Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1951 ggr
annaelfie
0

sjuka delfinciklider

Hej. för ungefär fyra vecor sedan flyttade jag mina tre delfinciklider från ett 100 liters kar till ett 315 liters kar där det redan bodde fyra zebraciklider och tre små andra ciklider. temperaturen var detsamma och inkopplingen gick jättebra och de såg ut att trivas och hade fin färg och var framme mycket, zebrorna var lite revirvaktande men det var inga slagsmål. idag såg jag att en av delfincikliderna dött och den hade sten i munnen. var där (akvariet står på jobbet) för två dagar seda och då såg den ut att må hur bra som hellst. undrar hur den dött? de andra delfincikliderna verkar lite hängiga men har inga tecken så skador eller sjukdom alls. de är intre intesserade av mat  heller. flyttade dem direkt när jag såg att den ena hade dött och bytte nästan hälften av vattned i det stora karet. de två bor nu i ett 100 liters kar och jag undrar vad jag ska göra med dem? salt? ? kan det vara så att den enda cikliden var mobbad av zebrorna och självdog? har aldrig sett en död fisk med stenar i munnen, det var ganska stora stenarsom en nagel ungefär. det karet på 100 liter som de bodde i innan hade finare grus. kan den ha satt i halsen och dött av det? alla dnra fiskar i 315 liters karett mår bra som vanligt… :(

[dynamitella]
0

Jag skulle nog utfört en hemma-obduktion. Fler stenar kan blockera tarmsystemet.. På så sätt får du i alla fall svar.

Men jag antar att du inte sparade "liket"..?

annaelfie
0

nä jag kollade bara i munnen och ner i svalget så långt jag kunde utan att öppna den, tänkte spare den tills jag kom hem men då skulle det lukta rutten fisk på hela vårt äldreboende. kom just hem, upptäckte liket klockan två

annaelfie
0

tror du stenarna är dödsorsaken? förstår inte annars hur de kom in där, fick ta ut den ena med sked

[dynamitella]
0

Jag tror nog det ja. Det räcker med en enda sten för att orsaka förstoppning ..

Vi kan ju hoppas på det i alla fall. Att det inte är en sjukdom :)