Diskussion om forumet
Välkomna att diskutera
Min personliga åsikt
Det finns några (ganska få) som är aktiva på detta forumet och som faktiskt kan och har haft akvarium en lång tid. Med aktiva så menar jag dem som tar sig tiden att svara på frågor som dyker upp i olika trådar och inte bara är delaktiga i sina egna inlägg.
Att då skälla på dem som kan sina grejer, för att de blir irriterade när samma fråga dyker upp flera ggr i samma tråd, och hänvisar till att svaren finns längre upp i tråden tycker jag är rent sagt korkat. Det är ju nästan så att man inte vill vara kvar på denna sajten bara för att man får inte bli irriterad när någon vägrar lyssna på råden som ges, eller ens läser igenom tråden som man först blev hänvisad till.
Men alla vi som faktiskt försöker få dessa ganska unga personer att fatta svårigheterna i att föda upp ex labyrintfiskar, kanske bara ska låta bli att svara i fortsättningen då? Det känns inte riktigt som det är så det ska gå till på ett forum. När personerna sedan vägrar lyssna och inte ens läsa det man skrivit, eller sidan man länkat. Vad ska man göra då?
Det har ju innan tagits upp att man skäller på folk med för små akvarium, men nu finns ju detta reglerat i lag att man inte skall utsätta djur för onödigt lidande och att då bli upprörd av att en Guldfisk som kan bli 30cm hålls i en liten skål tycker jag är väl befogat.
Fler borde vara tacksamma att det finns många aktiva med erfaranehet som kan svara på alla frågor som dyker upp, och om fler hade engagerat sig så kanske dem hade förstått irritationen som uppstår ibland.
Men jag har tagit ett beslut för mig själv, och jag lägger ner att svara på frågor nu, så kan de inaktiva medarbetarna ta hand om det istället. Så får väl en massa trådar förbli obesvarade.
Var tacksamma att det finns Dynamitella och Lindzen som är kunniga och väldigt engagerade i forumet. Det hade ju fullständigt dött ut annars!
om jag som okunnig(än så länge inom fisk) ställer en fråga och den varit uppe så tar jag tacksamt emot länkarna till svaren.
ser det inte som nån tillrättavisning om de svarar -jamen ååå den frågan har redan varit uppe. eller läs på innan du skaffade din fisk. anser att frågar jag så visar det att jag har intresse och vill lära mera.
nu är jag ny här inne och vet inte vad som hänt.
hoppas de kunniga stannar så alla vi nybörjare kan få bra hjälp dels för våra fiskars skull och för att forumet ska vara bra och ha mkt matnyttig info.
kan så väl förstå om de som kan sin sak tröttnar om diskutionerna spårar ur.
sen är det ju detta med att all text upplevs på olika sätt då rösten inte är med. alla läser vi utifrån våra förutsättningar,läskunskap,texttolkning etc.
det jag uppfattar som ett snällt svar kan en annan person uppleva som hårt
skit i dom som tjaffsat å gå vidare.
jag anser att man svarar på de man har lust. men skapas inge nya trådar så får vi de där låååånga ältande trådarna som man ej orkar öppna… så jag håller inte med. om den som frågar ej lyssnar, skit då i den tråden då. Blunda om du inte vill läsa/se. jag har barn som skulle kunnat vara aktiva här och de ställer frågor om precis allt och ibland ganska bagatellfrågor och ibland samma. men de beror på att de vill veta allt och kanske inte förstod svaret eller så. Så jag tycker att ansvaret att svara på frågor öigger helt på en själv. men jag hade inte gillat om mina barn fått bemötandet på forum, som vissa får här. tycker att de e en tråkig attityd! så jag hjälper gärna till med de områdena jag kan! :)
Kram /Tess
Har själv tröttnat lite på att svara på frågor när det faktiskt varit ganska många som inte vill ha de svaren som de får. Numera svarar jag bara på sånt som angår det jag själv är intresserad av dvs. malar av olika slag och räkor.
Just nu har jag inte heller tid att sitta och kolla igenom alla trådar med frågor, då jag har en snart 12v gammal valp som kräver mycket uppmärksamhet.
Sen tycker jag även att det är lite tråkigt att medarbetarna på den här sidan är väldigt inaktiva.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Det är väl främst frågor om kampfiskar jag svarar på, just för att det är mitt stora intresse och jag tycker det är roligt med fler som är intresserade.
Jag sitter säkert och skriver 2 A4 varje dag om fakta kring kampfiskar i all utsräckning. Jag tycker det är jättekul och klagar inte på det, men när folk läser mellan raderna eller bara inte bryr sig trots att de frågar så blir jag irriterad även om jag försöker att inte visa det.
Jag är ingen expert, därför hänger/hängde jag här. När jag först kom hit var det skit roligt att läsa alla trådar om hur alla diskuterade om vad som kunde vara bäst för en specifik grej.
Men jag har märkt att det har blivit en konstig stämning här inne nu. Känns nästan som att allt är negativt. Som min senaste tråd som jag postade för nån timme sen om växter som prynad så kände jag att jag fick lite tråkigt svar, men de kanske är jag som överdriver?
Iaf, jag hoppas att det kommer bli bra igen på den här sidan då jag verkligen gillar att hänga här när jag inte pluggar.
En dag kanske jag själv kan bli bättre på och svar på frågor, men eftersom jag inte vill ge fel vägledning så svara jag bara på det som jag känner jag har lite kunskap om.
Peace, Angelica
Angelica
Jag börjar med att säga att jag inte tycker att BARN hör hemma på internet. När jag var så liten som 10-12 år fick jag inte sitta och skriva helvilt till människor på internet, och tycker att dessa yngre människor bör hänvisas till någonstans där det passar ämnet. Jag tycker inte heller att man ensam ska få lov att ha husdjur utan föräldrars engagemang. Min syn på barn och djur tillsammans skapar fördomar mot alla i trådarna, oavsett om jag vill det eller ej. Därför blir jag arg när barn, ja - barn, kommer in på forum och skriver "hej vilt" i andras trådar utan att svara ordentligt.
Ja, jag tror helt enkelt att jag får sluta svara. För i många fall kan jag inte hålla mig trevlig, Stubinen är kort, och får jag ett enda drygt svar, när min fråga var trevligt ställd, så är det kört sen.
Det är min svaghet, och det är vad jag behöver jobba på.
Jag svarar ofta på trådar som kanske ingen svarar på, eller skjuter till ett svar för att stötta någon eller att bidra med information, bara för att jag inte har något bättre för mig. Ibland är det dött på många av forumen jag är aktiv på, och det gör att jag adopterar iFokus. lite för mycket.
Jag tar hellre över frågor ifrån folk i min ålder än från yngre, då jag varken är en förebild eller har tålamod. Så vi kan ju säga så att jag låter bli att svara unga tjejer eller i trådar där jag kan göra mer ont än gott, så minskar vi skadorna lite på forumet!
Men jag ska göra mitt bästa att hålla humöret uppe :) Tack för tråden!
mina barn sitter på utav oss godkända sajter. håller med om att föräldrars angagemang är a och o när de handlar om djur men de skall inte hindra barn från att kunna söka den informationen på ett forum inom ämnet. inom diskussällskapet mottager vi alla åldrar till forumet, ser de som mognad att de yngre vill skaffa dessa vacka djur och vill lära sig o kunna ta ansvar! :)
Kram /Tess
Håller med dig om att barn inte har nåt på internet att göra.
Jag har en dotter på 10 år och det skulle aldrig falla mig in att låta henne gå ut på ett forum och ställa frågor som hon bör ta med mig.
Hon har marsvin, som jag naturligtvis har ansvaret över, skulle hon gå in på ett forum o fråga om marsvinsavel så skulle hennes internettid ganska snabbt försvinna.
Skulle hon få för sig att prova på o vara marsvinsuppfödare så är det mig hon ska prata med, hon måste ha mitt godkännande, det är jag som måste ta ansvar för parning och bebisarna. Jag måste övervaka varje litet steg och ta över där hon inte räcker till.
Så att sitta på ett forum och ställa frågor ger henne egentligen ingenting, forum människorna kan inte godkänna om hennes marsvin ska paras på eller vara med och hjälpa till.
Eftersom hon är mitt ansvar är hennes djur mitt ansvar och då är det mitt ansvar att ta reda på information och se till att hon vet vad hon gör innan hon påbörjar en sak.
minavitas.wix.com/kennel
Det är det jag tänker på som du säger.
Kanske mamman kan sätta sig ner med barnet tillochmed och fråga tillsammans i forumet. Då får man i alla fall en seriös känsla.
När jag var så liten ringde jag ibland på djurannonser som jag tyckte veckade söta, utan att ens ha frågat föräldrarna om jag fick köpa ett djur. Lika så frågade jag runt efter onödiga saker som jag inte hade med att göra.
Nu påstår jag absolut inte att någon i forumet gör så, men mentaliteten man har när man är ung är inte alltid passande på internet. Nu är ju iFokus. en "säker" sida så att säga, men trots det inte till för barn.
Eller? Jag skapade inte sidan, men antog att det var tonåringar och uppåt som sidan riktade in sig på.
(med detta sagt måste jag ÄNDÅ bättra på mitt språk och inställning till yngre. Inget snack om saken)
Jag tycker inte att man ska skaffa djur överhuvud taget när man är under ungefär 13-14, om man inte har väldigt engagerade föreldrar. Jag har haft turen att mina föreldrar (speciellt mamma) älskar djur och har tagit väldigt mycket ansvar för alla fiskar och kaniner jag haft. Jag tror inte att denna sida inriktade sig på 10-12 åringar, utan som du säger dynamitella, tonåringar och uppåt.
Som sagt, det är inget fel på att några 10 åringar är medlemmar och frågar frågor, men jag tror att man går lite för långt när man vill odla kampfiskar vid 10-12 års ålder ;)
Mvh Kajsa
Jag tycker absolut barn, i det här fallet runt 10-12 åringar ska få vara på forum. Men att börja odla eller föda upp på eget intiativ tycker jag man kan vänta med i den åldern, man behöver några år med motgångar och erfarenhet när det gäller fiskar och även en prov på om man kommer kunna hålla intresset uppe så länge. Tror nog alla uppfödare kan vittna om att det är långt ifrån enkelt.
Självklart ska de få vara på forum. Men då får de antingen ha en stöttande förälder som hjälper dem, eller/och helt enkelt lyssna på de tips som ges - första gången.
.. Eller är det för mycket begärt? Det är bara så som jag tänker.
(det menas inte på ett spydigt sätt, utan jag kanske är för krävande helt enkelt).
Tycker också att dem borde ta till sig, när vissa suttit och skrivit så mycket dem bara orkar, och så skiter man i det och inte lyssnar.
#8 jag är inne på en annan sida hamster i fokus. där finns många ungar som berättar om sitt djur, visar bilder, berättar om saker de byggt till hamstern osv. tycker det kan vara rätt trevligt emellanåt och det visar ju på att de bryr sej om sitt djur.
så för mej är det inget fel att ungar är med på ett forum
Absolut, visst vill man att folk som frågar ska förstå värdet i det vi skriver, vi ljuger ju inte. Det är inget man liksom kan gå och fråga om i en djuraffär, då blir svaret "jaaa men då behöver du det, det, det, det och det (helt onödigt men vi tjänar ju på det)
Som sagt, det är absolut inget fel med att 10- åringar är medlemmar och frågar frågor. Men det har gått lite för långt när man vid 10 års ålder ska börja odla Kampfisk eller inte tar till sig av viktig information andra lägger ner tid på att skriva för att hjälpa till.
Mvh Kajsa
Nu måste jag säga emot lite angående dethär med barn. Jag har stött på barn i 14-15-års åldern som föder upp djur på ett väldigt seriöst sätt. Deras kunskaper imponerade enormt på mig och dom hade läst på sen dom vart runt 10-11 och visste precis vad dom höll på med. Detta helt utan föräldrarnas hjälp, men med deras godkännande såklart. Hade dom inte haft möjligheten att kunna gå in på forum eller ens internet för att söka information och ställa frågor, vart hade dom hamnat då..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag tycker att det rent allmänt blivit otrevligt i trådarna här. Människor ställer frågor, och blir sedan idiotförklarade för att dom inte vet tillräckligtmycket om sina fiskar.
Varför inte ge svar, med trevlig ton istället????
Länkar till en tråd där jag anser att man kunnat ge betydligt trevligare svar än vad man gjort:
De allra flesta börjar sitt intresse med att knata in på zoo och inhandla ett djur. Oftast får man inte all kunskap man behöver, utan blir påsåld med ord i stil med: Akvarium är ett bra "första djur" till Greta 6 år.
Svarar jag i en tråd försöker jag alltid ha detta i åtanke och ge svar efter det. Greta, 6 år och hennes mamma hade förmodligen största tillit till zoot som sålde dessa fiskar.
Då finns det fortfarande google, innan man skriver i forum.
Så tycker i alla fall jag.
Ända sen jag var liten har jag tagit reda på genom informationssökning på internet och i böcker (innan google var så poppis). Jag verkar än en gång vara ensam om detta. Att folk går in i närmaste djuraffär och köper massa fiskar och tror att allt ska gå bra, tycker jag tyder på ovilja att lära sig.
Jag har då aldrig "gått med på" att man kan ha illrar i bur eller kaniner och marsvin tillsammans. Inte heller att undulater mår bra av att sitta i burar på 25x30 cm. Precis som med fiskarna. Man MÅSTE kolla upp allt innan man skaffar det.
Och om jag ser 15 fall i veckan där folk är ovilliga att lära sig eller att ens skriva in ett jädra ord på google, då blir jag besviken och arg.
Jag hoppas att ja kan städa mitt ordförråd och få en trevligare ton, som du säger. Jag hoppas sammtidigt att det sprider sig bland folk att själv söka lite information innan man gapar rakt ut i ett forum med öppen handflata och kräver svar på fem minuter.
(Och framförallt (!) att inte lita blindt på djuraffärer)
Jag säger inte dethär som ett påhopp eller något. Men ärligt talat, Dynamitella, så kanske det är du som borde fundera på vad du själv har här att göra. Forum är till för att man ska kunna diskutera saker och ställa frågor, även dom dummaste frågor. Och vad säger att det är så mycket bättre att googla än att fråga på ett forum där det rimligen borde finnas folk som vet? Googlar jag t.ex. på guldfiskskål så är dethär det första som kommer upp: Husdjursguiden. Där får jag lära att jag kan ha hela 2 guldfiskar i en guldfiskskål på under 10 liter! Ja men vad bra, då behöver jag väl inte fråga er heller..? Söker jag på Kampfisk akvarium får jag upp dethär som första träff. Ja men titta, jag kan ju ha en Kampfisk i ett 11-liters kar! Och visst går det bra att stoppa ner en hane och några honor i ett 28-liters! Perfekt, då springer jag ut och köper det nu genast! Inte så lyckat kanske..?
Nej, tacka vet jag dom som faktiskt frågar! Bara det är ju ett bevis på att dom bryr sig tillräkligt för att åtminstonde i någon mån söka information. Är inte det ett perfekt tillfälle att ge en massa mycket information? Eller ska man då idiotförklara dom för att dom inte kan? Hur ska dom då kunna lära? Kan du inte acceptera att det kommer okunnigt folk hit och ställer dumma frågor, då är nog faktiskt inte dethär forumet för dig… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#20 Tack, och håller helt med i det du säger
Någon som förstår mig!!
#19 Det är väl just det forum är till för?? Att kunna ställa frågor och få svar från andra kunniga med samma intresse?? Så har iaf jag uppfattat att iFokus fungerar.
Googlar du så får du upp 1000-tals olika faktasidor, med olika riktlinjer på varje sida. Får jag välja mellan att söka info på nätet, eller att fråga kunniga personer "öga mot öga" så väljer då iaf jag det sistnämnda.
#20 håller med dig! bästa svaren får man utefter andras erfarenheter tycker jag!!! much better!!! :)
Kram /Tess
#20 #22 jag håller heelt med! de är så många som sitter på fel information för att de står fel på internet eller så har folk fått höra fel från djurbutiken och sen tror på de. De är ju därför man går till ett forum eller en kunnig kompis och frågar "hur/vad ska jag göra?"
Men sen tycker jag att dom som kanske är lite för unga för att ha uppfödning osv inte lyssnar på vad de kunniga och erferna säger här när man väl frågar är sjukt irriterande! Så jag väljer att undvika dom trådarna.
Jag läste igenom texten om guldfiskar helt o hållet,jösses vad måmnga fel man kan få plats med i en sån liten text.
Sen avslutar dom med "din Guldfisk kommer förhoppningsvis leva i 3-4 år"
Guldfiskar som blir över 40 år är ju fortfarande bara barn när dom är typ 3-4…
Klart dom inte blir äldre med de plågeriet dom tycker att man ska utsätta fisken för
minavitas.wix.com/kennel
detta är ett öppet forum eller hur!
här ska man få hjälp och träffa andra med samma intresse
här ska man bli inspirerad
här ska man kunna fråga vad som helst och hoppas på ett svar.
man ska logga ut och känna att man vill logga in igen nästa dag och se efter nya frågor att ta del av.
jag vill höra andras erfarenheter
jag vill inte bli dömd, påhoppad eller sänkt. jag vill inte bli kallad djurplågare eller bli idiotförklarad.
Då kommer vi till punkt nummer två. Sålla ut felaktig information. Man kollar väl inte bara på en sida? Om jag har en tanke, så söker jag på engelska och svenska, och sållar igenom tiotals sidor tills jag hittar något som jag känner är pålitligt. Om två sidor säger emot varandra, så ta det "största" alternativet för att vara säker (!). Känner du att du inte får infon du behöver, eller vet att någon här vet precis svaret. Då kan du vända dig hit.
Nu känner jag att många här gaddar ihop sig mot mig och är otrevliga, bara utifrån mina åsikter. INGEN tänker över hur många jag faktiskt hjälpt sen jag blev medlem här, utan bara på de som jag varit hårt mot.
Om ni finner mig så fruktansvärt elak, nedvärderande och orättvis, så går det utmärkt att inte tilltala mig.
Om ni hade tagit er fem minuter att läsa allt jag skrivit, så hade jag både skrivit att jag ska sluta kommentera i trådar som barn skriver, och att jag ska vårda min ordlista och låta trevligare i mina inlägg.
Nu blev det lite påhopp att gadda ihop er efter att jag själv sagt vad jag ska bättra på. Allt jag har gjort är framfört min åsikt. Jag måste få skriva i tråden som jag tillochmed nämns flera gånger i, och framföra mitt sätt att tänka, så att någon kan förstå hur jag tänker.
Jag kan inte säga mycket mer. Jag är ledsen över hur ni ser mig.
meeen de är inte lätt o sålla när alla säger olika… så därför e forum skitbra!!! :)
Kram /Tess
Självklart :) Det beror ju på VAD för fråga man har.
Om du ska odla kampfiskar, undrar hur länge en Guppy är dräktig, hur en körsbärsräka ser ut, eller hur stort akvarium en scalare bör ha, så finns det massor med bra exempel utanför forumet.
Nu har jag fått ta på mig rollen att INGA frågor är okej på forumet, och det är ju inte alls så det var menat :) Utan snarare att vissa enkelt kan hitta rätt info med två knapptryckningar.
Det är egentligen inte frågan i sig som jag kan irritera mig på, utan inställningen till att vi alla finns här som öppna böcker och ska kunna svara snabbt och korrekt och trevligt, även om frågan i sig är dåligt formulerad :)
Det förekommer även olika åsikter om man ställer en fråga på forum också. Man kan få lika många olika åsikter på det här forumet som om man skulle söka infon på google.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag blev medlem på detta forum när jag var 10år, nu är jag 12 :) UTAN detta forum hade jag säkert varit HELT okunnig om fiskar och akvarier.. Nu är fiskar mitt STÖRSTA intresse och skulle ALDRIG kunna leva utan akvarium.. Jag säger TACK! till alla som stod ut med mina första inlägg.. Hehe jag skäms lite över alla felstavningar och gråtande smilisar :P Hos min pappa har jag inte heller några kompisar förutom dom som bor 3mil bort, så mina djur är det ända jag kan roa mig med. Mina inlägg såg ungefär ut som ''kampfisk odling'' trådarna.. Men jag fick MYCKET trevligare kommentarer för 2år sedan. /Rasmus
-Rasmus 🌈
#30 trodde faktist du var äldre! :)
Kram /Tess
Jag också :)
Det är ni som lärt mig :)
-Rasmus 🌈
Sen har ju min syster lärt mig mycket också :)
-Rasmus 🌈
Jag hoppas att jag inte förolämpat dig också!
Okej, nu slänger jag mig in i diskussionen också! :)
Jag måste bara instämma med sallad. Visserligen är jag 33 år gammal men jag kan säga att allt jag har lärt mig på de ca 9 månader som jag haft akvarium har jag lärt mig här på forumet (och också på zoopet). Numer vågar jag mig till och med på att svara på/göra inlägg i andras frågor. Tack vare allt ni har lärt mig. Har fått hjälp av många duktiga och engagerade akvarister här, och det är jag tacksam för!
Jag har också tänkt på att det har livit lite ändrade tongångar i trådarna, MEN det tänker jag inte säga något om för jag tycker det är svårt att göra det på ett bra sätt. Men det är samtidigt bra att ha högt i tak för att diskutera detta.
Däremot vill jag säga att en av de saker jag gillar mest med detta forum är att man just kan ha "akvariesamtal" på ett lite vardagligare språk, om ni förstår vad jag menar. Är också inne mycket på Zoopet och där förs diskussionerna ofta på ett "fikonspråk" med mycket krångliga och svåra termer så att iaf jag inte fattar ett smack, jag som bara är lite lagom nördig ;) Däremot tycker jag, som du Dynamitella uttryckte i en tråd om växter för ett tag sedan, att det är bra om man kan "höja nivån" och då tex använda växternas latinska namn för att undvika fel information osv.och det samma med fiskarna. Men det är ju också en process att lära sig "akvaristspråket" och där är vi ju alla på olika nivåer.
För övrigt har jag märkt när jag använder google så får jag mycket träffar här, vilket ju nånstans tyder på att det finns mycket bra info att hämta just…här, och jag tänker att alla de frågor som ställs på forumet är en av anledningarna till att man får några träffar alls på google :)
Hmm, ja det var några av mina funderingar.
Så, mina fishy friends ute i cyberrymden, vi kämpar vidare tycker jag.
#35 Det är lungt! Blev liite glad när ni trodde jag var äldre :P
-Rasmus 🌈
#26 när man är 12 och yngre så kan kan inte så bra engelska och kanske inte har förmågan att sammla info och solla ut på samma sätt som en 19-20 åring.
Ville bara säga de.
Det har du däremot helt rätt i.
Jag har talat och förstått engelska sen jag var 10, men har vänner som är 19 som knappt kan läsa en enkel faktatext.
Bra sagt, det tänkte jag inte på, utan tog lite för givet.
Jag säger direkt att jag är 37 år, så ingen kastar ut mig för att jag är för ung. ;)
När jag växte upp, kärring som jag är, fanns det inte internet tillgängligt för var och en. Hade inte ens dator! Datorer på den tiden var Commodore-64 ungefär. Min man blir tokig om han ser detta, men en C-64 är inte mycket mer än ett TV-spel. Om ens det, TV-spel idag har mer finesser… Nåväl. Vad jag fick göra var att gå till bibblan o låna böcker. Man lär sig mycket på att läsa. Nu var inte fiskar mitt stora intresse på den tiden, men de som intresserade sig för fiskar kunde ofta de stora akvarieböckerna mer eller mindre utantill. Det var inte så himla många att välja på.
Med tiden (på högskolan) kom jag åt Internet o kunde leta kunskap där. Så även mina akvarienördar i bekantskapen. Och plötsligt finns det oceaner av fakta att hämta in. Men allt stämmer inte, o ju mer utbrett nätanvändandet blev, dessto mer felaktigheter kommer det in. Det brukade sägas att om man ger tusen apor varsin skrivmaskin kommer någon av dem tillsist ha åstadkommit något i stil med Shakespears verk. Tack vare Internet vet vi att det var fel.
Och det är här vi kommer till den kritiska punkten. Det gäller att läsa, läsa, och kritiskt granska. Hur veta vad som är sant? Det som sägs flest gånger? Det som känns bäst? Det som har "finast" namn bakom sig? Det finns ingen tumregel för att veta vad som är bäst. Man måste fortfarande ha erfarenheter för att kunna dra slutsatser. Men, man kan även kolla med andra som har erfarenhet. På min tid gick man med i föreningar och frågade de äldre där. De blev ofta smickrade av att småttingarna intresserade sig. Idag frågar man på Fäjsbook o får svar därefter, eller så hittar man ett forum som handlar om det intresse man har. Förhoppningsvis läser man ett tag innan man öppnar käften, för att pejla in vad som gäller men inte står skrivet. Det finns alltid oskrivna lagar på alla forum. Med tiden skriver man ett eget inlägg med något man frågar. Förhoppningsvis får man ett bra och snällt svar. Ju mer tid man lägger på att formulera sin fråga, och bygga upp en bakgrund till vad man undrade, dessto bättre och mer relevant svar får man. Tex är det bättre att beskriva vad man har för akvarie, inredning och volym, planer osv innan man frågar "Vilken fisk ska jag köpa?" än att bara ställa frågan. Svaret kan bli så mycket rättare då. MEN! Man kan inte lita bara på det svar man får på ett forum. Man måste ändå granska även det kritiskt, jämföra det med de andra svar man får när man söker och tänka efter själv.
För egen del lägger jag större vikt vid svar jag får på öppna forum med specialinriktning mot ämnet, som detta, än vad jag gör vid saker jag hittar i bloggar. Detta pga av bloggen är skriven av en person och antagligen inte kritiserad av nån annan. Det som skrivs här kommenteras och antingen styrks eller raseras av andra. Skulle jag svara nån här att "Visst kan du ha en Guldfisk i ett dricksglas, som du såg i den där Hollywood-filmen!" skulle ju minst tjugo andra hacka mitt svar i småbitar och idiotförklara mig. Men skriver jag det på min blogg kommer antagligen bara en person säga emot mig, o han gör det antagligen inte ens i en kommentar på bloggen! Alltså kommer mitt uttalande vara synligt för var och en som råkar hamna på min blogg, och många kan ta det för en sanning.
Just nu är jag o min familj i uppstartskedet av ett akvarie för första gången på mer än 12 år. Det är mycket som är nytt, o vi letar info lite varstans. Jag har framförallt fastnat här, medan maken läser lite varstans. 8-åringen i familjen har lånat BackToNatures Akvarieguide på biblo och läser högt ur den för sin 6-åriga syster. Men när det verkar komma olika bud, så säger vi alla "Vi frågar Håkan!" Han är akvarienörden i bekantskapen, och den vi litar mest på. Om han inte vet, ja då har han förslag på var vi ska leta mer. En äkta expert vet alltid när han ska erkänna att han inte har svaret, men har förslag på var man hittar svaret.
Men, det ska tilläggas att vi är en familj av nördar, i det allra mesta vi gör. Jag förväntar mig inte att alla andra familjer är sådana!
Vad sjutton vill jag säga med det här novell-inlägget? (snudd på Roman-inlägg snart) Tja, kanske att vi inte ska förvänta oss att alla har googlat massor innan de frågar, men inte heller att alla kommer ta våra visa ord för absoluta sanningar. För på samma sätt som vi kritiskt granskar det vi läser kommer andra kritiskt granska det vi skrivet. I den bästa av världar, där alla faktiskt granskar det de läser. Ibland kan man undra om nån gör det…
Jag tycker barn och ungdomar ska få läsa och skriva här, för att lära sig. Naturligtvis bör de ha en vuxen som står bakom dem när det kommer till djurhållningen, men att fråga bör de få göra. Sen är det önskvärt att alla, oavsett ålder/kön/inkomst/utbildning läser de svar de får och försöker reflektera över dessa innan h*n ställer samma fråga igen. Förstår man inte svaret kan man ju säga det. "Förlåt, jag fattar inte vad du menar med KH, vad betyder det? pH vet jag vad det är, men KH har jag inte hört talas om. Kan du förklara det lite utförligare?" Vi blir lätt "fackspråksidioter" på sådana här forum, det gäller alla områden. Ibland är det inte lätt som nybörjare att hänga med. Bättre då att fråga än att förbli ovetande - tycker jag!
För egen del har jag tidigare varit mycket aktiv på hundforum, jongleringsforum, Jaguarforum och smyckesforum. På alla ställen kommer det in nybörjare och de brukar bemötas med respekt och man delar med sig av sin kunskap för att få in "nytt blod" i hobbyn. Sen har jag även nosat på div forum för vissa hantverk, där är man mer rädda för att dela med sig och fräser gärna "börja med att gå en kurs innan du kommer o frågar en massa dumheter!" och de forumen är jag inte aktiv på längre.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Bra sagt.
Mycket snyggt framfört, du! Så som du skriver nu får mig att tänka över min inställning lite. Jag har redan börjat svara på frågor som jag i vanliga fall kunde vara snäsig mot, men med en bättre attityd.
Det borde finnas fler visa kvinnor som du i världen ;)
de e e ju så att alla bör tänka : bemöt andra som du själv vill bli bemött. så kommer vi få.en superbra stämning här! :)
Kram /Tess
#40 Mycket bra uttryckt! Tror du satte ord på många av våra tankar där.
#42 AMEN!
Jo, men många glömmer nu att det finns flera unga på detta forumet som är mycket duktiga och mer än villiga att ta till sig åsikter och tankar från andra. Därför blir jag destå mer irriterad när det dyker upp dem som vägrar läsa på och ställer samma fråga om och om igen eftersom de inte är nöjda med svaret (den känslan har jag fått iaf). Att det då kommer någon som säger att "h*n är bara 10/12/13" räcker definitivt inte som ursäkt. Det är unga personer, ja, men ibland så verkar folk tro att någon som är 12 är snudd på efterbliven och inte kan förstå det som skrivs. Vilket jag tror är helt fel, det finns det många exempel med mycket "bra" unga personer här inne, ex Sallad! Därför kan man inte ursäkta dem på deras låga ålder. Snarare på deras oförmåga att lyssna på vad som sägs, vilket kan gälla vem som och inte har något alls med ålder att göra.
Sedan håller jag med om att man ska hålla god ton, men det är riktigt svårt (tycker jag) att hålla gott humör när man försöker hjälpa någon som inte lyssnar, eller som säger att dem har typ stenkoll, men så visar det sig ganska snart att de inte har en aning alls. Bäst är väl då att sluta svara men det är också svårt.
#23 Så borde jag med göra istället för att bli irriterad.
Och för guds skull sluta klaga på dynamitella, att hon tappat tålamodet någon ggn har knappast någon dött av. Tacka henne istället för alla långa och utförliga råd och beskrivningar som hon gett. Finns få som är så engagerade här!
Sedan så tycker jag inte att några frågor är dumma, och har aldrig gjort, men jag blir tokig på alla som inte verkar vilja höra svaren. Frågar man måste man ju också ställa in sig på att svaret kanske inte är så kul som man hoppats.
Roligt att så många engagerar sig för forumet! :)
Dynamitella, det är jättebra att du jobbar på att hålla en vänligare ton i forumet! Kanske borde vi alla göra det, mer eller mindre. Du har bra kunskap och vettiga åsikter för det mesta tycker jag. Själv blir jag lätt irriterad om någon frågar t ex hur platyn lägger ägg eller hur många Malawiciklider man kan ha i ett 50-liters, men man får försöka hålla god min och förklara så gott man kan.
När vi pratar om barn och djur, ska vi komma ihåg att barn är individer precis som vuxna. En 11-årig flicka kan vilja ha fiskar eller fåglar av genuint intresse och läsa så mycket hon kan om sina drömdjur. En annan vill ha ett djur mest för att kompisen har det: "Hon får inte ha något som inte jag har". Hur som helst måste förstås föräldrarna vara med på det hela, och beredda på att ta hand om det mesta av skötseln om barnet skulle tröttna. Likaså bör de ha koll på vad barnen gör på internet, även om vi inte ska ha någon åldersgräns i forumet.
Som "gamling" (40+) skulle jag vilja slå ett slag för ett par gamla hederliga metoder att skaffa kunskap: böcker och föreningar. Sådana är inte historia utan fungerar fortfarande utmärkt! Vem som helst kan göra en hemsida eller ha en blogg, och skriva i stort sett vad som helst där. Att skriva en bok kräver mer jobb och resurser, vilket betyder att författaren i regel ser till att ha ordentligt på fötterna. Någon nämnde Back to Nature "Akvarieguide", en utmärkt bok att börja med. Nu är dessutom en ny, utökad upplaga på gång, som troligen blir färdig till hösten. Ännu roligare är det att vara med i föreningar. Det ÄR roligt att träffa likasinnade akvarister, även om man kan hitta "all" kunskap på nätet! Folk som är genuint intresserade av akvariehobbyn och inte har några ekonomiska baktankar. Det ena behöver förstås inte utesluta det andra, man kan vara aktiv både i föreningen och på nätet. Huvudsaken är att man söker den kunskap man behöver om man vill hålla på med djur, och kan acceptera även ett svar som inte blev som man hade tänkt. Samt att vi som har kommit en bit på väg försöker ha tålamod när det behövs. En sur "besserwisser" kan lätt få nybörjarna att ta avstånd från erfarna akvarister, medan en vänlig och engagerad akvarist får dem att vilja lära sig ännu mer. Låt oss jobba vidare med detta!
Olle
lägger väl in ett ord jag med då är arton så ni vet :P men jag tycker väl kanske olika om ålder med djur jag själv fick min leopard gecko när jag var tolv har alltid dargit mig åt djur hållet. Jag är väl inte kanske så mycket för dom vanliga fiskarna och så visst kan jag tycka dom är fina men det är liksom inte jag utan jag inriktar mig på större fiskar bengäddor/gars, fengäddor, channor och dylikt för att jag tycker det är min grej:) Men jag har inte sätt det här men det värsta som finns är när någon frågar vad man har för fiskar dom kanske inte har någon erfarenhet av den arten så dom googlar t ex spotted gar och ser att dom blir visst 120 cm i det vilda och genast kan det komma påhopp om att man är dum som skaffat en sån fisk för dom behöver såhär och såhär många liter men i verkligheten i akvarium blir spotted gar oftast inte mer än 60 cm den största uppmätt i akvarium blev 70 tror jag :) men som sagt har inte jag fått något sånt här kastat på mig och hoppas det förblir så på den här sidan :)
Men sen kanske inte jag har världens vänligaste ton mot människor som kanske säger att channor blir förstora för akvarium javisst det är ett fåtal som blir väldigt stora men det är många som stannar på 20 till 40 cm :) Men när jag började med fiskar så var det på den här sidan men nu är det kanske inte överdrivet många här som har stora monsterfiskar som channor eller gars det finns ju några men jag tycker nästan bara det är roligt att sitta och läsa men ser jag en tråd om channor osv så svarar jag gärna :) sen som i inlägg 45 är böcker mycket bra att läsa ur och att sen bli medlem på såna sidor där man kanske vet att det finns folk som just har den fisk sorten. Men det jag blir lite sur över är att folk tror att internet och sidor vet allt det gör dom inte jag har hållt på med monsterfiskar ett bra tag så vill någon veta något om dom eller har någon fråga om dom så är det bara att fråga mig om dom eller kanske wassago här på forumet han har haft några st :) men överlag kan jag tycka att det oftast bra ton men ibland mot nybörjare kan vissa vara lite dryga och så:) men nu har jag sagt det jag ville ha fram :D
#46 Jag hoppas också att du kommer att slippa påhopp här!
Däremot vill jag vänligt förklara min åsikt: Jag förstår inte riktigt detta med att fiskar blir så eller så långa i naturen, men bara hälften i akvarium. Varför blir de inte så långa? För att något är fel, oftast utrymmet. Ingen skulle väl hålla några andra djur på ett sådant sätt att de inte kan växa naturligt? Då tycker jag inte att man ska hålla fiskar så heller. Men det är vad jag tycker, en åsikt jag hoppas få framföra utan att det kallas påhopp.
Olle
#47 nej det kallar jag inte påhopp anledningen att dom flesta monsterfiskar i allafall vad experterna säger har det med utfodringen att göra dom har inte fri tillgång till föda i akvarium men det har du i naturen om man tar t ex spotted gar som är en av mina favorit rovfiskar så om man skulle ha råd att ha en stor pool och en massa foderfiskar till den alltså då pratar vi om att föra in kanske hundra nya fiskar varje vecka då skulle man uppnå i alla fall en meter i fångenskap den största som fångats och det var en florida gar om jag in minns fel var 120 cm men som sagt det är oftast maten som det är problem med då man måste i princip mata dom hela tiden sen finns det andra gars t ex alligator gar dom blir lika stora i akvarium som i det vilda den största som fångats i usa som var en alligator var 3.5 meter ungefär men i akvarium blir dom lätt över metern. som sagt det är väldigt svårt att få den arten att växa naturligt som jag beskrev över behövs det kopiösa mängder mat så den kan äta när den vill därför går det i princip inte i fångeskap. hoppas du fic en klarare bild av det och varför dom inte blir sin storlek som dom blir i naturen :)
Okej, maten har säkert också stor betydelse. Men jag anser fortfarande att man inte ska hålla fiskar på ett sådant sätt att de inte kan växa naturligt. Går det inte, bör man välja en annan art.
Olle
#49 det kan jag inte hålla med om faktiskt då ska man välja bort många arter och fiskarna mår absolut inte dåligt av det heller
#34 *Stolt syrra*
Och för att vara on topic, tycker att kvalitén på det här forumet har sänkts fruktansvärt mycket genom åren. Folk har framför allt blivit mycket otrevligare och det kan jag till en viss del förstå då det är lätt att man blir irriterad när folk är så otacksamma när man bara försöker hjälpa (d.v.s. de svarar drygt och otrevligt). Dessutom så triggar man ju igång varandra och därför är väl jargongen som den är i dagsläget. Säger INTE att jag är oskyldig, för det är jag inte.
Tyvärr så tycker jag att det har blivit så här på de flesta ifokus-forumen.
Man ska få lära sig saker genom att fråga på ett Forum. Det kommer alltid att komma frågor om hur länge en Guppy är dräktig och hur många scalarer det får plats i 40 liters akvariet. Det är ju nya människor som undrar samma saker hela tiden så det kan inte undvikas att deras frågor är tjatiga eller dumma. de vill ju lära sig därför frågar de och vi är alla barn början!
Om man inte vill svara på de enkla självklara frågorna kan man låta bli… någon annan som inte har ledsnat på frågan kan svara… det kanske är samma person som frågade just detta för ett halvår sedan som nu lärt sig massor och vill dela med sig. Det blir ett ständigt flöde och utbyte av information och alla lär sig mer och mer. Det är det fina med Forum tycker jag :-).
Om alla svarar på det de kan och det som intresserar dem utan att reta upp sig på tråkiga frågor så fungerar Forumet som det ska.
Kära medlemmar! Detta säger jag med ett stolt hjärta!
Jag blir så GLAD när jag läser att ni är vänner och det infinner inget tjafs alls! Så vill vi ha det!
Jag ska göra mitt bästa nu för att få sajten på fötter, och ser jag en massa snäsiga kommentarer från någon så kommer JAG personligen ta upp detta med den personen i ett privat meddelande, ingen skall hängas ut.
Sen tänkte jag faktiskt i samarbete med Lindzen lägga upp en artikel om kampfiskar, och känner ni att ni vill ha artiklar om annat så fixar vi det tillsammans och bygger upp ett stabilt forum där INGA frågor är för dumma, och INGEN är för ung att lära sig.
Tack för mig!
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Vad roligt :) Kampfiskar verkar vara ett av de vanligaste samtalsämnena här i forumet.
Kan man själv skapa Artiklar?
Jag känner att det saknas en artikel om räkor :) Jag får ofta frågor om hur de sköts och vilka fiskar de passar ihop med och massor av annat, och vill inte alltid skicka folk till redbee.se (som är ett lite mer avancerat forum gällande räkor).
Om det finns möjlighet för det så bidrar jag gärna med en artikel om grunderna med räkor.
Mvh Dani :)
54# Klart du ska få skriva en artikel om räkor ;D
Skicka den till mig sen när du är klar med den =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Vad kul :)
Det ska jag göra. Hur vill du att det ska vara ihopsatt? I en text med små kategorier, och sen bifogade bilder, eller i ett sammansatt worddokument med bilderna insatta?
1. Jag tycker det är onödigt att nämna "var tacksamma att ni har dynamitella och Lindzen som är kunniga blabla", låter som att du själv vill smöra tbh. Skit i att skriv så bara, inget dem eller dig emot, bara onödigt att skriva ut vilka som är duktigare än andra osv.
2. Om dynamitella är så duktig på att säga att man ska googla efter svar (eller vad någon sa) så kan hon gärna skriva en artikel/tråd om hur man använder Google på ett korrekt sätt, det är väl ingen dum idé? Kan nog många ha nytta av. Eller någon annan som känner sig manad.
3. Tycker i största allmänhet att "tonen"/attityden på denna sidan är att så fort någon frågar något så blir det "jaha och hur har du tänkt då då bladibladibla" och liknande dryga svar. Tänker absolut inte nämna några namn men ni vet nog vilka ni är, och ni drar in fler på samma bittra spår om ni fortsätter.
4. Vill avsluta med att jag också anser det är trådskaparens ansvar att ställa frågan på ett ödmjukt sätt och visa respekt åt folk som faktiskt kan mer om ämnet än en själv. Om man nu är sugen på att odla Kampfisk (som var utlösaren till denna tråden) så kan man ju exempelvis skriva: "Hej, jag är väldigt sugen på att odla kampfiskar! Vad bör jag tänka på? Min hane bygger skumbo vad betyder det blablablabla eller nåt". MEN det är minst lika viktigt att respekten är ömsesidig. "Jaha du tänker så, men vet du att om du gör på det här sättet så får du garanterat ett bra resultat" kan man ju skriva istället för VARFÖR LYUSSNAR DU INTE JDSHHAAGRHRH!!
Sen kan man ju försöka ha hänsyn till att det ibland trillar in naiva 10-åringar här. Hade jag blivit bemött så som sanibel och emma00 i kampfisktråden när jag själv var 10-12 år hade jag mått jättedåligt. Nog för att jag kanske inte hade agerat på samma sätt som dem från början, men ändå. När man sitter och har 3-4 äldre tjejer emot sig kan man med lätthet som 10-åring känna sig mobbad.
#50 Då kan vi vara överens om att vi inte är överens, så är vi överens om något! :)
Bra att tråden har återgått till ämnet efter vår lilla utvikning.
Olle
instämmer här oxå! Vissa här på iFokus är lite uppblåsta och tror sig kunna allt och att andras kunskap inte är lika bra… Vilket är sorligt för alla är ju nichade i olika saker och ingen här kan allt om allt.
Och de här mot sanibel och emma00 är typ mobbing. För jag tror dom flässta fatta att dom är lite yngre men ändå så va många så otrevliga och skulle trycka ner dom med sin kunskap känndes de lite som, inte för att hjälpa. Men santidigt förstår jag frustrationen som blir när någon inte lyssnar, men istället för att skälla kanske man bara ska sluta skriva så de inte blir för persoligt.
#57 o #59, det ni gör nu mot DynamitElla och Lindzen är lika mycket mobbing som det som skrevs till sanibel och emma00. Det må stå mycket dumheter i bibeln, men en bra sak är "Låt den som är utan skuld kasta första stenen."
Att "A" går till personagrepp på "B" är ingen orsak för "C" att gå till personangrepp på "A".
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#57 & #59 Hmm, jag tror att alla som på olika sätt är berörda av denna diskussion har förstått vad som krävs av dem i fortsättningen.
Redan har tonen blivit gladare på forumet som ni säkert har märkt i trådarna, så att dra kvarnen ett varv till riskerar bara att förstöra det vi lyckats bygga upp nu.
Och som du säger Reby28, kanske är onödigt att nämna namn överhuvudtaget. Däremot är det väl bara bra att visa uppskattning till den/de som har hjälpt en? Det uppmuntrar dem ju förhoppningsvis att vilja fortsätta svara på frågor av alla de slag.
Sarah
#60 jag sa inget om dynamitella eller lindzen?
# 57 Smöra? Jag delar med mig av min åsikt som alla andra? Och den är precis som det låter att man skall vara tacksamma för att dem finns och svarar på så många trådar och är så aktiva.
Dom som är duktiga skall väl för guds skull få höra det, kan man inte få berömma folk nu heller?
Sedan så bemöts nästan alla trådar på ett bra sätt till att börja med och det är först när ts inte vill lyssna som irritationen uppstår! Innan dess delar de flesta bara med sig av bra information tycker jag, men som tyvärr många inte vill höra.
#60 True story.
Jättekul att dem får skriva artiklar, tycker det varit för lite av den varan! Samma saker har legat uppe hur länge som helst. Och i fortsättningen så kan man länka till artikeln om någon undrar så slipper man dras in i tjaffset utan där står allt man behöver veta liksom! :)
Tro det eller ej men jag är väldigt aktiv här. I smyg då, läser mycket.
Vill inte störa mig med någon på något vis så jag har den senaste tiden dragit ner på skrivandet.
Vet inte hur många svar jag börjat skriva på men sen raderat.
Lite om det där att känna sig illa bemött…
Akvarienybörjare kan känna sig snorkigt besvarade om de tex. ställer en fråga om en sjuk fisk och får en motfråga om akvariestorlek innevånarantal osv. De kan uppfatta det som otrevligt när det i själva verket är nödvändig information för att kunna svara på frågan. För hur ogärna man än vill inse det så är det nästan alltid miljön=vattnet som orsakar fisksjukdomar.
De som anser sig vara experter (om det nu finns det innom detta område ;-)) kan också känna sig trampade på tårna ibland när det de säger som de vet är sant inte tas på allvar.
Man måste komma ihåg att det är så lite av en person som syns här det gäller för alla att bita ihop och inte känna sig påhoppade för det är sällan som folk vill hoppa på andra. Har man dessutom skrivit lite klantigt är det lätt att bli missförstådd.
Det finns också alltid en kärntrupp på varje Forum som anses duktiga av alla och som svarar på många frågor. Deras ord väger oftast tyngst i disskutioner ofta är det bra men det kan skrämma bort andra duktiga som skulle kunna komma med värdefulla kunskaper så det finns en risk att kärntruppens sanningar blir den enda sanningen fast det ibland bara är en åsikt.
Jag känner att jag inte har mer att säga till någon i tråden :) Jag gör så gott jag kan nu med trevliga kommentarer, och hoppas att fler vågar svara, även om det vore att motbevisa mig.
Ju fler åsikter som finns i en tråd, ju fler val har trådskaparen!
Håller ni med någon i tråden, skriv det (!), för att förstärka hennes/hans teori eller åsikt, och håller ni inte med, så motbevisa på ett trevligt sätt :)
Själv tänker jag överlåta forumet till er som känner att ni vet precis hur allt ska skötas, och aldrig tappar humöret. För så mycket som jag har fått höra nu de senaste dagarna har gjort att jag tappat suget för iFokus. Jag har skrivit mer än tusen inlägg, och hur många har varit negativa? Ja, inte är det så mycket som ni tror.
Mvh Dani.
#66 Jag hoppas att du inte tappar sugen!! Försök tänka så att det oftast är de som har negativ kritik som säger något, medan de som tycker att det blir obehagligt med neggiga kommentarer, eller kanske inte tycker ngt alls väljer att inte säga ngt. Vilket kanske inte är bra heller såklart. Vad jag vill säga är iaf att jag hoppas att du inte ger upp och att vi alla försöker ha lite fördrag med varandras olika sidor.
För övrigt: Om man tycker att någon gör ett inlägg med en trist attityd, kan man ju försöka väga upp det (även om man håller med i själva sakfrågan) med en lite trevligare kommentar isf utan att rikta kritik åt ngt håll typ…"Vad jag tror att X menar är att blablabla. Lycka till!" …eller nåt sånt.
Och som jag sagt tidigare, så är iaf jag övertygad om att alla har fattat poängen :)
Tack för peppande ord.
Bra tips och inställning förresten :)
Så ska du värkligen inte behöva känna! komentera på bara, dina åsikter och tipps är värda att höra och kan hjälpa folk =)
dynamitella: Jag vet att jag har kritiserat dig mycket för din attityd. Men det vill jag att du ska veta, jag har alltid sett upp till dig och dina enorma kunskaper. Jag har själv fått smaka på dendär attityden en gång, och det gjorde fruktansvärt ont ska jag säga. Och då visste jag ändå att du hade fel i det du skrev, så jag kan ju tänka mig hur man måste känna sig när du har rätt.
Men jag fick mitt svar iaf. Efter det har jag spenderat mindre tid på akvariefisk. Inte p.g.a. det, utan för att jag hade fullt upp på andra forum. Men vad jag vill säga är att vad jag har skrivit i denhär tråden är helt och hållet baserat på vad du har skrivit här. Jag har inte varit ute i forumet och sett hur din attityd förändrats. Nu har jag det och jag måste säga att jag är imponerad! Man blir ju f*n glad av att läsa dina svar!
Så jag hoppas verkligen inte du tar åt dig för mycket av vad jag och andra har sagt här och fortsätter dela med dig av din enorma kunskaper här på forumet. För du, och Lindzen, behövs verkligen.
Angående tråden som startade hela denhär diskussionen. Jag har läst igenom hela tråden och kan verkligen inte förstå hur någon tycker att något däri kan räknas som ett påhopp. Jag är snarare sagt imponerad av att det inte "small" tidigare. Vem av er, det vill jag gärna veta, skulle kunna besvara samma fråga om och om igen när det är så uppenbart att den som frågar inte vill lyssna..? Det måste ju finnas någon gräns ändå… 
//Lamina
Så skönt att höra!
Jag är inte stolt över mina dåliga dagar! Det har varit en väldigt ödmjukande upplevelse att se vad för skada jag åsamkat. Jag är en okänslig människa, och skulle inte ta det som jag skriver till andra som något elakt om de skrev exakt samma sak till mig.
Så jag hade INGEN aning om hur hårt det tog med mina ord förens alla skrek det rakt ut (på ibland ett riktigt barnsligt sätt må jag säga, men de gjorde sig hörda i vilket fall som helst).
Så jadu, jag tänker minsann fortsätta som jag gör nu :) Jag tror att vi kan få en riktigt fin stämning här inne.
Denna tråden är jag glad att Stoodyear gjorde. Det är lite som ett klassråd när någon känner sig mobbad i klassen eller när man behöver förklara sin synpunkt! Många hjärtan har lättats, och jag känner att de flesta har fått sin röst hörd?
#60 Men det var ju verkligen inte så jag menade!!! Den var ju inte bara riktad till dem utan jag skrev ju att det känns som att stämningen i största allmänhet är så.
#63 Jag menade precis som #61 sa att det var onödigt att över huvud taget nämna några namn. Jag tycker också att både dynamitella och Lindzen är skitduktiga med vad de håller på med och mycket mer kunniga än jag är själv. Men JAG hade absolut inte nämnt några namn.
Och det jag skrev om Google-grejen var ju inte ens jag som påstod att hon alltid säger "google it blabla", utan jag sa ju att om hon nu är duktig på hur man googlar på rätt sätt så vore det ju awesome om hon ville dela med sig av det? Det är ju många som inte vet hur man använder Google på ett källkritiskt och korrekt sätt! Så det var ju absolut inte "illa menat" ;s
Herregud känns verkligen som att alla har taggarna utåt! Läs om och läs neutralt istället för att förutfatta att alla menar bråk.
#72Varför ska man inte nämna några namn? Kan omöjligen hålla med, är folk duktiga ska dom få höra det. Därför bör man definitivt nämna namn.
Är himla nöjd med diskussionen som blev, man kan behöva prata ut om saker!
Jag kan göra så att jag gör två artiklar när jag ändå håller på (jag ska göra en om räkor).
Så kan jag i den ena inkludera "pålitliga" sidor med info om akvarier, fiskar, snäckor och räkor, samt länkar till lagar angående storlekar på akvarium, OCH hur man söker enkelt via google! :)
Jag gör gärna det, för att förenkla för både mig själv och andra :)
#73 Man gör inte det i sådana här sammanhang, men det kanske du inte fått lära dig än. Om man vill reppa någon gör man ett inlägg specifikt om dem.
#74 Det låter jättebra! Det kan vi alla ha nytta av!!
#75 Jag skapade en helt öppen tråd för diskussion och jag anser, och tydligen alla andra som nämnt namn, att det är helt okey. Alla som vill ge positiv feedback direkt till olika personer är välkomna att göra det. End of story.