choklad/knorrmal??
Köpte en mal ipå zoo affären, dom kallar den choklad mal. Men när jag tittar på bilder så liknar den väldigt mycket en kmnorrmal. Tyvärr e malen väldigt skygg så jag har inte riktigt kunnat jämföra helt. Men vet nån något om dessa malar?? Finns det en prickig chokladmal??
Vad jag vet är det två olika arter :)
Chokladmalen, som är randig, finns inte vad jag vet i ett prickigt format nej.. Här är artbeskrivningen.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=355
Medans Agamyxis pectinifrons (som jag tror är den du köpt) är prickig knorrmal, och inte "chokladmal" :) Affärer har oftast noll koll, så detta är ingen nyhet tyvärr.

Tack #1. Det e dessa bilder jag kollat o jämfört med min. Men om man slår in chokladmal på googles bilder så dyker det nämligen upp prickiga oxå. E det helt fel då? Funderar på att ringa affären, dom prickiga var nämligen dyrare än dom randiga:(
Om man tittar på texten som står under bilderna, så står där exempelvis "Chokladmal, prickig Agamyxis pectinifrons".
Så de kanske kan kallas chokladmalar också. Men i grund och botten är det en prickig knorrmal du köpt :) (Agamyxis pectinifrons).
Sen om folk kallar dem chokladmalar också.. Det är en annan fråga som jag inte kan svara på :)
(Detta är varför jag avskyr att använda svenska namn. Hade alla använt de latinska namnen så hade såna här missuppfattningar aldrig uppstått)

Okej, då vet jag :) Ska ta o läsa på om knorrmalen nu då. Ska nog ta o ringa den affären i morgon! Tycker det e fel att dom gör så.