Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1712 ggr
GuUuLd
1

Föredrag om L-malar

Har fått en förfrågan av en akvarieförening att hålla föredrag om l-malar. Tänkte kolla lite med er här vad folk kan tänkas tycka är intressant och vad man vill veta om dem? Så man inte glömmer bort någon information om dem som många kanske är intesserade av att veta mer om :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

tesselituss
0

du, jag e nyfkken på hur de olka sorter växer, då vissa växer snabbare än andra. så man har lite koll på om de växer i fas så att säga. som med 46orna. typ runt halvåret bör de vara ungefär 2.5-3 cm runt året så bör de vara och vid två år så är de. ja du fattar :) svårt att få fram sån info :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Det är dock lite svårt att informera om, det beror även helt på vilka förutsättningar man har för ynglen. Har man 50st yngel i ett kar så är det stor konkurrens om mat t.ex vilket gör att de kanske växer långsammare. Vilken mat de får spelar också in, sen beror det även på vattenkvalitet osv.  Så tillväxthastighet kan skilja sig mellan olika odlare.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

jo självklart, men lite ramar borde ju finnas för normal tillväxt :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Det är nog lite överkurs iaf. och svårt att ta fram informationen eftersom de somsagt växer olika hos olika odlare. Men små arter växer långsammare än större arter.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

okioki! :) de e himla kul i allafall att man har dig här som besitter så mkt kunskap om de små liven! :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Något annat? :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

Vet att det är dåligt malintresse på den här sidan, men tänkte att det var bra att fråga på en sida med så pass blandade åldersgrupp, intresse samt erfarenheter.

Det är verkligen ingen mer som har nåot som är bra att ha med?

Tänkte ta med lite info om l-nummer/LDA nummer systemen varför de heter som de gär osv. Lite olika släkten (hypancistrus, peckoltia osv.) skillnader på dem osv, kost, lite odling..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

ja men de låter ju som du får med de mesta! :) kan du inte skriva ner de som en artikel här inbe? hade vart jättekyl och uppskattat! :)

Kram /Tess

MrJLundin
0

Hej!

Jag hade verkligen varit intresserad av att gå på en föreläsning om L-malar! Hade varit väldigt intressant. Dock så är jag ganska novis på området, så många av mina frågeställningar kan nog vara "dumma". Men hade gärna velat veta mer om kost, både vilken typ av kost och hur de bäst matas. Sen vet jag att vissa L-malar (alla?) kan vara revirfiskar, så även hur de ska hållas i form av storlek på akvarium i förhållande till ålder/storlek på malen och med vilken typ av fisk de kan hållas med (vet att det kan bli ganska stort men generellt). Och som du skriver, skildnader på släktena och även l-nummer systemet.

Vart är det du ska hålla föredraget?

GuUuLd
0

Allt folk kan tänkas vilja veta är bra att få reda på vare sig man har stor eller liten erfarenhet av l-malar :)

Har fått förfrågan om att hålla föredrag hos Göteborgs ciklidgrupp (gcg.se) :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

åh den sista helgen i mars? :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

#11 Nej, på ett av deras månadsmöten troligtvis April eller Maj :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

okioki! :) Kul!

Kram /Tess