Snäcka öppna sig?
Hej! Är nybörjare på snäckor och nu vill jag kolla kön på dom… Har sökt runt och hittat hur det ser ut om det är en tjej/kille men mina snäckor vill inte "öppna sig" som på bilden I den här länken: http://sexingapplesnails.blogspot.com/2008/04/male-pomacea-bridgesii.html någon som har något knep på att få dom att öppna sig? Eller ska man "bryta" upp den… Känns inte helt rätt….
Du ska INTE bryta upp den på något vis!!!
Jag tycker det är jättesvårt att se kön genom att titta så. Lättare att se när dom parar sig.
Ja, bryt INTE upp dem!
Ta snäckan och håll den i handen som på bilden. Eventuellt kan du lägga den i ett glas med akvarievatten (lägg snäckan på "rygg").
När den försöker vända sig kommer den komma i precis den positionen som på bilden :)
Men det är lättast att bara titta på akvariet hela tiden. Till slut kommer de para sig :P
Tänkte väl! Men… Hur ska man veta när de parar sig ;) eller vet inte om det bara är nått kön.. Har 4a st från samma kull..
Du ser ju att hanen kryper på honans skal och sätter sig fast snett ovanpå henne (då ser du att han sätter fast "organet" innanför hennes skal).
Om du har av båda könen, och de är könsmogna, så kommer de para sig till slut :P
Och en parning håller på i minst en timme. Svårt att missa om man håller koll på sitt akvarium. Och det gör man ju =)
Mina parningar håller på i mellan 2 och 60 minuter. Men oftast i ca 10 minuter :) Så det skiftar kanske också om hanen "kommer åt" eller inte.
Men ts. var har du akvariet? Jag har ju mitt bredvid datorn, där jag spenderar hela dagarna när jag är arbetslös. Det kanske är svårare om akvariet inte är där du spenderar mycket tid..
Okej! Tack så mycket!:D
Vi har en blå äppelsnäcka och undrar va den långa "snabeln" som den ibland fäller ut är?
Kan det vara en hane?
Väldigt tacksamma för svar
/ Cissi & Jens
Snabeln som den fäller ut har alla snäckor oavsett kön :) Det är en liten "hudflik" under skalet som de rullar ihop och sträcker ut för att andas med. Som du säkert kan se ibland så kryper de upp till strax under ytan, fäller ut snabeln så den bryter ytspänningen, och "pumpar" in luft :)
okey tack så mycket