dvärg-KUL-fisk
Ja, KUL är verkligen rätt benämning på dom här små krabaterna. Köpte 4 stycken igår att ha i mitt 16 liters. Maken till roligare, och påhittigare fiskar får man nog leta efter. Särskilt 3 av dom 4, är ett litet busgäng. Nu simmar dom mest runt och hittar på bus med de 5 små humlafiskarna (kommer inte ihåg det latinska namnet på minivarianten) eller retar ancistrusen. Om dom andra fiskarna blir för sura på dom, har dom kommit på att det är helfestligt att "åka karusell" i strömmen från pumpen! Dom simmar runt karet, till utblåset, för att "blåsas" iväg över hela långsidan i karet, för att sen göra om hela proceduren. Och såhär kan dom hålla på i flera timmar! Riktigt kul att titta på!
Så om ni har ett litet kar ni inte vet vad ni ska ha i, så rekommenderar jag helt klart denna fisk. Har man ett par stycken, men ger dom möjlighet att ha sina egna små revir också (har mycket växter bland annat) i karet, så är det helt klart en av de roligaste fiskar jag haft någonsin. Funderar på att skaffa ett lite större Nano Akvarium och ha i någon annan sorts kulfisk däri också. Dessa små filurer har helt klart hittat en väg in i mitt hjärta!
Aw, jag har haft såna. Men dom dog tyvärr efter ett tag då jag inte fick rätt på det här med saltet i vattnet :/.
Dom ska inte ha nå salt :)
-Rasmus 🌈
#1 jag har hört av många att till just dvärgkulfisken (Carinotetraodon travancoricus) så ska man inte ha i något salt alls. Men eftersom jag också har humlafiskar (Brachygobius doriae) som gärna vill ha bräckt vatten, men klarar sötvatten, så har jag tänkt att ha ganska svagt bräckt. Har som sagt 16 liter i mitt kar, så jag funderar på att köra i en tsk eller kanske en halv, med salt i mitt. Men vi får se, tänkjte jag ska testa någon vecka först för att se hur båda sorterna klarar sig i sötvatten. Funderar nämligen på att eventuellt köra i någon av dom små rasbororna som moskito eller galaxy, och dom ska ha sötvatten vad jag läst mig till.
Här kommer iaf en bild på trion som mest hittar på massa bus här hos mig. Den fjärde håller sig mest för sig själv, men verkar inte ledsen för det :)
(Den fisk man ser lite av till höger i bild är en av humlafiskarna förresten, med sina knallblå ögon)
-Rasmus 🌈
Ja, det ser inte ut som en humlafisk :) Utan som en killi.
Är du säker? Eller luras bilden bara? :P
Humlor har inte så "lysande" ögon :) Ett mysterium :)
-Rasmus 🌈
Det ska vara den lilla varianten av humlafisk, den som slutar på doriae. Har inte hittat så mycket svensk info om såna fiskar, eller bilder för den delen, så jag ska inte svära på att det är humlor jag har. Får läsa på på den länken då, och se om det verkar vara den fisk jag har..
Ts, Kan du ta kort på "humlan" :) Fina kulfiskar föresten!
-Rasmus 🌈
Det ser inte ut att vara en Brachygobius doriae :)
Men det är ett "ärligt misstag". Har ingen sagt det förut, och du helt enkelt har köpt dem som gobys, så är det inte mer med det :)
Clownerna är också trevliga, så det är inget att oroa dig över utöver att du vet rätt namn på arten :)
Så de går bra att ha kulfiskar och humlor (om det nu är det) tillsammans? De var bra för mig att höra, jag som funderar på och starta utt ett bräckvatten kar med humlor i :)
Angelica
Efter att ha kollat på olika bilder, och jämfört hit och dit, så har jag kommit fram till att det är clownkilli jag har istället för humlor. Jaja, då blir det att läsa på om en ny fiskart då :P
#10 ja jag har hört av många att just kulor och humlor ska funka bra ihop. Sen vet ju inte jag något om det, eftersom jag tydligen inte hade humlor.. Men jag skulle kanske rekommendera någon annan av kulfiskarna, eftersom just dvärgen enligt många ska ha sötvatten, och det finns många andra arter som kanske trivs bättre i bräckt eller saltvatten. Sen är jag långtifrån expert på kulfiskar, så lita inte för mycket på mig nu bara :P
falskog…..säger då de!!!! :( men nu var de väl inte 16 liter du har Ancistrus i? :s de skitar ner på tok för mkt för sånt litet kar,
Kram /Tess
Menar du som foder eller som sällskap?
De äter både sällskapsräkor och bitar utav vanliga räkor som vi äter.
(Alla fiskar äter räkor om de får plats i deras mun. Så räkor+fisk=nej)
Jag trodde att jag gjort klart för dig att fisk och räkor inte ska gå ihop när jag sålde räkorna till dig.
Jag kanske missat det?
Okej :)
Mjo, vissa små tetror och rasboror kan gå bra. Lika så guppys, med vuxna räkor (kan gå).
Man får varken bebisar, eller lyckliga räkor om de blir jagade hela tiden. Så jag, och alla andra som odlar, har våra ensamma :)
(Jag var bara rädd att du riskerat att de blir uppkäkade. Det vore inte så kul för dig! Så inget illa menat.)
#19 nej efterso matt dom är så små få och dyra så går dom i eget kar Funderade på att sätta in en kampfiskhane eller något anant vacker i karet med dom men kanske ska tänka om då.
MIn körsbör går i mitt stora kar med kardinaler, och massor med annat, Men dom är så monga och har mycket grötn att gömma sg i så det värkar ha funkat bra.
Det är inte mitt ansvar längre. Men jag blir lite besviken om du tar kål på räkorna genom att helt enkelt inte läsa på.
Vad för fler fiskar har du med dina körsbär? Jag kan inte ens ha guppys med mina, då de hela tiden terroriserar räkorna till att gömma sig och aldrig komma fram (eller bli slaktade).
Jag har haft fler Guppys men just nu har jag bara två guppys och några yngel i karet. Ett stim kardinaler, en kuliål och en Liten Mal.
(har skrivit detta i flera trådar och alldrig hört at det är dåligt att ha min räkor i karet.)
Kardinaler, kuhlii och malar är säkra fiskar. Jag har själv ancistrusar och kuhliis med mina räkbebisar.
kardinaler+två fridsamma arter ser jag inte som "massor med annat".
Därför reagerade jag :)
Det ska gå alldeles utmärkt. Både kardinaler och kuhliiålar tar räklingar om de simmar rakt framför dem. Men allt över centimetern ska gå säkert!
De "enda" fiskarna som brukar gå ihop med räkor är bottenlevande fiskar/malar eller riktigt små fiskar, som tetror eller rasboror.
Och just dem har du lyckats skaffa. Så tur, sammanträffande, eller genomtänkt, kan jag inte säga. Men det är bra.
Vad bra, jag har velat köpa större fiskar men har inte gjort det då jag är rädd att dom äter upp allt annat. Att jag har just räksnälla fiskar är nog ett sammanträffande.
Några tipps på någont fisk som skulle funka med de räkor jag köpte av dig i ett litet kar Ca 20L? Vill inte att dom blir uppätna det är ju nummer ett på listan.
Det beror på om du vill ha räkbebisar eller inte :)
I 20 liter lär inte en enda räkunge överleva tillsammans med fisk. Det jag kan komma att tänka på är Galaxyrasbora eller boraras maculata. Men 20 liter är lite trångt :) Och minskar möjligheten att få ungar med 85%.
#14 Jag tycker att 16 L är på tok för litet för så pass många fiskar som TS har i.. Jag har EN dvärgkula och TVÅ ottosar i mitt 30 Liters och det blir ändå extremt skitigt efter en vecka. Man måste nog ha en väldigt effektiv pump om det ska fungera i längden.. Jag är dessvärre väldigt tveksam på om det kommer göra det. Dvärgkulorna är ju väldigt känsliga för nitrit som jag nämt i ett antal trådar.
/ Emma
#13 Ja, efter det här börjar jag förstå varför du inte gillar falskogs. SYND!För han som har det är trevlig och så, men det är inte kul om man blir lurad. Har specifikt bett om humlafisk, och sagt att jag ville ha den lilla varianten. Då sa han att det här var rätt fisk. Jag tyckte att den var ganska olik den stora humlan, men eftersom jag inte hittat några bra bilder på minivarianten, så litade jag på honom när han sa att det här var Brachygobius doriae. Jaja, hädanefter ska jag se till att läsa på väldigt mycket mer om de fiskar jag ska ha, så jag själv vet exakt hur dom ser ut och inte kan bli lurade. Och nej, jag har inte dina ancistrusar i det här karet. Har en liten rackare på kanske 4 cm eller så, tänkte att han får bo i det här karet tills han blir för stor, då får han flytta över till det nya som jag förhoppningsvis hunnit köpa då, eller till mitt 150 liters, så får dina två flytta över till det nya som kommer vara runt 250 liter tänkte jag :)
#14 Enligt han i butiken jag köpte från (har nu iofs insett att jag kanske inte ska lita för mycket på honom..) så skulle det funka med 4 kulor, 5 "humlor" (clownkilli) och en liten Ancistrus på 16 liter, så länge man sköter vattenbytena ordentligt. Har tidigare hört att med just kulor ska man byta 50% av vattnet en gång i veckan istället för 30%, så så får det bli. Börjar någon må dåligt eller att vattenvärdena inte är som dom ska, så får jag lösa problemet med fiskarna då. Min bror ska, om några månader, få ett akvarium - kan hända att han får/vill ta över några av mina fiskar om det blir för överbefolkat i mitt. Vi får se :)
Och ja, vad jag vet äter dom räkor. Jag har så småningom tänk odla räkor lite för skojs skull, och ha som foder i kombination med snäckor. Kulfiskar ska ju äta såna saker ett par gånger i veckan för att slipa ner en tand dom har.
#27 Jo jag vet att du skrivit detta flera andra gånger. Jag frågade även han i butiken (har som sagt i efterhand insett att han kanske inte är att lita på helt och hållet..) hur många fiskar han tyckte vore lämpligt att ha i mitt kar. Sa att jag hade en liten Ancistrus, ville ha någon dvärgkulfisk och kanske någon mer fisk eftersom kulorna är så små och lätt "försvinner" i ett kar med mycket växter i tänkte jag. Sen hade jag läst att just humlafiskarna skulle funka bra ihop med kulor, så jag frågade om det. Han tyckte då att 3-4 kulor vore lämpligt, eftersom det då förhoppningsvis kan bli två par och om dom inte ville para ihop sig efter någon vecka, så kunde jag få byta någon och hoppas på att få en hona (han trodde att jag då skulle ha för många hanar om dom inte ville para ihop sig). Sen tyckte han att 4-6 humlafiskar (visade ju sig att det var clownkilli han sålde på mig istället för humlor) och eftersom jag kände att det redan var ganska mycket fick med 4 kulor, så körde jag på 4 "humlor". Sen råkade det komma med en till i håven, och det var en sån fin hane, så jag tyckte att då kan jag väl ha 5 "humlor" istället, så nu har jag 2 hanar och 3 honor av dom. Med kulorna har jag inte lärt mig se någon skillnad på dom än.. Ska studera dom mer noggrant nu när dom blivit mer hemmastadda här tänkte jag :)
Men jag har insett nu att jag blivit lurad på mer än ett sätt av honom. Ska fundera över det hela ordentligt vad jag ska göra med all fisk, sköta vattenbytena extra noga och se hur det verkar bli om någon vecka. Har ju funderingar på att skaffa ett 40-60 liters kar och ha mer kulfiskar i, men då kanske dom jag redan har får flytta i det istället, om dom verkar må dåligt i det här. Men vi får se, ska ge det en chans ändå, eftersom jag verkligen gillar det här karet (det var en 5-årspresent av min morfar för en herrans massa år sen, som jag fortfarande älskar för att det var mitt första egna kar och det är så gulligt). I värsta fall får jag väl ha räkor i det, eller eventuellt ha det som ett lekkar/yngelkar om jag någon gång i framtiden skulle få för mig att odla någon av dessa småfirrar jag har i det nu :)
Ja fifan, jag tycker bara sämre och sämre om falskog efter de man får höra att de blir fel fisk hit och dit. :(
Ja då funkar de nog, men tänk bara på att de skitar ner mer än de faktist städar ancistrusar :)
Men söta små kulor! :)
Kram /Tess
Jo, eftersom kulorna också skiter ner en hel del och mitt kar tydligen är överbefolkat (också han på falskog som tyckte det skulle vara okej) så kommer jag få sköta vattenbytena extra noga framöver. Det är en himla tur jag har ett bra filer i iaf! :) Det är Arkens förtjänst.
Ja visst är dom söta? Jag sitter nu för det mesta på golvet i hallen (har det lilla karet på en byrå där) med näsan nästintill tryckt mot glaset och tittar på allt dom gör :P Otroligt söta och roliga fiskar!
Ett tips, de har kompletta fina 54 liters på djurkompaniet helglas, med eheimpumt, jaeger värmare, termometer och heltäckande ljusramp för 499:-. Köpte ett sånt själv och e toknöjd, de kankse kan vara nått, då får du ett helt nytt med allt du behöver. mått 60*30*30
Kram /Tess
ARKEEN är fan bäst, enligt mitt tycke! och självklart Akvariebaronen! :)
Kram /Tess
Kanske ska köpa både ett sånt till mig och min bror då.. Var ju ett bra pris om inte annat, om det dessutom följer med allt man kan behöva :) Är det ett sånt du hade i sovrummet, med massa yngel i? Det var ju skitsnyggt! :D
Kanske en dum fråga nu, men Djurkompaniet ligger inte här i stan eller? Är det någon internetbutik, eller vart ligger det?
Ja, Arken gillar jag. Särskilt nu sen Micke (han från Borås Zoologiska) kommit dit. Annars var ju dom rackarns bra också, synd dom flyttade till knalleland och kursade.. Får gå upp till Akvariebaronen nu i helgen då kanske och kolla in hans utbud. Har fortfarande inte varit där, trots att jag har max 5 minuter gångväg dit.
nj de e inte de som e i sovrummet, de kostar lite mer och är 80 liters saltkar :S, de kan du få för 750 tror jag om jag beställer.
De jag prata om var inte ens uppackat i söndags, men fick kasta upp de ei måndags o slänga in mina nya Diskus som kom i tisdags! :P
Kram /Tess
men de på djurkomaniet är verkligen värda pengarna, bara pumpen och doppvärmaren går ju egentligen upp på ca 400 kr
Kram /Tess
Kanska jag ska ta mig dit sen och köpa 2 när jag ändå är i farten. Och vill min bror inte ha det ena sen när han fyller år, så kan jag säkert hitta någon sorts fisk att ha i det ändå ;) Känns ju inte som att det är sååå svårt att fylla upp ett kar med fisk precis.
HERREGUD vad jag har fastnat i det här med akvarier nu då..För en månad sen hade jag bara funderat lite smått på att KANSKE skaffa akvarier i framtiden, och nu har jag 2 kar, en snäckodling i en stor vas och för tillfället passar jag några slöjstjärtar som (håll för öronen/ögonen) bor i en skål/stor cylindervas. Från ingenting, har jag igång 4 grejer och planerar att inom kort ha igång åtminstone ett 40-60 liters (kanske två då, om min bror inte vill ha det ena) och innan året är slut, ha köpt ett 250-liters. Vad har hänt med mig? :P
Ja de e lätt hänt att man fastnar i det! :) Karen står precis vid smådjuren där inne, hoppas bara de har sånna kvar! :)
Haha! Känner igen de där, sambon ville ha akvarie och jag bara jaha, hur kul e de då? :S
Se hur de gick med de, hur många kar har kan utav alla vi har i gång här hemma? :)
Jo ett! Jag har 5 :P
Kram /Tess
Då får jag kolla in det då. Dom har haft hyfsat billiga, någonstans i den storleken, på Arken innan också. Vet dock inte om det var komplett med alla tillbehör..
Ja, tyvärr är det lätt att fastna i det där. Är ju sååå fint att titta på med! Så fastnar man för någon fisk, men så kunde inte den gå i samma kar som dom man har, så då MÅSTE man ju ha ett till den fisken också. Sen hittar man en till, som inte kan gå i något av dom två man redan har, så får man köpa ett till, och ett till, och ett till.. ;) Tur jag har begränsat med plats här i min lägenhet, så jag inte kan köpa hur många som helst. Drömmen vore iofs att göra en sån där "vägg" med massa akvarier, men jag vill ha i olika storlekar, precis som dom har i många djuraffärer och sådär. Tyvärr tror jag inte min hyresvärd vore så glad för det.. Det är ett gammalt hus och dom oroar sig redan nu för att dom jag har ska börja läcka och sådär..
ajaj! :(
Ja vi vågar inte ha mer kar igång här nu, tänk om vi hamnar nere hos grannen! Då får man nog hoppas han har gevalia hemma..:P
Vi funderar på kolla efter lokal för sätta upp akvarieställningar och köra lite odling o så! :)
Kram /Tess
#38 Jag kan förstå din hyresvärd till viss del. Din hemförsäkring täcker DIN lägenhet, blir det vattenskada som påverkar fler lägenheter är det fastighetsägaren som ska ta smällen.
Känner igen mig på det här med att fastna, det var min man o mina barn som ville ha akvarie, nu är det jag som drömmer om flera kar till. Maken vill ha massor växter o CO2 o hela klabbet, jag vill ha massa olika fiskar/räkor/snäckor.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet