Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 3392 ggr
Stoodyear
1

Fjärilsyngel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har dem kläckts! Mina knasiga fjärilar flyttade inte ynglen till en grop utan dem ligger på en sten, jag vet inte varför men jisses så smååå dem är! Verkligen minimini att jag inte såg dem först!

Fick en liten bild som är väldigt otydlig!

Jag vill ju inte flytta bebbarna utan tänkte låta fjärilarna göra så gott dem kan, nu är det bara att vänta på att de ska bli större? Eller?

Kan man ens förvänta sig att de fixar att ta hand om dem, eller är det dömt att misslyckas såhär första ggn?

MarieEriksson
0

Va roligt! Grattis!

Ingen erfarenhet av fjärilar men lyckas dom inte nu går det kanske bättre för dom nästa gång, eller nästa…

Kul att läsa om dom i din andra tråd. Vilken relation dom har!

idaaforsling
0

Hur gjorde du för att få dom att lyckas så långt? :)

AKvarie, temperatur, vattenbyte, mat m.m.

Stoodyear
0

#1 Tack! Får hoppas att dem fixar det! :))

KH 3 PH 6,5, temp 27-28 de går just nu själva i ett 45L eftersom de inte fick behålla rommen för tetrorna i 54L. Första rommen gick därför till spillo, lekte om nästan så fort jag satt ner dem i stort sett!

Problemet som folk verkar ha är att de käkade upp rommen vilket mina inte har gjort någon ggn, så jag har kanske haft lite tur! Mat får de väldigt blandad, röda/svarta mygg, torrfoder och numera främst frusen artemia. Hanen hos mig är väldigt duktig, honan destå virrigare men nu när dem kläcktes verkar hon mycket mer intresserad.

Vattnet är torvfiltrerat vilket är bra för ynglen ska utvecklas har jag läst! Inrett med många mangroverötter, en kruka en platt sten och ganska rejält med växter. Även flytväxter. Hyfsat hård filtrering med.

Tror att man inte ska ha dem med andra fiskar då mina inte verkade kunna fokusera ordentligt, blev typ distraherade osv (kan berott på att det var deras första ggn iofs…). Tror däremot att det är himla noga med en välgömd plats för att minska stressen (som ibland då gör att dem äter upp rommen). Mina har mandelblad i karet, och de lekte på ett sådant blad i mitten oerhört väl gömt bland andra blad och rötter.

Vattnet byter jag som vanligt för fjärilar, kanske lite oftare eftersom jag är rädd för att de ska bli sjuka då många säger att dem är så känsliga. Inget jag har märkt dock! :)

Lite tankar och så men hoppas att något var till hjälp!

idaaforsling
0

Okej, tack! Hur har du med bottenmaterial? :)

Stoodyear
0

Väldigt ljus och fin sand, rådasand, hade grövre innan och med de kan ju inte gräva gropar då så jag bytte :) Kan se om jag får någon bra bild på karet så kan du kika!

[dynamitella]
0

Jag vill också se bilder! Har alltid tyckt om fjärilar, men aldrig riktigt fått tummarna loss att starta ett kar :)

Stoodyear
0

Bättre fiskar finns inte! (Heeeelt opartisk nu, haha) Dom är så sociala och påhittiga! Behövs ju inte så stort kar heller, vilket skiljer mot många andra ciklider Glad

Håller mina i ett sånt "hemskt" guppyhotell, känns väldigt B, men filtreringen är fullständigt outstanding, toppenkvalité på vattnet utan större ansträngning!

[dynamitella]
0

Ja det tror jag säkert :) Våra paletter är superroliga, men kräver ju några hundra liter om man ska ha med än ett par :P

Jag lyckas inte ens ha tre par i över 500 liter >.<

idaaforsling
0

Okej, hur har du med vattennivån?

Ursäkta alla frågor :)

idaaforsling
0

Ja förresten, lägg gärna ut bild på karet :)

Stoodyear
0

Har också haft paletter och dem är kul verkligen! Men tyvärr lite för aggressiva mot alla andra fiskar, och hos mig lekte dom lite föör ofta, jag hade miljoner yngel kändes det som (dock även en pictusmal som jobbade hårt för att hålla alla yngel borta…).

Hmm vattennivån, den är som vanligt eller, ah, fyllt!

http://www.google.se/imgres?q=guppyhotell&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=QdvNwcQFXfEU7M:&imgrefurl=http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d71375fb9cb46221d04ecde-k-mollyguppy-hotell&docid=Z3thVW0nXzU1PM&imgurl=http://migrated.ifokus.se/uploads/f8f/f8f8993fdc5ae40ad7db998371b5128b/t-2230.jpg&w=334&h=350&ei=qcL8Toq-Oufi4QTyi8WNCA&zoom=1&iact=rc&dur=235&sig=104346818355821603186&page=2&tbnh=149&tbnw=142&start=17&ndsp=15&ved=1t:429,r:5,s:17&tx=139&ty=83

Är inte hemma nu, men fixar en bild till imorn!

Stoodyear
0

Hemma nu så här kommer bilder

Pil1 är där de la äggen bakom och på ett mandelblad, pil2 är den platta stenen som de flyttade ynglen till imorse, pil3 är där ynglen ligger nu :)

Stoodyear
0

Bebisarna nu, flyttade till en rot :) Och nu ser man hur många de är med!

MarieEriksson
0

Va dom håller på och pysslar med sina små. Glad

Stoodyear
0

Ja hela tiden verkligen, putsar och flyttar :) yngelvården verkar förbättras för varje timme, för nu när jag planterade växter så fick jag mig en dänga ^^ Kom väl lite för nära de små!

MarieEriksson
0

Hääääärligt! Dom har ju gjort ett och annat försök.

Ja du har väl inte där o göra! Haha… Ciklider är tuffa.
En av mina scalarer naffsade på mig förut.
Även att dom är små så kändes det.

Allt ok hos mina fjärilar än så länge, varken bråk eller kärlek.

idaaforsling
0

Gud va kul, ska nog flytta mina guppysar till det stora karet så jag kan ha fjärilarna i 6o liters karet så kanske dom kan lyckas driva upp yngel me :)

Va matar du de små med?

Stoodyear
0

#16 Ja jag får inte vara där och kika på dem genom rutan för då kaxar dom på mig^^ Vad skönt att dem kommer överrens, kanske du fick dig en hane och två honor då ;) Och det känns verkligen när dom nafsar, ont kanske man inte kan kalla det men man fattar budskapet liksom ;)

#17 Tycker jag absolut! Med guppys är det risk för att rommen blir namnam! ;) Bebbarna får inget nu först, lever på sånt i vattnet först typ, om några dagar kanske jag kan få i dem artemianauplier :)

MarieEriksson
0

Coolt att du inte ens får titta in.
Precis, det gör ju inte ont men man förstår vad dom menar.
Törs inte säga något om könsfördelningen än. Men en av dom har mycket mer attityd än dom andra två. Och hoppas gör jag ju.

Stoodyear
0

Jag håller tummarna! :)

Stoodyear
0

En bild framifrån med!

[dynamitella]
0

Så snyggt!

Stoodyear
0

Tack! :)

Stoodyear
0

Idag ser dem ut att vara nästintill frisimmande, de simmar lite guppigt men hyfsat rakt, skulle tro att de imorn simmar riktigt. Man ser tydligt ögonen på dem nu, vilket är kul och flera st tar sig små turer över stocken (till mamma och pappa Fjärils stora förtret! Ligg still!). Frågan är nu hur länge man skall låta Fjärilarna gå med ynglen, har läst att flera haft problem efter två veckor med att föräldrarna plötsligt går bananas och käkar upp alla yngel. När dem föddes tror jag att det var ca 60 yngel, men tippar på ungefär hälften nu.

Man ska tydligen kunna suga upp ynglen och flytta dem, men ska jag det? Vänta och se vad som händer först?

[dynamitella]
0

Sånt är alltid klurigt!

Jag hade nog sugt upp hälften och handuppfött, och låtit de resterande försöka överleva.

Men det spelar ingen roll hur man än gör, det verkar som att det går fel om det är "meningen".. :( Och går det så går det! Gör så som känns bra :)

Stoodyear
1

Ah men då tror jag att jag väntar, det blir ju fler kullar om de skulle bli fel denna ggn. Då kan jag ju ta hälften och försöka föda upp för hand som du säger, men det är himla svårt och kräver galet mycket jobb har jag läst. Risken är att man tar bort för många och då kan föräldrarna kalasa på de som finns kvar, bara för att de är för få typ. Himla knepigt! :/

Stoodyear
0

Jahapp, imorse var i stort sett alla bebisar frisimmande, spruta ner liquifry1 för säkerhets skull. Åkte och handlade och när jag kom hem fanns inte ett yngel kvar. Föräldrarna som flippat ut eller något. Himla skönt att jag slapp se allt. Fy vad hemskt. Tills nästa kull kommer jag flytta endel yngel och föda upp för hand.

[dynamitella]
0

Så synd :( Beklagar!

Ja, prova det nästa gång. Då kanske din del av bebisarna överlever.

Det händer de bästa, så det är ju inget du gjort fel i alla fall. Lycka till :)

Stoodyear
0

Ah det var himla tråkigt, och så traumatiskt framförallt, men hade samtidigt lite panik eftersom 30 guramiyngel trängs i lägenheten med, hade varit ett galet scenario med 60 fjärilisyngel också.

Japp, det blir till att pröva på att vara fiskmamma nästa ggn :) Och jag är himla glad att dem kom så långt ändå, bara att hålla tummarna! Tack alla för stöd, och svar på mina frågor! Har varit till stor hjälp :)

MarieEriksson
0

Tråkigt!!! Men både dom och du har fått erfarenhet.

Lycka till och hoppas på det bästa kommande gånger.

Stoodyear
0

Precis! :)

Stoodyear
1

Mina fjärilar har lekt igen, dock så hann rommen inte ens kläckas innan honan gick loss på hanen och jagade skiten ur honom. Dessutom strunta hon i rommen helt och stressade bara runt. Jag gjorde det drastiska valet att flytta henne för att låta hanen göra det som han faktiskt är bra på: ta hand om rommen. Han vågade sig snart fram igen och hittills har allt gått på räls. Honan tjaffsar med guramisarna i andra karet och hanen har skött allt perfekt.

Idag är de frisimmande och han har fullt upp med att hålla dem lugna och stilla haha! :) En liten bild från idag på småttningarna!

Om någon har tips om hur man ska ta hand om dem på bästa sätt så dela med er!

Just nu kör jag ner en blandning av liquifry1&2 i karet men vet inte om det är någon vits? Hoppas dem växer på sig så de kan börja äta artemia!

Stoodyear
1

Gruppkraaaaaam!

MarieEriksson
0

#33 HAHAHA!!!
Så fulsöta! Går allt fortfarande bra för dom o deras duktiga pappa?

Stoodyear
0

Sjukt fula, ögonen sitter typ rakt fram och så har de världens största skalle! Ser ut som små skämt :D

Allt verkar gå bra och herre min jesus vad många dem är, pappa Fjäril håller ordning på dem allihop. Får vara så hemsk att hoppas på att några dör av, jag har inte plats för typ 40-50 fjärilar haha :P

Jag stoppar ner massa liquifry men ingen aning om det gör någon nytta, känns som de kommer dröja innan de får in en hel artemia i den lilla minimunnen!

idaaforsling
0

Om du kommer sälja sedan om dessa klarar sig är jag intresserad :)

Stoodyear
0

Ah det är dock tveksamt om jag lyckas med dem denna ggn, märks att de minskat i antal och jag vet inte varför. Tror inte de får i sig mat som de ska, men någon ggn framöver planerar jag att göra det "ordentligt", typ när jag blivit av med alla guramiyngel :)

Stoodyear
0

Efter timmar  av granskning: Det finns några yngel som faktiskt tar artemia, det finns några yngel som stoppar dem i munnen och spottar ut dem igen, det finns dem som blir rädda för maten. De som tar artemian har en liten kalaskula på magen vilket bådar gott!

Vet dock inte hur jag ska göra nu, om jag ska låta det vara eftersom jag inte har ett till 100L kar, eller om man kan dela av det jag har, tills guramisarna inte kan äta fjärilarna. Känns himla jobbigt. Vill inte medvetet ha ihjäl dem, och jag kommer ju bli tvungen att flytta fjärilarna innan guramisarna går att sälja……. o_o

Det blir väl till att köpa ett till akvarium i 100L klassen… Börjar bli helt otroligt detta, 25 kvadrat och 4 kar…

idaaforsling
0

Men va bra att dom äter :) Hur stort har du fjärilarna i nu? Går guramisarna i 100l karet eller?

ellix_fp9
0

å va spännande att få följa allas historier! man lär sig hela tiden nytt och jag får bara mer och mer inspiration till att sätta igång med mitt eget kar. jag förstår varför ett lätt blbir två och tre… =)

Stoodyear
0

Det går såpass mycket bättre än planerat vilket skapar problem, jag trodde att de flesta skulle trilla bort efter hand men de verkar trivas och äta bra :P

Ja precis de går i 100l så jag kan ju dra upp fjärilar så fort jag blivit av med guramisarna, men fram tills dess har jag ingen aning hur jag ska göra :P

Ja det är ett bra sätt att få inspiration! Jag har gjort likadant :)

idaaforsling
0

Du kan inte köpa någon låda/balja sålänge som brukar finnas på t.ex Ikea med lock till? De finn väl från små till stora storlekar och brukar va relativt billiga. Har köpt en sådan på 15 liter tillfälligt till mina snäckbebisar då mina scalarer såg dom som godis :) Bara att sätta ner pump å värmare som vanligt om man har sådant.

Stoodyear
0

Mja det vore ju faktiskt en lösning. Så kan dem vara där tills guramisarna flyttar och då kan dem få hamna i 100l. Just nu går dem i ca 50 eller typ 48l tror jag det är :)

Tack för idén!

idaaforsling
0

Ja men precis! Så lite så :)

[Wijsa Kaberg]
0

Spännande