Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 860 ggr
dermot
0

Flytta klasar?

Tänkte på en grej…

Jag har ju ett par äppelsnäckor, men min kusin vill också gärna ha några. Mina lägger ju äggklasar som bara den och undrar om man kan flytta dessa klasar till hennes akvarium så hon får bebisar själv i sitt akvarium? Eller det kanske inte är någon bra idé? Kan ju nämligen inte ha en massa klasar till mitt lilla akvarium, har plockat bort alla utom två, så får se om det blir några snäcklingar den här gången.Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[dynamitella]
0

Det kan gå. men flytta dem då med en gång (senast en vecka efter läggning). Så att du inte råkar krossa en bebis vid flytten. Äggen som förstörs från början bildar inga ungar, så då "lider" de inte om du råkar mosa en del av kokongen.

Kom ihåg att inte låta den bli blöt, snustorr, eller kall på vägen till din kusin bara :)

dermot
0

#1 Tack! Okej, det ska väl gå. De ska vara lite fuktiga va? :)

*Kan ju ställa en annan fråga då när vi ändå håller på*

De klasarna som är kvar, där är små vattendroppar på dem, för det är väldigt fuktigt i akvariet. Är det någon fara, eller måste jag ändra på något? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[dynamitella]
0

De måste få luft genom skalet :) Men om det är lite droppar gör det ingenting. Bäst om det om de är fuktiga, utan att vara täckta av vatten. Jag brukade öppna foderluckan eller sätta täckglaset lite på glänt, så att det var bra med syre, men det behövs kanske inte.

När du flyttar dem, så ta av dem, lägg toapapper i en litne burk, ner med klasen, och täck med fluffigt toapapper, sen lock :) Så hålls värmen ett tag däri (så gjorde jag när jag gav mormor kokonger).

dermot
0

#3 Tack så mycket! Där är små hål bakpå akvariumet (där sladdarna slinker ut) så där kommer luft in. Dock får jag nog täppa för dem när de kläcks.. Haha ;)

// Anka

[dynamitella]
0

Jag har inget täckglas efter ungarna kläcks :) Varken bebbar eller vuxna vandrar iväg (det har dock hänt en gång, då en blå hona klättrade upp på min vägg och la en klase. haha. gissa om jag var paff?).

Så du behöver nog inte oroa dig över att de ska hitta ut genom ett hål :)

[hejhejnaffy]
1

#5 haha cool hona! :D

dermot
0

#5 Haha ojdå!

Nja, jag hade tre snäckor från början, men en försvann, så jag tror den smiti ut :/

// Anka