Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7050 ggr
[xhristoffer]
2

Monster

Hej tänkte kolla en sanbbis av ren nyfikenhet bara :) hur många här är det som har monsterfiskar då tänker jag på channor, gars osv :)

SofiaBlomberg
0

Jag har nog bara egentiligen 3 monster hemma , 2 GIGANTISKA segelfenspleco och en paroonhaj. Inga köttätande monster precis =P

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

[xhristoffer]
0

#1 dom behöver inte var köttätande men stora paroonhaj blir gigantisk så det räknar jag till en monsterfisk sen är dom fina med :) segelfenspleco vet jag riktigt inte men stora blir dom :)

SofiaBlomberg
0

Ja mina segelfenor är nor 40 cm, och hajen är än så länge bara 2 DM. Snart dags att köpa större kar haha!

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

[xhristoffer]
0

#3 ja det får du ta och göra :)

sallad
0

Jag gillar inte stora fiskar förutom pilnäbbar.. Men små monster älskar jag! Jag ska köpa en macrognathus circumcinctus så fort jag får tag på någon :) fast channor gillar jag ju.

-Rasmus 🌈

[xhristoffer]
0

#5 hur kommer det sig då? att du inte gillar stora :)?

Otario
0

jag har ju ett par monster med :)

/ Emma

calendrium
0

Jag har inga, men skulle gärna vilja skaffa :) Om jag får hit mitt 540L nån gång kommer vi nog skaffa nåt litet monster till det.

[xhristoffer]
0

#8 jasså vad skulle du ha för monster då ? :)

calendrium
0

Hm jag vet faktiskt inte, det finns ju fler som är trevliga :) Men vi har funderat på channor och fengäddor bland annat. Sen gillar jag rockor(om man räknar de som monsterfiskar? :p) men det blir ju lite litet för dem med 540L..

På killens jobb(fjärilshuset) har de en hel del trevliga monster! Redtailmalar, en arowana(min favorit), nilaborrar bland annat simmar i dammarna :)

Är också lite sugen på muränor.

Själv då?

theraphosa
0

Jag har en fengädda ornatipinnis, en bengädda och två sun catfich. Hade en channa lucius =)

[dynamitella]
0

Jag har ett monster som kanske inte får lov att kallas monster ;)

Han är en Labeo chrysophekadion, och mäter bara 20 centimeter efter många år. Så lite undergödd är han.

[xhristoffer]
0

#10 det finns en massa fina channor och fengäddor men man ska se upp lite med channor då dom oftast går bäst i artkar vad jag har hört sen finns det ju dom channor som är sub tropiska och ska ha en kallperiod två månader om året. om jag skulle tipsa dig skulle jag säga att köpa fengäddor som är upper jaw som är mer aktiva än var lower jaw är. rockor räknas enligt mig som monster fiskar det finns ju mindre arter du kan leta efter tror men inte helt säker att en av dom minsta heter reculata men det är jag inte säker på. ja redtail är trevliga men dom blir otroligt stora med arowanor har jag tänkt att försöka mig på att ha någon gång men samma där dom blir till och med större än redtail i akvarium vad jag hört och sätt blir RTC runt 90 cm till 100 cm och en silver arowana blir 120 cm men båda är riktigt fina djur :D

jag själv har en redtail x tiger shovel nose hybrid på stadiga 15 cm två ctenolucius hujeta exakt storlek vet jag inte sen har jag vad jag tror är en spotted gar på stadiga 20 cm haha sen har jag en channa bleheri två channa bankanensis två polypterus ornatapinnis två polypterus senegalus en polypterus endlicheri sen har jag lite annan fisk som inte räknas som monster :)

#11 vad hände med din lucius :( ? sun catfish är riktigt fina har du skaffat dig en ornatapinnis nu :)? och hur går det med matandet av garen ? :)

#12 haha jo det skulle jag nog säga ändå har ingen egen erfarenhet av att äga dom men jag har sett dom och dom blir stora och av vad jag förstod det så var dom rätt glupska också har en släkting som hade en sån i 400 l tror jag och dom fick ge bort den för att den jagade alla andra fiskar och åt upp mindre fiskar och tog all mat haha så jag säger att den klassas som det :D

calendrium
0

#13 Det var inte en liten samling du hade! :) Hur många akvarium har du? Några bilder?

Ja vi får se vad det blir, om vi får hit nåt akvarium - det kräver ju endel plats, liksom…

Channa bleheri var jag väldigt inne på att skaffa när jag bodde hemma och hade plats. De är ju inte bara roliga "monster", de är så vackra dessutom. Jag beställde dem faktiskt via djurmagasinet men de hade såklart tagit in en annan art, (channa micropeltes), och de kräver ju betydligt större så det blev ingen tyvärr.

Både RT och arowanor är otroligt fina :) Skulle inte kunna ha dem hemma, iockmed att de blir så stora, men på jobbet går de i stora dammar så de trivs väldigt bra. Den största RTmalen är nog lite över en meter ungefär.

Jag är inte så kunnig på monster.. Vad är det för skillnad på upper jaw och lower jaw? Ska kolla upp den där rockan också, jag trodde minsta för rockor var runt 700L.

Wassago
0

Enda "monster" jag har numera e en channa pulchra vid namn Egon, men haft både afrikanska arowaner, Clownkniv fiskar, Ornamenterad fengädda Stora Oscars mm.. Nu har jag som sagt bara pulchran samt ett riktigt stort lekpar Eldbukar! :) Monster i sin egen modell.. har två hanar som mäter runt 17cm i längd samt en hona på runt 11cm Mitt i lektagen nu och mycket vackra! :)

[dynamitella]
1

Haha, en Egon till! Min Kampfisk heter Egon.

Charmigt ;)

[xhristoffer]
0

#14  ska se om jag kan lägga upp några bilder någon dag jag har fem akvarium i varierade storlekar det största vet jag inte riktigt hur mycket det ligger på channa bleheri blir väldigt fina :) upperjaw så sticker överkäken ut lite ungefär som ett överbett och lower jaw blir det underbett :) jag tror den lilla rockan ska ha minst 500 l men det är bara vad jag tror :)

#15 clownkniv hade jag med köpte den som en 5 cm liten sak gödde upp den och sen växte han bra och så men sen en dag var han bara död utan synlig orsak :( pulchror tycker jag är riktigt fina faktisk :) kan tänka mig att dina eldbukar har mycket fina färger med :) ja alla monster går man ju efter sin eget tycke vissa kanske tycker deras Guppy är värsta monstret för att den är kannibal medans andra kanske måste tänka på en större fisk t ex redtail catfish :)

#16 haha egon det är ett rätt roligt namn haha :)

Wassago
0

#17 Saknar min clownkniv fisk! "han" var nästan 40cm när jag sålde honom å resten av mina "monster" pga flytt…Men har planer på att bygga ett akvaterrarium om två år med ett akvarium på 180cm*60*70cm med ett tarrarium ovan med en bergvägg som går hela vägen upp till tak! Blir ett sydamerikanskt tema m Sydamerikansk svart arowana, Oskar samt ev ett par Altum om det går att få ihop dom, i överdelen blir det uv-ljus m mycke epifyter och nån mindre orm! :) Kanske stoppar i en knivfisk och några mindre fengäddor trots att det e fel världsdel! :)

calendrium
0

#17 gör det, bilder vill vi ha! :)

#18 Det låter ju grymt!

[xhristoffer]
0

#18 jag tycker det låter som det kommer bli hur bra som helst och knivfisk tycker jag är en av dom finaste man kan få tag i riktigt fina mönster på dom :)

#19 får göra det när jag kommer hem på söndag :)

wassago titta på den här kniven mycket fina mönster :) http://www.youtube.com/watch?v=wdXXiG4Q1Ek

maartin89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har inskaffat  mig ett akvarie på 320Liter:) som jag har stoppat in lite växter , rötter och annat gott.  Jag har några små monster i det:) som förhoppningsvis blir lite större:) det är 2 st Fengäddor (Polypterus senegalus) på ca:15cm och en Ormhuvudsfisk Channa pulchra på samma storlek!

Wassago
0

#20 Den e riktigt grann ja, knivfiskarna e helt klart en av favoriterna! Finns knappt en som är lik den andra!! :)

#21 Grattis! Pulchran e fin!!! :)Kommer den från parachannas uppfödning eller? Senigalisen med för den delen!

sallad
0

Jag har haft en blackghost :) fast jag hade på tok för litet akvarium :/

-Rasmus 🌈

Wassago
0

Hade en Blackghost på en halv meter jag med, men klarade inte av att se fiskens beteende, ser ju helfel ut! :) Så jag skänkte bort min!

[xhristoffer]
0

#21 grattis till dina små monster fiskar dom är väldigt fina jag har två senegalus på 20 cm :)

#22 ja den är riktigt fin har inte hittat någon som är lik den än skulle gärna köpa en med så fina mönster :)

#23 ja dom kan växa på sig rejält men av vad jag har hört tar det väldigt lång tid att bli riktigt stora :)

#24 vad var det med deras beteende har velat skaffat en men det har aldrig blivit av hur är dom annars som fisk ? :)

[xhristoffer]
0

mohaha snart kanske man blir stolt ägare till en hepsetus odoe eller så blir det en till gar :) har även fåt erbjudandet att köpa en 8 cm stor Clarias batrachus :)

Wassago
0

#25 dom simmar omkring på sidan nere på botten..ser ut som om dom e döende hela tiden! :) Men e ju en smaksak det där.. fredlig å lugn men min clown kniv mobbade den rätt bra!

Kul!! Synd bara att Gars blir så j***a stora bara… jag hade nog gått på odoe! :) Clarias e åxå sköna men inte min grej..haft två för många år sedan! Men hur tänker du göra? Eller har du möjlighet att ta alla?? :)

maartin89
0

#22  vet tyvärr inte villken uppfödning dom kommer ifrån:(  tog över dom av en bekant som inte kunde ta hand om dom och ge dom ett stort utrymme. men ska försöka kolla upp det Skrattande

Wassago
0

Gör så, alltid kul å veta var dom kommer ifrån, parachanna (eller Finn som han heter) har uppfödning på en mängd häftiga channor! :) Min jag har nu hämtade jag tillsammans med ett antal andra yngel i mars förra året, då var dom ca 6-7cm nu e Egon lite över 15cm å en riktig sköning! :)

[xhristoffer]
0

#27 jag har en gar med det är ingen alligator så den växer inte snabbt fick den som 8 cm och den har blivit till en 20 cm på 7 månader men en alligator gar växer ju en 15 cm i månaden vad jag har hört men dom saktar ner vid en 50 till 60 cm så det är en stor fisk men jag har en gar som ser likadan ut som både florida och spotted gar kanske en hybrid ? jag kan inte ta alla tyvärr även om jag vill men jag kör på odoe dom verkar vara väldigt fina och ha ett intressant beteende :)

#29 parachanna har riktigt många och fina channor :D

Wassago
0

#30 japp, man blir änna sjuk när man varit å kollat i hans garage, men har ju min ormbod i stället! :) Ok, e inte så hemma på gars, men dom e riktigt häftiga! :) Du får lägga upp bild sen på odoen sen! :) Vad får du ge för den??

[xhristoffer]
0

#31 ska lägga upp en bild när min försäljare tagit in den får ge 230 kr då är dom vildfångade :) gar är nog en av dom finaste och häftigaste fiskarna jag haft :D

Wassago
0

Det var ju inte så blodigt, e dom svåra att klara som WC?? Var bor du? Vore kul att se dina fiskar vid tillfälle!

theraphosa
0

#13 Luciusen dog tyvär under transport =/ Jag har hafft den ett tag nu, älskar fengäddor! De går bra, han tog en levande oxå =)

[xhristoffer]
0

#33 jag vet inte riktigt om dom e svåra att klara av när dom är det:) jag bor lite utanför skövde :) ska se om jag kan lägga upp lite bilder :D

#34 vad tråkigt :( vad roligt :) skönt att garen äter nu lägg upp bild om du har lust :D

theraphosa
1

Garen =) lite gammal bild, den är liite längre nu.

(ni får urseckta de groteskt tråd-aljiga akvariet, de är mycke finare nu)

theraphosa
1

Channa lucius, är tyvärr död nu men den va fett fin och rolig! ska införskaffa mig en till snart =)

theraphosa
2

Polypterus ornatipinnis, växer så de knakar. Är mycke tjockare och tre fyra cemtimeter längre nu än på bilden =)

theraphosa
1

Sun catfich, ricktiga matvrak!

Wassago
1

Kul bilder!! Gillar garen! Fin ornatipins, sålde min förra våren!

theraphosa
0

#40 tack så mycke =) Aha den va fin, ser stor ut!

[xhristoffer]
0

#41 mycket fina fiskar du har :)

#40 fin ornatapinnis du hade :D

theraphosa
0

#42 tackar! =)

Wassago
0

Han var runt 23cm när han flyttade, nu e han nästan 27cm :)

theraphosa
0

härligt, längtar till min kommer upp i den stoleken och större!

[xhristoffer]
0

#45 jag har två småttingar hemma på 5 cm hur fina som helst :D

theraphosa
0

#46 Aw småttingar =D

Wassago
0

Dom måste ju vara extremt söta när dom e så små!! :)

[xhristoffer]
0

#47 ja dom är jätte fina :)

#48 ja det är dom :D

Hanna
0

Jädrar vilka tuffa firrar! :) Gillar Garen!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[xhristoffer]
0

#50 har du några fiskar ? :)

theraphosa
0

#50 tack =)