Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2443 ggr
[hejhejnaffy]
0

Kampfisk

Hej! Har blivit jätte sugen på att skaffa Kampfisk igen! Innan hade jag en blå/röd "vanlig" kampfiskhane och hona i mitt lilla 45l. Honan,kornelia som jag döpte henne till, blev smäll fet och dog efter några veckor :( Hanen (koppe) Flyttade jag till ett 20l. Sen efter typ 2år dog även han :( Jag var helt okunnig av kampfiskar då olyckligt nog. Så nu undrar jag vad kornelias död berodde av. Var det kanskee rom hon inte fick ut? Koppe la iaf inga skummbon.

Lindzen
0

Om du matade henne med röda mygg så fick hon med största säkerhet förstoppning. Kampfiskar får generellt ganska lätt förstoppning, speciellt om man snabbt övergår till ett annat foder som är proteinrikt har jag märkt.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[hejhejnaffy]
0

Då var det nog det. Tror jag matade henne med frysta mygglarver. Bad var min kampfiskhane för sorts Kampfisk? (bild)

Lindzen
0

Kan ej se bilden ;)

Mvh Linda

[hejhejnaffy]
0

Äh det gick nt att ladda upp bild :S Aja menade iaf den "vanliga" kampfisken som brukar finnas i djuraffären och vara blå/röd

Lindzen
1

Är väl antagligen veiltail du menar då :)

Mvh Linda

[hejhejnaffy]
0

Precis! Veitail var det ja :) Vad brukar du ge dina kampfiskar? Vanligt flingfoder?

Lindzen
0

Flingfoder har de aldrig fått, har försökt ge dom dyrt och bra granulat men de ratar de totalt. Jag ger oftast fryst artemia (som tinas), sen ger jag också ibland fryst oxhjärta (finns i djuraffär i kuber), mysis eller vita mygg. Röda mygg är rena döden, har förlorat säkert 10 fiskar på det!

Mvh Linda

[hejhejnaffy]
0

Frysta vita mygglarver och artemia finns ju att köpa i djuraffären för 35 kr! Det är ju super bra om jag nu ska skaffa Kampfisk i framtiden :)

Moast
0

Jag har en fråga.

Kan gyppu och Kampfisk bo tillsammans eller måste kampfiskar bo själva med sin egna ras?? vill så gärna ha gyppu och kampfisk…Skrattande svara gärna!

Lindzen
0

En hane kan du med största säkerhet inte ha med guppys. Antingen så käkar hanen upp dom eller också så stressar guppysarna ihjäl honom genom att naffsa i fenorna. Honor däremot kan du nog ha med guppys, men de kommer nog käka upp ynglena iaf. Sen ska du heller inte ha honor och hanar av Kampfisk tsm, då blir det världkrig där antingen hanen eller honorna dör på ett eller annat sätt. Hanar går gärna helt själva, utan andra fiskar förutom kanske nån liten mal eller snäcka.

Mvh Linda

Moast
0

OJ! men då vet jag iaf och ska då inte köpa Kampfisk och Guppy tillsammans… Glad men jag har en fråga till kan man ha kampfiskhonor i ett 55 l akvarium tillsammans med en/två hanar??

MVH/ Moa

Lindzen
0

En/två hanar av vad?? Du kan absolut inte ha hanar tsm, inte ens med honor. De kommer döda varandra på ett eller annat sätt, de heter kampfiskar av en anledning. Honor kan du ha tsm, men, då måste du räkna med 20L per hona, annars så kan det blir väldiga bråk även mellan dom.

Mvh Linda

Kwassi
0

Honor skall inte hållas tillsammans med hanar och kan ibland inte ens hållas tillsammans med honor ens.. Hanar kan aldrig hållas tillsammans om du inte har ett väääääldigt stort akvarium med 100 tals gömställen!