Vad för fiskar ska jag ha?
Jag ska på torsdag hämta mitt akvarium. Som jag längtar! Det är ett 150 liters, precis lagom nu när jag ska börja ha fisk igen. Men min fråga är, vad ska jag ha för fisk, och hur många av varje? Överlag så har jag väldigt vitt här hemma, med rosa detaljer. Vore kul om det kunde funka även i akvariet, till viss del iaf. Har tänkt ha svart sand, en del växter (gröna såklart) och resten av inredningen får anpassas efter vad fiskarna vill ha. Just nu funderar jag iaf på dom här fiskarna: 3 silvermolly 2/4 fjärilciklider (vill gärna ha 4, men dom kan tydligen vara ganska revirhävdande, så vi får se om det funkar..) 10 Sorgmanteltetra, gärna vita 10 glasmalar 2-6 panda pansarmalar Sen funderar jag på en eller två dvärgkulfiskar, men dom ska tydligen vara ganska aggressiva och ville gärna ha en del salt i vattnet. Funkar dom med dom andra jag vill ha? Sen har jag hittat rosa sebrafiskar som jag funderar på, kanske 6 stycken. Men dom ska tydligen vara väldigt aktiva och risken är stor att dom stressar ihjäl dom andra fiskarna.. Har jag missat någon fisk som känns som ett "måste"? Något tips på annan fisk, kanske någon med lite färg, som inte blir så stor (max 10 cm kanske..) och passar in bland dom andra? Eller räcker det kanske med dom här? Funderar på såndär svart mal med röd stjärt annars, kanske istället för pansarvagn? Behöver man någon såndär som suger sig fast på glaset osv, också? Något annat jag ska tänka på med det nya karet, förutom att det ska vara igång i minst en vecka innan jag släpper i fisken?
Jag hinner inte nu, för jag måste sova. Men 150 liter är ju ingenting. Sorgmantlar blir stora som tefat, och glasmalarna blir också stora.
Kulfiskar går inte att ha, och du bör ha minst 6 Corydoras, absolut inte mindre i antal om du kan välja.
Vänta gärna 2-3 veckor. En vecka räcker inte alltid. Inred med växter och sätt i en pump minst 2 veckor innan fiskarna. Och använd vattenberedningsmedel för att vara säker :)
dvärgkulfisk har min flickvän dom ska vara ensamma helst sen så är dom helt sötvattenslevande i allafall den min flickvän har säg namnet på dom så jag vet vilken det är så kan jag svar på den men dvärgkulfisk ska vara i sötvatten :) iallafall carinotetraodon travancoricus ska ha sött och inte salt i som det står på akvarielexikonet :)
Inget av det borde spela någon roll, eftersom ingen av de tillgängliga kulfiskarna passar karets övriga invånare ändå :)
Eller?
#1 jag tycker att 150 liter räcker bra nu, vad jag har för orsaker rör bara mig. Tycker du att det är litet, så är det upp till dig. Håll det för dig själv då är du snäll? När jag läst på bla zoopet (som typ ALLA här inne verkar se som någon sorts "bibel") så står det att både sorgmantlarna och glasmalarna blir 6 cm, så att dom ska bli "stora som tefat" håller jag inte riktigt med om. Sen, vem har sagt att jag inte köper ett nytt, större, akvarium om ett år eller något? Har inte haft akvarium på 10 år, och tyckte att 150 var lagom att börja med. VARFÖR kan jag inte ha dvärgkulfisk? Det var därför det stod 2-6. Jag vill helst bara ha 2-3 stycken, men läste någonstans att det rekommenderas att.man har 6 stycken, alltså är jag beredd på att ha det om det är vad.som.krävs. Vill ju att fiskarna ska må bra :) Okej, tack för tipsen :) #2 okej, blir det någon sån så får den vara själv. Men, kan den vara med annan fisk, eller ska den vara HELT själv? När jag läste om den, så var den bland sötvattensfiskarna, men det stod att den gärna ville ha salt i vattnet, 1 dl/100 liter vatten. Alltså att man häller saltet direkt i, typ. Då är det väl inte saltvatten? Vad tycker.din flickvän om dom annars, är dom roliga? Tycker dom är sååå söta! Namnet på just den arten kommer jag inte ihåg, vet bara att det stod DVÄRGkulfisk..
#4 Det är jag som är flickvännen, hehe ;)
Carinotetraodon travancoricus heter arten jag äger, alltså Dvärgkulfisk som stannar på 2,5 cm. Har för tillfället bara En, men hade från början 3 st där 2 st dog hastigt efter bara några veckor i mitt akvarium av okänd anledning, men jag tror det berodde på svält eftersom de var väldigt magra när jag köpte dem. Dvärgkulfiskar kräver att man ger dem levande snäckor någon gång ibland så inte deras näbb blir förväxt så att de får problem med att äta.
Min pojkvän menade nog att man helst inte skulle ha arten med andra sorters fiskar, alltså helst eget artkar. De är fenbitare, därav. Vet dock en art som till och med rekommenderas att hålla med dvärgkulorna - Otocinclus vittatus. Har själv 2st, men skulle egentligen haft fler då de är stimfiskar. Städar helt okej, skulle säkert göra det bättre om de var fler…
De ska INTE ha salt! Det är en HELT Sötvattenslevande art. Pyttelite skulle nog inte göra så mycket, men inte helt bräckt eller rent saltvatten. Dock kräver de väldigt bra vattenkvalité då de är lortgrisar.. 40-50% vattenbyte varje vecka är att rekommendera! Allvarligt.
Väldigt nyfiken fisk! Kommer fram till rutan direkt när man ställer sig vid akvariet och vill undersöka. Som en liten vattenlevande hund, haha! Söt är bara förnamnet!! Har till och med döpt den bara för att den är så gullig, ingen av mina andra fiskar har ett namn. Bobbo heter h*n :D Svårt att se kön när jag endast har en kula att kolla på… Hade varit enklare att jämföra flera.
Tycker personligen att du ska hålla Dvärgkulfisk i artkar, men det är helt upp till dig att antingen testa att hålla dem med andra och riskera att de får fenorna avbitna eller njuta av dem i ett eget litet kar. Jag har min i ett 30 liters tillsammans med ottosarna.
Här står allt du behöver om dvärgarna: http://www.dwarfpuffers.com/
Lycka till med ditt akvarium!
/ Emma
Vet inte riktigt hur du tänker med sebrafiskarna då de vill ha kallare vatten än övriga invånare, dvs gärna under 25. Sedan beror det ju på vilka glasmalar du tänker på? Det finns ju olika sorter och den afrikanska blir ju upp till 15cm…
Min personliga uppfattning är att det verkar som ganska mycket fisk till det akvariumet. Plocka bort sebrafiskar, dvärgkulfiskar och glasmalar så kan du nog hålla 4 fjärilar och 6+ pansarmalar. Och köpa en algätare, ex Ancistrus.
Fjärilarna vill kunna hålla revir och det blir svårt för dem med för många invånare i karet -> ökad stress -> ökad risk för sjukdomar. Emot varandra så ska 150L fungera för 4 st.
#5 TACK för ditt svar. Det låter helt klart som en rolig fisk. Får nog leta fram mitt gamla akvarium som jag hade när jag var liten, om jag inte minns allt för fel så är det 25-30 liter någonting. Har tidigare haft lösa planer på att kanske ha en kampfiskhane där i så småningom, men en kulfisk låter ju helt klart som en roligare fisk att ha. Det ska jag absolut kolla upp!
#5 Jaha, aa, då går dom bort då. Lästa om dom tidigare, men inte igår när jag gjorde upp min lista över fiskar, och fick för mig att sebrafiskarna klarade varmare vatten. Då blir det ingen sån. Det är indisk glasmal jag tänkt mig, och dom ska tydligen bli max 6 cm enligt zoopet.
Mjo, sebrafiskarna är redan borta, likaså kulfisken. Glasmalen har jag inte bestämt mig för än, tycker det är fint med flera olika stimm. Ska kolla med dom jag köper fiskarna av också. Sen är det ju fjärilarna, kanske ska börja med ett par ändå. Eller är risken större för bråk om man köper in ett par senare, när det första paret redan skaffat sig sitt revir? Kanske är bättre att dom får dela upp karet med en gång..? Sen har jag ju sorgmantlarna, för att få ett till stimm. Sen blir det 3 silvermolly. Skiter i pansarmalarna, kör på en Eldstjärt istället och någon sorts algätare. Eller ska jag våga mig på att testa med två eldstjärtar med en gång? Har hört där att det är lättare att få dom att stå ut med varann om dom växer upp tillsammans..
Eller låter det som för mycket fisk eller en dum kombination? Kan "sammanställa" listan, så den är lättare att läsa :P
3 Silvermolly
2 Fjärilsciklider
10 Sorgmanteltetra
10 Indisk glasmal
1 Eldstjärt (vågar jag ha 2?)
1 "sugmal"/algätare (har inte bestämt mig för vilken än..)
Ts. Mina egna sorgmantlar blev ca en decimeter i diameter och var elaka som fan. De bet på alla mina andra fiskar, och bråkade fast de hade 540 liter.
Därför sa jag som jag gjorde.
Och dvärgkulfiskarna bör ha ett eget kar, som folk redan sagt i tråden. De är både pyttiga, och passar inte riktigt in i miljön som erbjuds i inlägget.
#7 Det skulle nog funka, men eftersom det ändå är ganska mycket fisk så öka antalet väldigt sakta så att karet "hänger med". Börja typ bara med mollysen.
Personligen hade jag plockat bort glasmalarna, och tagit någon annan tetra ex kejsartetra/regnbågstetra/briljanttetra? Men det är väl egentligen saksamma, blir ju lika mycket fisk iofs. Om man inte skulle välja någon liten tetrasort istället!
Blir inte eldstjärtarna monsterstora och monsterelaka? Har bara hört hemska saker om dem :P
När du väljer Fjärilar så köp det allra största paret och nöj dig inte med små "bebisar", det kan vara knepigt att skilja könen åt när de är små! De största och mest färggranna paret skall man välja! De leker bäst och är helt klart mest fisk för pengarna. Det är ett väldigt gott råd :)
#9 jag har tänkt mig en fiskart per vecka. Eller är det för snabbt? Varför tagit bort glasmalarna? Visserligen syns dom knappt, och det blir ju väldigt svartvitt.. Vad för liten tetra skulle du rekommendera? Vill inte ha kardinal och helst inte neon.. Monsterstora vet jag inget om, men det är inget problem isf. Har ändå tänkt köpa ett till, ett större (400-500 liter) kar inom max två år. Då får den flytta dit om det andra blir för litet. Har läst en del just om deras aggressivitet, och många säger att det är värst mot orange/röda fiskar. Lite därför jag ska ha så mycket svartvita fiskar också. Okej, tack för tipset :) Har dykt upp ett till problem förresten. En kompis frågade om jag ville ha hennes 3 praktbotior. Dom ska vara under 10 cm, något år gamla. Känns lockande! Har alltid gillat dessa fiskar och dom har haft en självklar plats i mina akvarier jag hade som yngre. Men då kommer ju frågan, HUR kommer dom gå ihop med eldstjärten? Tänkte mycket iom deras orange/röda färg och sådär.. Sen är dom riktiga retstickor enligt många. Har tänkt som så att OM jag ska ha botiorna, så får dom flytta in först, kanske tillsammans med mollysarna också. Och sen får eldstjärten flytta in sist av alla. Tänkte att den kanske håller sig lite lugn om den kommer in på "någon annans revir" så att säga. Eller vad tror ni, är det en dum idé att ens prova med botior och Eldstjärt tillsammans, på 150 liter?
#8 Detta var något nytt. Under mina över 30 år som akvarist har jag aldrig sett sorgmanteltetror som har varit större än ca 5 cm eller hört något annat än att de är fredliga stimfiskar som passar utmärkt i sällskapsakvarier. Är du helt säker på att det var sorgmanteltetror (Gymnocorymbus ternetzi) du hade?
Olle
#11 håller med… Man de inte va så att dom hon köpt va hormonbehandlade eller liknande?
Mja jag hade tagit bort glasmalarna eftersom de blir "ganska" stora ändå, och behöver mycket plats. Ett stim mindre tetror behöver inte lika många "liter" så att säga och inte lika mycket plats heller.
Jag hade, eftersom eldstjärten blir elak, tagit praktbotiorna istället och gett upp eldstjärten. Praktbotior är ju ändå snälla och lite roliga fiskar :) Så jag hade inte vågat pröva, vad jag vet om eldstjärtar är att de ofta blir envåldshärskare…
Och jag hade då tagit endast botiorna i början och efter någon vecka släppt i mollysarna, man vill inte riskera nitritspik eller att vattenvärdena på något annat vis går i taket. En art i veckan kan bli mycket, ofta så hinner inte karet reagera på så kort tid(med andra ord så kan det efter en månad och när alla fiskarna är i krasha rejält). Vanligast med problem är efter någon/några månader. Hade jag väntat iaf 2 veckor för att se så att det inte verkar bli några problem med de första. Och då kanske lagt i tetrorna. Allra sist om kanske 2 månader när allt verkar kanon lagt i fjärilarna eftersom de är himla känsliga för nedsmutsning och dålig vatten kvalité.
:)
Jag tror indisk glasmal kan funka
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=347
Jag menar är du förtjust i dom så ta en grupp på 10 av den först och vänta med sorgemantlarna och se om de känns som att dom får platts sen. Glasmalarna vill ha de strömmt iaf, stå och håvra tillsammans i grupp. Väldigt vackra fiskar =) Och 150 är ju helt okej att börga med och sen om de känns som att dom vuxit ur de så fixa större.
du kan få en Ancistrus av mig. finns på lidingö
#15 Tack, men jag har redan hittat en annan som vill bli av med två, ska dit på söndag och hämta dom. Jag bor dessutom i Borås (där även hon jag ska få ancistrusarna av bor) så det är liiiiite för långt till dig tror jag. Men tack ändå :)
har inte läst allt ovan men du fråga i början om en färglad fisk. jag gillar mina kopparbarber. de är förutom färglada fulla av fart och flyger omkring som små eldklot i karet. mycket roliga att titta på.
ett gäng med zebrabotior är också nåt att tänka på. de blir inte så stora som praktbotian.otroligt vacker fisk. också aktiv och social fisk.
http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Hyalobagrus&species=flavus&id=694 En liten glasmal! :) typ..
-Rasmus 🌈