fiskarter vi har (inkl. kuliålar, malar, ciklider, slöjstjärtar och tetror).
Så det är alltid värt ett försök :)
Lika så snäckor, mikromask, grindalsmask, yngel av diverse slag, krill, oxhjärta och svarta mygg. Det är vad våra älskar.
Tack för tipsen. Dessa ska absolut testas! Tror säkert dom konner gilla räkorna, kulorna om inte annat. Men det vore skönt om dom kunde äta något som är enkelt att fixa. Tycker det är så smidigt med frysfodrena (så som röda mygglarver och artemian) så lägger man bara lite i ett glas med lite vatten, och häller ner i karet på två olika ställen, så är det klart. Sen tror jag på att ha en omväxlande kost, både för människor och alla olika djur. Men jag ska helt klart testa dina förslag, så får vi se vad fiskarna tycker om :)
Jag kan skicka 54876 äppelsnäckbebisar till dig om du vill ge dom snäckor
minavitas.wix.com/kennel
#3 Det är jag helt klart intresserad av! Har en liten odling av så kallade skräpsnäckor här hemma, eftersom jag har en hel del fiskar som ska äta snäckor. Nu har dom tyvärr börjat ta slut, då dom går åt snabbare än vad dom hinner föröka sig.
Så om du har lust att bli av med massa snäckor, av alla olika slag egentligen, så är jag intresserad. Vad vill du ha för dom?
de finns att hämta snäckor här medbom du orkar! har i ena yngelkaret fullt av dem! sedan får jag hem mikromask i dag med så närbjag fått i ordning på de så kan du säkert få sånt med!
Kram /Tess
Ja snäckor kan jag absolut komma och hämta hos dig någon dag. Det där med micromask vet jag inte ens vad det är ellee hur det funkar.. Hur funkade hösilaget till kaninerna förresten?
den funkade fint med de som var som hö de andra ratade dem :s
Kram /Tess
Jag misstänkte nästan det. Men om ni vill får ni gärna byta det som dom inte ville ha, om ni åker ut till stallet och köper mer av det andra, det bör finnas kvar av den veckan ut. Annars kan jag be mamma lägga undan ett par kg, eller höra av sig till mig när hon öppnar en ny bal av det bra hösilaget. Vet inte riktigt hur mycket hö ni gör åt till kaninerna..
de går inte åt så mkt! så vi klarar oss läänge :)
Kram /Tess