Platy-yngel
Jag har några platy-yngel på cirka 1 cm som jag tänkte ställa lite frågor om.
- Hur lång tid tar de innan de blir ca 2-3 cm långa?
- Vad är den bästa maten för friska och snabbt växande bebisar?
- När kan jag lägga dem i samma kar som de stora fiskarna? (vill ej ha dem tillsammans för tidigt för att undvika att de blir uppätna)
- Har ni några tips på fina och tåliga växter? Gärna yviga.
De är några veckor gamla och har än så länge bara fått flingfoder eftersom det är lätt att smula till mindre bitar för deras små munnar, och de har även fått smaka några gånger på röda mygglarver.
Galenpanna
Vad kul! Först och främst så ge dem absolut inte mycket röda mygg, de kan leda till döden. Hornsärv brukar vara tålig, ganska fin och bra för mina yngel att gömma sig i :). Hur snabbt dem växer varierar ganska mycket, så jag kan inte säga exakt. Dem behöver vara tillräckilgt stora för att inte få plats i munnen på dem andra fiskarna. Gör små vattenbyten nästan varje dag, titta till dem och ge dem bra mat, så ska du se att dem växter så det knakar ;)
#1 Tack så mycket! Ja men precis, av den anledningen var jag försiktig på myggen, de har bara fått smaka kanske två gånger och då är det inte mycket de fått. Jag kör vidare på flingfodret ett tag till och blandar det med de yttepyttesmå kräftdjuren jag har fryst också, kommer ej ihåg namnet på dem. Finns det förresten något annat jag inte bör ge?
Hornsärv har jag redan tyvärr, men visst är det en härlig växt! Plantorna jag har nu har fått små skott också så man får väl hoppas på att de trivs 
Galenpanna
Artemia, tror jag du syftar på? Ja, det är nog faktiskt ganska bra mat till dem!
Har du någon bild på deras kar? Jag kommer gärna med tips! :)
Ja just det, Artemia var namnet. Ibland får man bara hjärnsläpp alltså ;)
Kan fixa en bild om en stund :)
Galenpanna
Ska åka till ett centrum nu ´, men är tbx om typ 2-3 timar :)
Och så är jag inne mycket ikväll
Det ser bra ut ;)
Försök att fixa 2 växter till och kanske någon flytväxt också. Det ser fint ut!
Japp! Jag har en rätt stor javamossa, den ser ganska liten ut på bilden men där är den precis istoppad och lite ihoptryckt typ, och har två små flytväxter plus ett stenröse bakom mossan, men kan ju ta och trycka ner något mer från det större akvariet 
Galenpanna
Vad bra! Om du inte vill betala växter med halva plånboken, kan du kolla på tradera. Där säljer många växter väldigt billigt och bättre kvalitée än djuraffärerna!
Tack för tipset! Har försökt kika där men de har så dåliga kategorier och folk är inte bäst på att sälja i 'rätt' kategori heller, men jag ska kolla en extra gång 
Galenpanna