Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 7957 ggr
jonnson
2

AKUT - Praktbotia

I fredags skrev jag att jag hade en försvunnen Praktbotia. Nu har jag hittat den, men i helt värdelöst skick! Den hade ålat sig in under den stora roten jag har, och försökt gräva en tunnel under den (antar jag). Hur som helst så hittade jag den halvvägs in under roten, med bara stjärten kvar utanför. Jag trodde att den var död, eftersom den låg helt still när jag lyfte på roten. Jag slängden över den i ett litermått, eftersom jag skulle rensa ur lite fula växter ochsådär. Ser efter ett tag att den viftar ytterst lite på dom främre fenorna, på sidorna, och "flämtar". Men utöver det ligger den blickstilla på sidan, på botten. Jag slängde fort ur skiten jag hade mer i måttet, och fyllde på med vatten i måttet för att se om den skulle röra lite mer på sig.

Det blev liiiite mer rörelser på den då, men fortfarande bara dom främre fenorna. Nu när jag hade mer vatten i, och dessutom utan massa annat skräp (gamla fula växter) så kunde jag passa på att titta lite närmre på den. Den har som blåmärken/skrubbsår utmed båda sidorna från huvudet och till mitten på kroppen. Har tappat massa färg över hela kroppen, men på stjärten framför allt - det svarta längst bak är blekgrått! Jag har nu släppt över den i ett mindre akvarium (tänkte som så att det är mindre att fixa med OM den har någon sjukdom och förorenar vattnet) dessutom är det bara en mal där i, så den får vara ifred. När jag flyttade över den, så koppade jag i den som man ska, men så fort jag vågade ändå. Känns som att det är bättre att vara i ett var än i ett litermått. Hällde i ungefär 2 liter kallt vatten också, i det 25-liter stora karet som i vanliga fall har 27-gradigt vatten. Har av erfarenhet märkt att fiskar piggnar till lite i lite kyligare vatten. Så nu är det ungefär 25-24,5 grader däri.

Den har börjat röra lite mer på sig, börjat vifsa så smått på fenorna under magen också, plus större rörelser med dom fenor den redan rörde på. Men den ligger fortfarande på sidan och ser inte ut att reagera när det händer saker runt den - och detta är då en fisk jag inte sett röken av sen i torsdagskväll för den är så skygg!

Vad ska jag göra med honom? Är det värt att vänta och se om den piggnar till, så får den vara på konvalecens (stavning?) i det lilla kvaret? Eller ska jag släppa tillbaka den till sina dubbelt så stora kompisar i det stora karet? Eller ska jag bara avliva honom, för att det är kört? Känns ju ändå som att det går åt rätt håll, även om det går långsamt. Men jag vill ju inte att den ska lida mer än nödvängit om den ändå inte har en chans att överleva..

HJÄLP MIG?!?

• Redigerat 2022-08-13 11:00 av Draken
ivanhoe81
0

jag sa att den hade grävt ner sig, låt den vara ett tag och se om den blir piggare, tror att den är lite slö efter att varit instängd x antal dagar utan mat och just Praktbotia (och även dvärgbotia) kan man bli lurad av att de ser döda ut när de vilar

Mysisa
0

Jag tror att han har blivit skadad när han försökte ta sig in under roten.

Om han har sår så tror jag att det kan vara lämpligt att hälla i en liten mängd salt i akvariet för att hjälpa läkningen, men jag har ingen koll på hur mycket salt man ska ha.

Låt honom vara ensam i ett eget kar utan massa inredning som han kan göra sig illa på så tror jag att han kommer att må bättre snart

minavitas.wix.com/kennel

jonnson
0

#1 ja med det hade du rätt. Däremot tror jag inte att han har legat där under roten sen i torsdagsnatt/fredagsmorse, eftersom han nu låg så att jag såg stjärten direkt när jag kom hem (har jobbat sen igår morse och därför har fiskarna fått klara sig själva). Sen vart han har varit fram tills nu, det vet jag däremot inte. Men eftersom att jag i helgen har lyft på roten, både en och två gånger, och försiktigt lagt tillbaka den och kollat NOGA så ingen fisk varit under eller i sanden där roten ska ligga, så kan jag med stor säkerhet säga att han hamnat där någon gång sen i lördags kväll då jag senast kollade efter honom.

#2 det är jodfitt salt jag ska hälla i antar jag? Kan ju isf testa med typ 1 krm? Men, hur påverkas ancistrusen av det? Vill ogärna flytta på honom.. Sen vet jag inte om han har sår just, men han är lite rödaktid som ränder på kroppen, på "fel" håll jämfört med hur dom annars ser ut. Ser precis ut som skrapsår eller liknande, efter att ha försökt åla sig in i ett för litet utrymme. I det karet den är i nu, där finns det massa växter (ska få bo dvärgkulfisk däri om 2 veckor och dom vill ha mycket grönt har jag läst) sen är det bara en liten rot, utan några små/trånga utrymmen och inga vassa kanter allt. Ska jag ta ut den? Annars är det ingen annan inredning. Och vanlig, finkorning sand.

Mysisa
0

Jag vet faktiskt inte vad det ska vara för salt tyvär. Vet inte heller hur malen reagerar, men jag skulle flytta på malen innan jag häller i salt.

Men å andra sidan har salt en läkande effekt så malen kanske inte alls störs utav det.

Finns säkert nån som är mer klok än mig på det där med hur mycket salt osv man ska ha till en skadad fisk.

Jag kan försöka googla mig till varifrån jag fått att man ska ha i salt, där kanske det står vad för salt man ska ha osv.

Återkommer om jag hittar sidan

minavitas.wix.com/kennel

jonnson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser han ut, liggandes på sidan..
(Här har jag för övrigt stoppat ner kameran i vattnet, typ 15 cm ovanför honom, och han bryr sig inte alls. Detta är i vanliga fall en SKYGG fisk!)

Lägg märke till hur röd han är vid gälarna, och en rand, i mitten av kroppen ungefär, som grån från gälarna till stjärten. Plus den bleka svarta randen precis vid stjärten..

Mysisa
0

Stackars liten :(

Men med så där små skrapsår kanske man inte behöver behandla med salt..

hittade föresten ingenting om hur mycket salt osv man ska ha, hittade bara vart man kan köpa salt efter min sanbbgoogling

minavitas.wix.com/kennel

tesselituss
0

du kan salta mer än ett kryddmått. 1 dl per 100liter vatten är väl en behandlinhskur vill jag minnas. dvs 1/4 dl till ditt kar. ancistrusen tar troligtvis ingen skada av de. hoppas den kryar på sig

Kram /Tess

tesselituss
0

och du kan köra med vanligt salt utan jod!

Kram /Tess

jonnson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 TACK så mycket! Om du har lust att se om du hittar den sidan är du en ängel!

Här är andra sidan av fisken, och här brydde den sig inte ens om att jag vände på honom, med handen! Men skadorna ser i stort sett likadana ut på denna sidan.

tesselituss
0

men jag skulle däremot höja tempen i samband med saltbehandling. lite över vad han har normalt. upp mot 30 grader för att ha läkande effekt.

Kram /Tess

[dynamitella]
0

Att gräva ner sig är inte samma sak som att åla under en stock.

Jag sa flera gånger "Lyft på all inredning i hela akvariet och kolla överallt". Det är ju klart att de försöker komma under stockar, stenar och dekorationer, det är ju en ren instinkt :) Våra praktbotior bor under stockar och i alla möjliga trånga utrymmen.

Men att gräva ner sig utan anledning i ren grus, det gör de inte. Jag skriver detta bara för att klargöra att praktbotior inte gräver ner sig "bara sådär i gruset", utan gör bohålor eller gömställen under inredning :)

Ts. Jag tror bara att han har blivit chockad av det nya vattnet, och gömt sig under stocken. Har han då varit lite tagen av akvariebytet och mobbad av de andra botiorna, är det mycket möjligt att han inte orkat ta sig ut igen.

Avvakta och se hur han mår imorgon :) Kan du så släpp gärna ner en bit mat precis framför honom. En sjuk fisk äter inte.

Lycka till!

jonnson
0

#7 och 8, TACK för ditt svar! Har läst någonstans om saltbad också, men det är inget jag behöver bry mig om nu eller? För då har man väl vatten med salt, i en liten bunka någonstans, och bara doppar i fisken i typ 30 sekunder, en gång per dag? Då påverkas ju inte ancistrusen tänkte jag.. Men nu tror att han kommer överleva ändå? För annars är det lika bra att göra slut på hans lidande med en gång känner jag - hur vet jag bara inte.. Men jag klarar inte av att se djur lida, särskilt inte om det är i onödan! :(

[dynamitella]
2

Jag lägger min röst på att avvakta i ett par få dygn :)

jonnson
0

# 11 just nu har jag otroligt dåligt samvete, eftersom att jag är livrädd att jag lagt roten på honom. Men jag vet innerst inne att jag lyfte på ALLT i karet, och sen kollade jättenoga innan jag, långsmt satte ner det igen - för att ge fiskarna en chans att flytta på sig om dom mot all förmodan kommit under ändå. Men tror du det är möjligt att jag mosat honom? För då borde jag väl sett honom tidigare? Eftersom roten ändå ligger ganska långt fram i kret, med inget framför som kan dölja något. Och var helt ärlig nu?! Såg ju honom så fort jag gick in i rummet i princip nu när jag kom hem efter jobbet.

När jag hade honom i litermåttet, så provade jag att släppa ner mat till honom. Både flingor, röda mygglarver och maltabeltter. Larverna och en liten bit av tabletten landade på huvudet på honom, precis intill munnen, men han reagerade inte alls :(

tesselituss
0

att han ligger stilla nu kan tyda på chock. jag skulle inte ta saltdopp då de kan chocka ännu mer, utan ha salt i karet och låta han vara där . så bästa e o flytta malen till de andra karet.

Kram /Tess

tesselituss
0

nä han har antagligen försökt komma under roten på eget bevåg. de evanligt hos dem att de vill in under saker! Så de skall du inte ha dåligt samvete för¡ :)

Kram /Tess

[dynamitella]
0

Du kan ha gott samvete. Om du mosade honom, var var han innan då? Han kan ha suttit uppochner under roten eller i en spricka. De är riktigt finurliga när det gäller att klamra sig fast. Då kan du inte ha sett honom. Men jag tippar faktiskt på att han själv ålat sig in därunder (våra gör det hela tiden).

Jag tror att han var chockad tidigare, och chockade fiskar äter inte heller.. Så avvakta och se, och prova med 2-3 mygglarver en bit framför honom ikväll. Släck ljuset och se till att ha lagom med cirkulation så att han uppmuntras att röra sig :)

Jag tror att det kan gå bra. Och om inte så kommer han att självdö inom något dygn enligt mina erfarenheter. Tyvärr så är de ju ganska känsliga när de blivit skadade, sjuka eller stressade. Så snabbt går det då.

Men lugna ner magen lite och tänk inte "tänk om", utan slappna av och se hur det går :) Jag har sett praktbotior i sämre skick, så helt utdömd måste han inte vara!

Lycka till hjärtat!

jonnson
0

Tänkte bara rapportera om hur det går med den lille filuren.

För någon timma sen rörde han lite mer på sig, om jag "lyfte upp" honom en bit (men fortfarande i vattnet) så försökte han simma lite, även om han inte kom riktigt dit han hade tänkt sig. Då låg han på mage istället och reagerade lite när man var i närheten (försökte vända bort huvudet och viftade mer på fenorna - tolkade det som att han ville iväg och gömma sig). Men nu ligger han på sidan igen och har lugnat ner sig med fenorna igen.. Tänkte att jag ger honom till onsdagkväll på att bli bättre, annars tar jag bort honom.

Någon som har ett snällt och snabbt sätt att tipsa om, hur man avlivar fiskar? Tänker inte spola ner honom i toan, levande. Heller inte hugga av huvudet på ett eller annat sätt (skära, klippa osv..). Andra förslag mottages tacksamt, så jag vet hur jag ska göra utifall att liksom.

Undrar lite det här med saltet, ska jag ha i lite? Eller det kanske inte behövs eftersom han inte hade så mycket sår? Kan jag "behandla" eller göra något annat för att han kanske ska må lite bättre? Tyckte han blev liiiite piggare när jag hällde i kallvatten, men det höll sig ju bara på 24 grader i en timma, max, sen var det uppe på 26 igen. Eller är det bättre att ha hög temp? Kan ju höja mer isf..

jonnson
0

Nu har jag precis matat honom. Provade först att släppa ner några röda mygglarver framför honom, men eftersom att han inte kan simma eller för flytta sig själv, så insåg jag snart att även om jag la dom precis framför så var chansen liten att han skulle kunna få i sig dom. Så jag handmatade honom med ett par stycken, och då åt han 5 stycken. Det är väl lite positivt iaf antar jag? Han VILL ju äta, och då får han ju lite näring och kanske kraft till att bli bättre? Frågan är bara hur jag ska göra imorgon, eftersom jag jobbar 14-11. Är alltså inte hemma mellan 13-12 typ - med andra ord nästan ett dygn när han får klara sig själv..

[Sarah E]
0

Hoppas han inte har brutit ryggen? Om nu fiskar kan göra det…:(

Men här är min totalsäkra metod att avliva fiskar: Lägg fisken i dubbla plastpåsar eller en sån där påse man får när man köper fisken med lite vatten. Se till så att det inte är massa luft i påsen. Förslut, eller bara håll ihop den hårt. Ta en lagom stor kastrull, lägg påsen mot ett hårt underlag gärna betong eller annat hårt golv. Drämm till med kastrullen allt vad du har och han kommer att dö direkt.

Hela denna procedur måste såklart gå fort.

Men jag hoppas han blir frisk såklart :)

NinjaKakan
0

Jag kan inget om fiskar alls, och råkade bara hitta denna tråden rätt upp och ner. Men en av mina bekanta har någon olja hon lägger ner sina fiskar i som hon avlivar. Vilken olja kan jag inte svara på men vet om att hon har gjort det iallafall.

Hoppas lillemannen kryar på sig.

[dynamitella]
0

Ts. Jag avlivar antingen som Sarah (stensäker metod).

Eller så lägger jag fisken i en fyrkantig burk med 2 cm akvarievatten (eller så att det precis täcker fisken). Sen håller jag den försiktigt med huvudet i ett hörn, så att den ligger stadigt, men inte skadas. Och sen tar jag en stor kökssax och avlägsnar huvudet från kroppen i ett enda klipp. Jag klipper alltid någon millimeter framför gälarnas slut, så att jag alltid träffar hjärnan och bryter ryggraden i ett klipp. Öppna inte saxen om du inte vill, utan håll den stängd och spola sen ner fisken/släng den.

Det är antagligen nejlikeolja :) Jag har försökt att få tag på det!

NinjaKakan
0

#21 ja det kan det nog vara. Känner igen namnet.. Kan fråga henne om det är av intresse ^^

jonnson
0

Tänkte bara uppdatera er med hur det gick med den lille filuren. Igårkväll när jag gick hemifrån (sov hos min pojkvän) så var den ganska pigg faktiskt, blev handmatad och åt ungefär 4 små mygglarver igen, innan jag gick. Kunda hålla sig liggandes på mage, och viftade lite mer med fenorna igen. Men nu när jag kom hem, så var den död. Så det fick bli begravning i toan..

Tack alla för era tips, tyvärr var det nog försent för den här lille kraken.

tesselituss
0

naaaw :( va tråkigt :( inget roligt alls när de dör :(

Kram /Tess

[dynamitella]
0

Då var det som det brukar då :( Att de går bort snabbt..

Beklagar!

[Sarah E]
0

Rynkar på näsan

Grodan
0

Tråkigt att höra. Rätt hade varit att öka tempen och syrenivå genom kraftigt ökad cirkulation vid ytan, och absolut undvika salt i detta läge.

Praktbotior är också oerhört sociala djur så är de i en grupp kan detta stärka ytterligare. För en skadad vore det tex bra med ett gäng kompisar något mindre än den själv.

Nephi
0

#28: Lite sent att svara nu, denna tråd är 10 år gammal

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Inlägget är låst för nya kommentarer