Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 762 ggr
[Kajsa91]
0

Trycka på fisken?

Satt och kollade på mina fiskar innan, har 2 Platy som är tjocka och en var vid ett hörn vid ytan hela tiden, så tänkte den kanske höll på att föda..?

Men så kom jag att tänka på en sak. Om man tar upp den och trycker på magen, åker ungarna ut då?
Alltså ska ju självklart INTE göra det, utan blev bara himla nyfiken. :P

Har lite små knäppa tankar ibland så bättre att fråga än göra xD

Önska man någongång lyckas se när dom ska föda..

[dynamitella]
0

Ja, ungarna kommer åka ut då. Lika så hennes inälvor. Och ungarna kan dö av trycket. De kommer också dö om de inte är färdigutvecklade.

Så det är tre orsaker till att inte göra det, även om du inte tänkte göra det :)

Min guppyhona skulle föda idag, och gick tillfälligt i ett yngelakvarium. Imorse låg hon död (nyligen, eftersom färgen inte bleknat). Så efter att kollat hundra gånger om hon verkligen var död, så la jag lite tryck på främre delen av buken. Och mycket riktigt, ut ploppade en hel drös ungar (döda).

Men 4 av dem började röra på sig efter ett par minuter. :) Så det var värt det.

[Kajsa91]
0

Ah, okej..

ja, är bäst att låta dom trycka ut de själva ^^

Hur håller du koll att hon skulle föda idag?
Åh, vad tråkigt. :( Var hon gammal eller sjuk eller något?

Roligt att fyra överlevde iallfall :) Skulle med vilja prova att lägga en av mina någonstans när hon ska föda så alla yngel kanske klarar sig. Hade varit roligt.. :) Men sen har jag inte plats att ha 40 st eller något tills dom blir stora att ge bort så. :P

Men mina fiskar fick sina första bebisar i April ungefär. Och nu är det kanske 15-20 st som jag snart ska göra mig av med. Så några lyckas ju klara sig allt ^^

[SonjaG]
0

Du kan ha en sån liten flytgrej i akvariet. Där finns raster så de nyfödda ramlar ned under på  botten (av flytgrejen alltså). Då kan ingen äta upp dem.

Jag tycker att det funkat bra för mina platysar.