Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2837 ggr
viciouscircle
0

Stressa kampfisk?

Satte dit svart bakgrund på akvariumet som har resulterat i att kampfisken lätt kan spela sig i det.. han har simmat runt och spännt upp sig en hel del senaste timmarna..

Hur är det egentligen.. är detta stressande för dom? Bör jag ta bort bakgrunden?

[dynamitella]
0

Se en dag eller två hur det går. Går det inte över så får du nog ta bort den. De är lite knäppa och kan säkert skada sig.

Men det kan gå över :) Så stressa inte över det för mycket än.

Lindzen
0

Kan nog blir jobbigt för honom efter ett tag och de brukar inte gärna vela äta när de är upp i varv. Men prova, som dynamitella säger, nån dag eller två och se om han slutar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

viciouscircle
0

Mm okej. Får ta och avvakta lite.. Såg så kul ut nyss.. Han drog i ihop fenorna.. Tolkar det som att han gav sig för stunden! Förlorare mot sin spegelbild liksom hah.. ^^

Wellwell. Vill gärna ha nåt sitta där bakom.. ser taskigt ut annars. Och har ingen lust att köpa en sån där bakgrund som man fäster i akvariumet. Får väl så ut tills jag kan täcka hela bakrutan med växter annars!

Reby28
1

#3 Sätt mattsvart papper bakom (: det har jag och gör man rätt blir pappret inte blött.

ivanhoe81
0

jag satte dit en fotobakgrund på akvariumet till min Kampfisk och han är som vanligt, med den fotobakgrunden ser det ut som om akvariumet är djupare än 25cm

konstigt att din reagerar på att du har en svart bakgrund

viciouscircle
0

4# men det borde väl kvitta om det är matt eller blankt? Rutan är ju ändå blank liksom :O så det blir ju i vilket fall lite av en spegel.. eller tänker jag helt galet nu? :O

#5 aah okej =) Någon speciell sorts bakgrund då eller? Har sett lite här och där att det finns någon sort som ska ge lite mer djup än standard =) Får ta och prova med en sån annars.. då kommer det ju en massa annat i synfältet på han också så han kanske glömmer bort att spegla sig ^^,

ivanhoe81
0

jag tog bara en som jag hittade som jag fått med ett annat akvarium, använde bakgrundslim och limade dit bilden

[dynamitella]
0

Jag skulle nog vilja påstå att din Kampfisk är ovanligt lugn, och att ts. Kampfisk är väldigt normal :)

Det är en helt förväntad reaktion ifrån hennes hane :)

ivanhoe81
0

#8 oki jag trodde att min Kampfisk var normal men då är det en lugn hane jag har då

[dynamitella]
0

Såhär håller min Kampfisk på när han ska få mat, och när någon öppnar min dörr till rummet (akvariet står intill dörren nämligen). Då ska det dödas! Lika så om han ser sig själv i glaset.

Jag har upplevt att mångas kampfiskar beter sig så och kaxar en hel del!

http://www.youtube.com/watch?v=e99bwbXk--8

Men är din en lugn en så har du ju tur :) Min första Kampfisk var jättesnäll också.

ivanhoe81
0

oki min simmar runt i akvariumet, någon enstaka gång kan han spänna upp sig men det är inte ofta han gör det

Reby28
0

Sätt en bakgrundsfärg som inte ger en lika tydlig spegelbild då? Typ ljusblå?

[lejdyga]
0

Ska inte kampfiskar vara emsama ?

viciouscircle
0

12# Jo det kanske kan fungera?

Men jag vet inte.. Ärligt talat tycker jag att det är fult att ha bakgrunder.. Det enda som är snyggt är back to nature och sånt.. Svart eller riktigt mörkt blått fungerar bara.. Det endra tycker jag inte är estetiskt tilltalande ;( Vill ju att karet ska fungera som inredningsdetalj också =) har tagit bort bakgrunden nu i alla fall.. Får vara utan helt. Grejen är den att han fortfarande spänner upp sig och tycker han ser något.. ^^ Men det går väl över.. i takt med att bakrutan blir lite algig om inte annat x) 

13# Min Kampfisk är ensam.

Annars kan du ha dom tillsammans med vissa andra arter (som inte har allt för fina fenor osv).. Men inte tillsammans med andra kamphanar eller kamphonor.