Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3083 ggr
Suss78
0

Hjälp fort

Snälla hjälp mig fort.

Jag tror att våran Musse Pigg Platy har fått vitapricksjukan. Vad ska jag göra?

Har inget till akvarium och kommer inte iväg till ett zoo idag.

[dynamitella]
0

Ta en bild om du kan. Det går bra att ta upp fisken i ett glas med akvarievatten och fotografera om det är svårt att fånga henne på bild.

Jag skulle säga, isolera henne på en gång. Det går bra även om det bara är i en syltburk eller skål.

Om det visar sig att det är vita prick, så åk till djuraffären imorgon eller så fort du kan, och börja medicinera hela akvariet och honan :)

Det allra viktigaste är att fånga det i ett tidigt stadium!

Suss78
0

Men hur kan den överleva i en syltburk?

[dynamitella]
0

Det var ett exempel på behållare bara. En stor glasvas, burk eller skål med akvarievatten ska fungera bra i en dag tills du gått och köpt ett litet yngelakvarum/karantäntank, som alla borde ha :) Långt ifrån alla har ett nöd-akvarium, men jag tycker att det är lika viktigt som håvar och fiskmat.

En petbox eller plastback från IKEA går precis lika bra. I med vatten(från akvariet), en handfull växter, och ett litet filter eller luftpump. Dagliga, små vattenbyten hjälper också att rensa bort det infekterade vattnet.

Har du en luftpump att använda? En sån som blåser bubblor :)

Suss78
0

Jag har ett yngelakvarium som man har kvar i det stora akvariumet.

Jag har ingen extra luftpump.

tesselituss
2

höj temp och saltbehandla karet, om du inte har invånare som inte tål salt alltså! :)

Kram /Tess

Suss78
0

Kommer inte iväg för att köpa salt till akvariet.

Suss78
0

Funderar på om man ska avliva den eftersom jag inte har saker hemma till att göra den frisk just nu. Utan kommer iväg imorgon.

Risken är ju att dom andra blir smittade, eller är dom det redan fast inte fått prickarna.

ivanhoe81
0

ta en syltburk som du tar akvarievatteni som du kan ha den sjuka fisken i tills imorgon

Suss78
0

Men hur ska jag göra för att den ska överleva i en syltburk?

tesselituss
0

salt kan du ta vanligt salt från tex ica. bara de är utan jod!

Kram /Tess

tesselituss
0

börja med att höja temperaturen i karet i allafall. sedan ös i salt när du har de henna.:)

Kram /Tess

Suss78
0

Men om det är vanligt salt från ica så har jag det hemma. Hur mycket salt till 54 liter?

Nu är akvarietempen på 25 grader

tesselituss
0

ja bara det är utan jod! :) höj upp till 28 till och ta ca 1/2 dl salt. börja med hälftan av saltet och låt de gå en stund sedan ös i resten.

Kram /Tess

Suss78
0

Jag har

Guppys

Musse Pigg som är sjuk

2 liknande Musse pigg fast utan teckningen

neontetror

mal

snäcka

tål dom salt. Det salte vi har hemma är kvarnsalt utan tillsatser. Det borde väl funka?

JaneDoe
0

När det gäller vita prick så måste man ju behandla hela akvariet o inte bara flytta den drabbade fisken för de sitter ju bara på fisken under en viss del av livet o resten av tiden är dne ju i akvariet.

Det med salt tja det boar ju inte sjukdommar alls även om det kan hjälpa osmosen o detta är det ända forum där man fortfarande rekomenderar utan jod, på de andra säges det att det går lika bra med jod men att dte är klupmförebuýggande man bör se upp med.

men att öka temp är riktigt bra då livscykeln hos parasiten går fortare då.

Mysisa
0

Snäckan tål inte salt

minavitas.wix.com/kennel

Suss78
0

Nu hade jag tänkt att ha kvar fisken bland dom andra fiskarna och ha i salt.

tesselituss
0

jag har botat vita prick med salt o temphöjning i mitt ciklidkar. men de kan ju vart bara tempen som hävde de kanske?!

Kram /Tess

Suss78
0

Ok, ska testa med salt och höja tempen

ivanhoe81
0

ta bara ur snäckan först