Hur avlivar man en snäcka?
En av mina äppelsnäckor var väldigt dålig i skalet när jag köpte honom, skalet tycks bli sämre trots bra mat och kalkrikt vatten.
Han verkar trots skadan må ganska bra, beter sig som sina snäckkompisar och har levt med skadan några månader minst. Men om han förlorar mer skal känner jag att avlivning är det enda rätta, men hur?
minavitas.wix.com/kennel
*följer tråden*
Hej!
Det mest humana sättet att avliva en snäcka på är att lägga den i en kopp vatten in i frysen. Då blir det kallt och snäckan går i dvala (somnar), sen blir det ännu kallare och ja kroppen stänger av sig själv. (OBS. endast snäckor, ej fiskar eller räkor eller andra djur!!)
Man kan också lägga den i kokande vatten, men denna metod låter hemsk och tänk smärtan sekunden innan den dör.
Det går också bra att lägga den i en plastpåse och stampa till ordentligt en gång, dock ska man ha stake nog själv för att klara av detta. Det går inte att stå och tveka och småstampa, utan en rejäl stampning.
Har även läst om att man kan köra en spik genom huvudet på dem, men detta är svårt för en som inte vet vart han ska sticka nålen/spiken. Så denna metod ska man nog udvika!
Lycka till, tyvärr är det beslut man måste ta förr eller senare. :(
Med vänlig hälsning
Camilla Thunberg
Tack så mycket. blir nog frys metoden här hemma om jag måste avliva dom. Koka ihjäl ett djurkänns inte riktigt rätt, det känns iofs ganska fel att frysa in ett djur också men går dom i dvala av kylan är det väl kanske inte helt fel iaf. Övervägde om jag skulle lägga i en påse och slå riktigt hårt med en hammare men jag skulle nog bara skada snäckan om jag skulle försöka.
minavitas.wix.com/kennel