Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2596 ggr
Imitra
0

Malaysisk sandsnäcka

Har hört att dessa ska vara riktigt bra städare av sanden i akvariet,men de förökar sig ju grymt mycket..

Någon med erfarenhet av dessa?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[dynamitella]
0

Ja :) Jag tycker inte att de förökar sig snabbare än mina andra snäckor (posthorn, äpplen, physor).

De är trevliga och duktiga på att röra om i sanden.

Imitra
0

har hört att en hona kan få 3 ungar i veckan!:o

Madamej.blogg.se

[dynamitella]
0

Räknar man ut att en äppelsnäcka lägger en klase ägg varannan/var tredje vecka (som mina gör), och det är 200 bebisar i varje klase, så betyder det att äppelsnäckor kan få 50-100 ungar i veckan.

Det stämmer inte riktigt, precis som med sandsnäckorna :) Det är olika från snäcka till snäcka, och bebisarna är mycket, mycket små, och växer långsamt.

Så oroa dig inte!

Blir det hundratals av dem är det bara att skopa upp grusen framtill i akvariet med en håv, och plocka bort de man inte vill ha. Jag har haft akvarium från och till i 10 år, och har aldrig behövt rensa bort malaysiska sandsnäckor :)

Imitra
0

då kanske man ska våga satsa på några såna! Vet dock inte var jag kan få tag på sådana?

Madamej.blogg.se

[dynamitella]
0

Det är säkert någon här i forumet som har :) Skriv såhär i rubriken på en ny tråd:

[K] Malaysiska Sandsnäckor

Skriv däri att du letar efter en handfull snäckor :) Antingen som ska skickas, eller som finns där du bor kanske.

Lycka till!