Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1652 ggr
ivanhoe81
0

helvete

jag hade glömt att lägga på täckglaset igår till mitt lilla akvarium med 1 Kampfisk och 2 äppelsnäckor, hittade nyss en äppelsnäcka på golvet och en bit som var borta från skalet, har stoppat ner den i vattnet för att se om den lever eller ska jag ta bort den???

biten som är borta är precis vid öppningen av skalet

calendrium
0

Jag skulle bara väntat och se om den klarar sig

jagga-ewe
0

Jag läste igår att snäckor kan klara sig upp till en vecka på land, så jag hade chansat. Hur det är med att den slagit sönder skalet vet jag inte, skulle tro att det är värre. Men som sagt, jag har ingen aning! Håller tummarna för att den ska klara sig. Berätta hur det går!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ivanhoe81
0

oki då gör jag det då

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ska berätta vidare hur det går, såg att en bra bit hade lossnat nu stort sett hela framsidan

ivanhoe81
0

tror ni att snäckan kan överleva eller ej med denna skada?? ska ta och lägga den i egen burk då den andra snäöckan gärna klättrar på denna snäckan och även lägga in en kalkbit i den burken

Mysisa
0

Hjälper inte med kalk, en snäcka kan inte bygga upp ett redan skadat skal.

Jag tror att den mår dåligt av den där skadan och hade det varit min så hade jag nog avlivat.

Men jag är långt ifrån en snäckexpert, den kanske mår hur bra som helst trots skadan..

minavitas.wix.com/kennel

ivanhoe81
0

tar nog bort den då då jag kommer hem, var tvungen att gå tillbaka till jobbet nu när lunchen var slut

Mysisa
0

Ta inte bort han bara för att jag säger så, vänta tills nån som kan snäckor ger sin dom Glad

minavitas.wix.com/kennel

ivanhoe81
0

oki jag är ändå inte hemma före kl 15.20 så det hinner komma in lite mer svar ändå

nickiee
0

jag skulle ej ta bort den pga sin skada  ja tror den kommer å klara sig  .. behåll den du …

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

ivanhoe81
0

oki bör jag ha den i egen burk så den kan få vara i fred från den andra snigeln?? den är på denna precis hela tiden

calendrium
0

#11 Ja om den andra snäckan är på den så skulle jag flyttat den

Elshira
5

Här hämma har vi mycket vinbärssnäckor som vi rehabiliterat efter att ha blivit trampade på eller överkörda av gräsklippare. Snäckorna är fantstiska på att överleva! På en vinbärssnäcka kan en bit på den yttre delen av skalet (alltså yttre snurren typ) försvinna med ca 1/4 av den totala omkretsen och den klarar sig oftast bra. Även de som blivit "toppade" av gräsklippare och fått ett redigt hål brukar kunna klara sig. Vinbärssnäckorna tillverkar i.af isinom tid ett slem som efter ett tag ser vitt ut och som efterven tid börjar hårdna och bli tkockare. Viktigt är då att inte pilla på detta utan låt det vara. Vissa snäckor äter glatt under rehabiliteringen, andra sätter sig bara någon stans. Men jag har även haft snäckor där den största delen av skalet har varit krossat, men så länge bitarna sitter kvar (försök pilla dit bitar som ligger snett/står ut men ändå sitter fast någn stans) så kan de läka och bara "limma ihop fogarna". Det största problemet med vinbärssnäckor är om det är krossat så mycket att vätska börjar sippra ut (mer lättflytande än deras slem), nästan så att det blir en pöl runt snäckan då. Då är det inget att göra, men det problemet kanske inte blir lika alvrligt i ett akvarium… Men hade din äppelsnäcka varit en vinbärssnäcka hade den garanterat klarat dig! Frågan är väll bara om det skiljer sig något när de lever i vatten, men jag tycker i.af du ska prova :)

Hakuna matata!

ivanhoe81
0

#12 oki då får den skadade flytta ner hos mina räkor för i stora akvariumet går det inte då jag har snäckätare i det akvariumet

#13 ska testa och se hur det går med den då

Bruden-Mbuti
0

kan inget om snäckor men hörde om en som hade en med trasigt skal som den limmade ihop hålet på.

de hade tagit en bit sjukhustejp och limmat på med vattenfast klister.

under tejpbiten växte skalet ut och de hade sen en snäcka med två utbuktningar efter limfläckarna.

ivanhoe81
0

letar just nu efter skalbitar men hittar inga, den lever iallafall det vet jag, jag rörde lite på själva snigeln så den drog ihop sig men den vill inte ut och röra sig än, den ligger helt stilla

fiskargrabben
0

Jag tror att limmet kommer ta död på snäckan tyvärr…

oavsett vad du tar för lim/klister.

ivanhoe81
0

jag har inte använt något klister än, får se om den rör sig snart annars är det lika bra att ta bort den tror jag och köpa en ny snäcka för 25kr på akvariebutiken

fiskargrabben
0

Tror det är lika bra det men om den överlever och mår bra så kan du ju ha kvar den :)

ivanhoe81
0

imorse låg den kvar på samma ställe som jag la ner den på igår så jag tog upp och kollade om den reagerade men den är nu död tyvärr

[aammE]
0

Vet några som har limmat ihop sina äppelsnäckor med akvariesilikon med bra resultat.

Mysisa
0

Vad tråkigt att han inte klarade sig.

behöver du en ny som sällskap till den överlevande så kan du hojta till, jag har några snäcklingar som snart är ärtstora hemma

minavitas.wix.com/kennel

snailmilla
3

Hejsan!

Tusan att jag missade den här tråden när den vara "aktuell". Men jag kanske borde bidra med ett inlägg eftersom jag kan detta.

Om en bit skal faller av längst ned vid öppningen är det ingen större fara. Men om en stor bit skal faller av, eller om snäckan får hål/sprickor uppe på skalet så man kan se kroppsvävnaden bör snäckan avlivas!

Varför?

Jo för att när vävnaden/kroppen/huden som egentligen skall vara skyddad under skalet kommer i konakt med vattnen gör detta ont! Det är inte alltid snäckan visar att den lider men det gör den. Ibland vid små skador kan snäckan läka ett slags kalklager över huden som skydd, men den kan aldrig reparera sitt skal. (Gäller äppelsnäckor).

Har man fiskar/räkor tillsammans med äppelsnäckorna kommer dessa att bita och smaka på de kropsdelar som är utan skydd av skal. Detta är extremt smärtsamt. Ofta dör snäckan av sig själv kort efter skadan, men då har den redan lidit ett par dagar/veckor i onödan.

Skalskador och sprickor beror inte alltid på kalkbrist. Utan skalen kan bli dåliga vid parningssäsong! Snäckan stannar upp och tänker bara på att producera, lägga ägg och para sig. Skalet kan då få stora skarvar, bli mjukt, missfärgat eller spricka.

Har man en obalanserad kost, dvs matar massor, matar lite, matar inget alls om och om igen, samt mixar upp och ned med temperaturen tar skalet skada pga detta med. Så bästa för skalet och snäckan är att försöka hålla en så jämn balans som möjligt.

- En snäcka som hamnat på land, kan klara sig upp till en vecka, och det är inte alltid att de skadar sig vid fallet.

Det var nog allt för mig, =) hoppas ni förstår vad jag babblar om

Camilla

//www.appelsnackor.webs.com

Bruden-Mbuti
0

vilken bra information.

nickiee
0

håller med nr 24  mycket bra info  har kopierat av  den för eget bruk  bra å veta om

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

snailmilla
0

Tack så mycket, vad bra!

- Måste tillägga det här med lagning av äppelsnäckor. Det går att laga vissa sprickor och hål med hjälp av MEDICINSKT LIM, har även läst att hushålls superlim går men detta är GIFTIGT tills de torkar så jag skulle ej våga använda detta. Men låt oss säga att man tar medicinskt lim, och sedan lagar med skalbitar/plast.

Dock vette tusan om man bör göra detta, för frågan är hur det kommer kännas därunder lagningen. Om man stänger in fukt under lagningen, ja jag vet faktiskt inte. Är ingen doktor.

Men ska man försöka sig på detta vill jag bara säga, använd medicinskt lim, och skalbitar.

Camilla www.appelsnackor.webs.com

[Sarah E]
0

Ganska mycket OT, men sk superlim utvecklades först föra att limma ihop sår med om jag förstått saken rätt. Min svåger (som är amerikan, en svensk skulle väl aldrig våga nåt sånt :P) cyklade omkull och skrapade upp hela underarmen. Så han tog superlim och strök över hela såret. Lät det sitta tills det läkte. Lossnade det vissa limflak så satte han bara på nytt. Galet va!

ivanhoe81
0

#23 tack för infon då vet jag ifall det skulle hända någon mer gång, har sparat infon nu på datorn