Kampfisk - Vilken färg?
Har lite beslutsångest. Är 90% säker att jag kommer få köpa en fin Kampfisk som pappa kommer betala (jag fyller år om mindre än 2 veckor). Är inne på halfmoon riktigt mycket just nu ;)
Någon som kan hjälpa mig bestämma vilken färg?
Jag har läst på som sjutto , såklart 
Ska du importera? ;)
Ser att du gillar Kits kampfiskar!
Skulle jag fått välja så hade jag valt hane på bild 3 eller 4.
Får se! Vill tacka dig så hemst mycket för allt du skriver om kampfiskar och beundrar dig hur du orkar med alla som åker till djuraffärn en dag, köper några kampisar för att dem är fina och försöker odla med olika fenformer och färger.
Jag tycker att hanen på bild 3 är en utav dem snyggaste! Hur många kampisar har du importerat från henne? Är det bra kvalitée på hennes fiskar?
Mvh Kajsa
Jag har importerat från honom* två gånger. Han har väldigt bra fiskar. Men man får ändå tänka på inavelsfel osv som oftast syns på munnarna eller kroppen. Tex hanen på bild 4 och på sista har inavelsfel på munnen och dom ska man inte odla på även om resten av kroppen ser bra ut, de är troligtvis väldigt dåliga på att göra skumbon. De vita tror jag det finns mycket problem med just cancer och att de inte lever speciellt länge.
Köpte ett vitt par av honom i våras och hanen dog i vad jag tror var bukvattensot men hans fenor började helt plötsligt bli rödaktiga på några dagar innan han dog. Honan dog i cancer några månader senare. Ynglena av dom som jag fortfarande har kvar har lite inavelsfel, hanen tex börjar bli blind och har svårt att läka fenorna. Honan har börjat visa tendens till cancer på ryggfenen nu. Så hans vita linje kanske inte är så bra, de ser bra ut när de är som bäst men när de blir äldre så går det fort.
Tänk på att du inte kommer kunna importera via EMS. det är olagligt att skicka fisk via dom utanför EU om man inte har licens så de kommer fastna i tullen och du kommer behöva betala tullkostnader som inte är billiga. Du måste få dom via en transhipper som han i Thailand skickar till och transhippern skickar i sin tur fiskarna till dig för han har licens att göra det. Det finns en transhipper i Tyskland som heter Jan Sabbman, du får prata med honom om kostnader och när han kan få hem fiskar från Thailand (han har bara vissa datum som han gör det). Ta reda på all fakta och kostnader innan du gör det, blir bara jobbigt att få reda på allt i efterhand ;)
Nu kanske du redan vet detta men skriver ändå ifall att.
Jag kommer ju inte odla i första hand, men jag vill ju inte att fiskarna ska vara friska. Du som är en riktig expert på det här med kampfiskar, vilken Kampfisk ser friskast ut?
Mvh Kajsa

Jag jade nog satsat på nr5, jag. Snygga röda fenor med vit kropp!
#5 Ledsen, men tror du stavade lite fel "men jag vill ju inte att fiskarna ska vara friska." hihi, var bara tvungen. Sorry :)
Riktigt snygga fiskar! Blir så att man själv önskar att man hade ett akvarium :) (Har ju 6st, men utan vatten dock, haha)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Oki, haha!
Har han några liknande denna? Jag har alltid velat få vantarna på en cellophane eller sånhär.
http://www.youtube.com/watch?v=3bzTAnBC-7M&feature=related
Eller jag kanske är ensam om att vara förtjust i den transparenta färgen? :D
Jag har kollat på Aquabid där du fått bilderna från och de flästa av de där hanarna är redan budade på. Du får nog kontakta Kit om du vill ha en fisk som liknar någon av dessa för de han lagt ut där kommer vara sålda.
Kollade även Jans hemsida och där står det att han tar emot nästa import den 25 januar vilket innebär att du senast kommer kunna beställa av någon Thailändks uppfödare den 23e. Vilket är ganska snart för de krävs en del förberedelser bla att prata med de uppfödare du ska köpa av, betala och se till att du har all info som behövs.
Han som jag tror ser bäst ut är nog hane nr 3. Men självklart så väljer man den färg/hane man vill ha själv.
Ett tips, ska du importera så köp inte bara en hane eller ens bara två fiskar. Det kommer bli vääldigt dyrt om man tänker för varje fisk då fraktkostnaden från transhippern till dig kommer ligga på över 1000 kr.
Här är Jans hemsida: http://www.janskampffischshop.de
Absolut inte :) Jag vet inte riktigt vilka färger och fenformer han har. Dem ända jag såg var iaf dem på bilderna plus några oranga och gröna. Hittade en super fin Pink salamander som jag blev kär i :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Cool färg?
Hyffsat vanlig färg, kan nog ganska lätt gå att få tag på även här i Sverige. Kanske om du kunde hitta någon färg med de där vita kanterna (butterfly) som inte är just blå ;)
jag hade tagit nr 2 eller nr 7 :D
Går enbart efter vilka färger jag tycker är fina nu =) Är lite anti när man blandar färger för mycket och gillar när det är mer stilrent (detta när det kommer till typ allt..) 2an och 7an ser ut att ha bäst enhetliga färger eller hur man ska säga ^^
(förutom den vita då som jag tycker är lite trist samt att jag inte är så förtjust i röda på nåt sätt)
http://www.youtube.com/watch?v=vLeyNgxzJgA&feature=related
Denna var ju riktigt häftig! Fluffig :D
Mmm, verkligen ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har tänk lite.. Nummer 4 och nummer 6 går bort. Färgen på nummer tre gillar jag verkligen skarpt. Nummer 7 är också riktigt fin, och nummer 2 och alla andra, haha! Kan verkligen inte bestämma mig för vilken jag gillar mest (www.beslutsångest.se, haha!)
Fin firre :D
Sorry, det blev en länk på beslutsångest.se :P
Tack, för tipset om sidan, Lindzen!
Dessa fiskar är ju beroendeframkallande, haha!
DT ska man dock vara väääldigt försiktig med, tex inte para DT+DT i mer än en generation utan försöka blanda ut med en hona eller hane som är vanlig HM i samma färg (det blir många DT ändå, och dom blir mycket friskare). Annars så kommer ryggraderna bli som S eller för korta och vridna. Finns mycket inavelsproblem där. Men just den där hanen på videon ser bra ut.
Av de på bilderna i första inlägget hade jag valt nr1 eller 5. Den helvita ser så mäktig ut. Den vita med röda fenor får mig att tänka "flamenco" och dessutom har jag aldrig sett nån liknande.
För egen del skulle jag vilja ha en blå-grön, men det är ju jag. =)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag tycker andra nerifrån är fett fin! eller tredje uppefrån =)