Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2228 ggr
jonnson
0

Försvunnen botia

Igår köpte jag mitt stora kar (stort för mig iaf, 150 liters) och körde igång med allt vad det innebär. Fick närmare 100 liter begagnat vatten av en kompis, som passande nog skulle tömma hela sitt 220 liters för att tillfälligt ha allt i ett mindre kar, pga renovering hemma. Eftersom jag fick med så mycket vatten, och en hel del växter, så tyckte vi att det nog kunde vara värt att prova att släppa i 3 praktbotior som jag skulle få av henne, då dom inte fick plats i det lilla karet hon tillfälligt har nu. Nu är det så att den ena botian, den minsta, varit helt försvunnen sen jag släppte i den igår. Dom två stora har jag sett flera gånger, även om dom är rätt skygga just nu. Blev så orolig för vad som hänt den lilla, så jag tidigare idag viftade runt i alla växterna, lyfte på roten och letade igenom grottan för att se vart den är. Men jag hittar den ingenstans! Den har inte hoppat ur, och jag hittar den inte i karet. Vad gör jag? Vart kan fisken vara? Är det vanligt/naturligt att det blir såhär? Kan den ha fastnat i pumpen, blivit uppäten (har bara dessa 3 botior i karet än så länge) ??

[dynamitella]
0

Detta är alltid svårt och stressande när det händer >.<

1. Ta en ficklampa och lys överallt flera meter runtom akvariet, uppe i eventuell armatur, blomkrukor och liknande som står runt akvariet.

2. Öppna pumpen och genomsök alla dekorationer i akvariet.

3. Placera något mumsigt synligt i akvariet, släck lampan, och vänta.

Detta är vad jag gör när jag blivit av med ett djur. Har du otur hittar du aldrig lillen, och har du tur gömde den bara sig jäkligt bra!

[Wijsa Kaberg]
0

Hoppas det inte hänt något allvarligt :(

jonnson
0

Jag har redan kollat över blommor, golv och möbler i hela rummet där jag har akvariet, utan resultat. Visserligen har jag en hund, så i värsta fall kanske han har ätit upp fisken. Men det tvivlar jag väldigt mycket på! Kollade lampan idag när jag rafsade igenom karet. Får kolla pumpen så snart jag kommit hem ikväll. Ska jag gå igenom inredningen väldigt noga annars, typ ta ur alla växter och så? Känns ju lite surt eftersom jag satte i dom igår och är nöjd med hur det ser ut. Men självklart är det värt det om jag hittar fisken! Det där med något mumsigt, synligt, känns lite svårare eftersom dom två stora är framme på maten med en gång och typ slåss om den (även om jag släpper ner mer mat än det finns fisk) men jag ska prova iaf. Det och pumpen får testas nu ikväll, så går jag igenom inredningen ännu noggrannare imorgon. Men jag är orolig för den lille kraken :(

[dynamitella]
0

Du kan ju släppa ner två bitar gurka eller broccoli :) I vars en sida av akvariet. Så är ju chanserna att en av dem är ledig ganska stor.

Prova i alla fall. Lillen lär ju komma fram till slut.

(btw. När vi bodde i huset hittade vi en Guppy på golvet i vardagsrummet (20 meter ifrån akvariet). Vi kom fram till att den hoppat ur karet och att en av hundarna tyckt det var spännand och tog den i munnen, men sen ångrade sig påväg till trädgården. Den levde och hoppade runt med en glad husky bredvid sig.

Att den lilla guppyn överlevde är ett mysterium än idag)

Mysisa
0

Har du hittat fisken?

minavitas.wix.com/kennel

calendrium
0

Botior är verkligen mästare på att gömma sig, de är kända för det. Flört Så jag tycker inte du ska vara alltför orolig, det är vanligt att de gömmer sig sådär föratt en dag helt plötsligt få för sig att komma fram igen - trots att ägaren letat igenom hela akvariet utan resultat..

Men som sagt, kolla pumpen, gå igenom dekorationer mm.

jonnson
0

#5 nej jag har fortfarande inte hittat fisken. Börjar fundera på om den grävt ner sig (gör botior det?) eller om den kanske hoppat ut och hunden ätit upp den i värsta fall - vilket i sig är ganska osannolikt eftersom han är extremt kräsen och inte äter särskilt mycket saker över huvudtaget..

#6 tack! Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att jag inte sett till den fastän att jag letat överallt. Dom andra två ser jag ju lite titt som tätt, när dom smyger sig fram för att äta och så. Men den lilla har jag inte sett sen jag släppte i dom i torsdags kväll. Men men, jag får väl bara inse att den antingen kommer fram när den känner för det - eller inse att det är ett mysterium jag aldrig kommer lyckas klura ut. Hur som helst så hoppas jag att den slipper/slapp lida, vart den nu än kan tänkas vara.

ivanhoe81
0

dvärgbotior kan gräva ner sig så den kan ha grävt ner sig i botten materialet

jonnson
0

#8 fast jag har praktbotior..

[Tassy]
0

Luktar vattnet illa? Tänkte ifall den ahde blivit uppäten, då stinker vattnet.

ivanhoe81
0

#9 jag menade att jag har dvärgbotia och den brukar gräva ner sig, praktbotian är likadan

[dynamitella]
0

Jag har varken sett eller hört talats om en Praktbotia som gräver ner sig.

Gräver efter mat, ja, men inte mer än så?

Det vore intressant att se :)

ivanhoe81
0

#12 en kompis praktbotior gräver ner sig hela tiden enligt honom