Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4046 ggr
cissi_1993
0

kampfisken

hej

vi har en Kampfisk som har ett problem.

vi har varit borta ett tag och nu när vi kom hem såg vi att hans käke inte ser så bra ut den ser sne ut och något vitt skumit sitter fast i munnen.

han åt inte igår och inte idag han försökte men spotta ut det igen sen for han ner på botten igen.

vi vet inte vad vi ska göra eller om det är faligt är en nybörjare.

han är ca 1 år och mår vad jag kan se anars fint

så  är han sjuk? och vad ska vi göra åt de?

tack på förhand

cissi_1993
0

snälla hjälp oss vi är oroliga

Mysisa
0

Har du nån bild på hur han ser ut? Låter ganska konstigt det där

minavitas.wix.com/kennel

cissi_1993
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hoppas den är tillräkligt bra

[Sarah E]
0

Columnaris kanske? Har det just nu i ett av mina kar.

Kolla denna länken. Kanske du får några ledtrådar.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150428

cissi_1993
0

tack ska kolla

Mysisa
0

Håller med #4, skulle kunna vara det..

Men drabbas inte mest levande födare av det?

minavitas.wix.com/kennel

cissi_1993
0

han har haft mörka prickar men dom försvan för en och enhalv vecka sen och nu ser han jätte fin ut förutom munnen som måste kommit igår

Lindzen
0

Hm, han ser otroligt mager ut. Du skulle behöva fetta på honom, är de magra så försämras imunförsvaret. Skulle kunna vara någon sorts svamp han fått, är ganska dålig på sjukdomar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

cissi_1993
0

jag får försöka reta hans aptit lite men det ser ut som han har en stor hårig vit boll i munnen

Ratata
0

Svampangrepp brukar se ut som "ulltussar" på fisken. Salt brukar användas för att behandla och förebygga svampangrepp, men jag vet inte hur bra kampisar tål salt tyvärr, det får någon annan svara på.

viciouscircle
0

#10 Jag har använt salt för att behandla mot sjukdom hos min kampfiskhane.

Hade 1 matsked per 10 liter vatten. Rekommendation som fanns på en svensk hemsida om Kampfisk. Självklart är det nog inte rekomenderat att hälla på allt på en gång utan sakta höja salthalten.. (och sedan tvärt om när man ska få bort det) Vad jag har förstått så kan dom vara känsliga mot salt men att detta tydligen ska fungera bra.

Lindzen
0

#9 Det är viktig vad han får i sig, han kan äta hur mycket som helt av dålig mat och ändå inte gå upp.

Tycker 1msk per 10 L låter mycket över huvud taget och sen att kampfiskar är känsliga för det låter bara värre. Men jag har heller aldrig behövt behandla med salt så jag vet inte vad som gäller.

Mvh Linda

viciouscircle
0

Jag tyckte också att det lät mycket men.. googlade runt ett tag och detta var rådet jag valde att följa..

Det är ju 0,01% i salthalt (om jag förstått och räknat rätt?) vilket ändå inte är så hemskt mycket. 
Sen är det ju inte heller något dom kanske bör gå i hur länge som helst heller. Jag började trappa ner på saltet igen efter ca 5 dagar. Min blev ju frisk (salt + medicin) men dock blev han lite blek (förutom vid matdags ^^) så saltet stressade honom nog lite.. Eller så var det för att jag tog bort alla växter.

Det bästa är nog att ta lite i taget och sen hålla koll på hur fisken ser ut att må. Bortsätt från att min blev lite småblek så var han ändå väldigt aktiv och for runt i akvariumet och åt som vanligt =)

cissi_1993
0

men vad bör vi ge honom som är bra vi har någon spesiell mat för kampfiskar men behöver dom extra tillskot?

då blir det mer salt i akvariet ett tag men jag är osäker om jag törs ta så mycket

Lindzen
0

Fryst artemia, oxhjärta, mysis eller vita mygg är bäst för kampfiskar. Fryst artemia är bäst av de nämda, sen oxhjärta.

Det är svårt att hitta torrfoder som är bra för kampfiskar, även om det står att de är speciellt för dom så är det inte så. De vill ha proteinrikt foder eftersom de har så hög ämnesomsättning så får de inte det så blir de magra och bleka istället.

Mvh Linda

cissi_1993
0

kan man hitta de i en vadlig djuraffär?

Lindzen
0

Japp!

Mvh Linda

cissi_1993
0

då får jag fixa de

cissi_1993
0

jag prövade med mer salt i vattnet och nu har det vita i munnen försvunnit han är lite slö och äter dåligt men jag hoppas att det kommer bli bra

Mysisa
0

Fortsätt ge honom den maten som Lindzen rekomenderade så kommer han nog må bättre snart.

När han är sjuk är det extra viktigt att värmen är rätt hos honom, 27-29 grader, men det kanske du visste redan.

Sen brukar kampfiskar må bättre ju fler växter som finns i akvariet.

Skönt att du fick bort det vita iaf, förmodligen är han bara seg nu för att återhämta sig efter sjukdommen

minavitas.wix.com/kennel

cissi_1993
0

jag tror inte vi har 27 grader i vattnet tyvärr det får jag fixa när jag kommer hem så blir han kanske piggare igen

tack så hämst mycket