Akut ang kampfisk
Min kampfiskhane verkar inte må bra. Finns inga synliga tecken på sjukdom. Fin i färgerna, inga ihopfällda eller klibbiga fenor…Men plötsligt vill han inte äta. Trycker bakom pumpen eller på botten, reagerar slött till och med om jag petar på honom (han är iofs väldigt oskygg). Har aldrig betett sig på detta vis.
Matar honom med flingfoder och cyklops. Dessutom äter han upp mina endlers-yngel med jämna mellanrum. Jag har inte haft honom så länge men han har hela tiden varit pigg och orädd och ALLTID kommit fram så fort han ser att man går förbi. Jag har matat honom från handen för att han verkligen ska få i sig.
Bra vattenkvalite, 25-26 grader. Mycket växter inkl flytväxter. Jag har sett till att "spärra av" med flytväxter så att han ska ha lugnt vatten att vara i.
Mycket tacksam för hjälp!
Om han är sjuk kan högre temperatur hjälpa i vissa fall.
Har du möjlighet att höja tempen någon grad? Och hur strömt är vattnet?
Jag har ingen pump till min Kampfisk, eftersom han då beter sig som din, och lägger sig på botten och i hörnorna för att det blir jobbigt att simma. Kanske det är problemet.
Om inte så vet jag tyvärr inte. En bild kan alltid hjälpa dock :) Sjukdom eller ej.
Du skulle behöva höja tempen till iaf 28-29 grader. De är absolut inte kallvattensfiskar utan kommer från Thailands risfält där det är väldigt varmt. Det får gärna också vara stillastående vatten, att ha filter är ju en fördel då det annars är väldigt svårt att hålla balans i karet. Men finns det inget reglage på pumpen så sätt ett eller två lager nylonstruma över utblåset. Eftersom kampfiskar kräver sådana förhållanden så passar de oftast inte med andra fiskar då de dels behöver cirkulation i vattnet för syret och även många klarar inte av så höga temperaturer. Nu vet jag inte om du har honom med andra fiskar men blir han jagad eller trackasserad så kan det vara väldigt stressande, och stressade fiskar är mer mottagliga för sjukdomar.
Sen kan kampfiskar också bli tillbakadragna om det inte finns tillräkligt med mörka platser nära ytan som han kan gömma sig i, de brukar bli lite paranoida av öppna ytor.
Prova att mata med annat foder också, inte flingfoder eller cyklops, det är ganska lite protein i det som kampfiskar behöver. Annars blir de ofta smala som stickor. Prova ge fryst artemia, det älskas av mina hanar och lyckas du få tag på nåt bra granulat med hög proteinhalt så ge det emellanåt också. Oxhjärta (finns att köpa i frysta kuber precis som artemia i djuraffär) kan man också ge några gånger i veckan.
Här är bild på själva "bostaden". Känns inte som ngn vits att lägga in bild på honom eftersom han ser ut som han ska.
Pumpen går på lägsta effekt och där flytväxterna är står det i princip stilla och det är dessutom skuggigt.
Ska testa artemia och att höja tempen. Han har ätit lite nu.
Ingen mobbar honom. Och han är absolut inte skygg.
Kanske är det bara maten som inte är honom nog?
Eftersom han är plakat så borde inte strömmen vara problemet, så vidare du inte har storm i akvariet :)
Det kan mycket väl vara maten bara. Min buse äter inget annat förutom diskusfoder. Det är 80% kött och 20% vegetabiliskt. Så jag har en jäkel här som inte ens tar röda mygg eller artemia (eller cyklops, vita mygg, svarta mygg, micromask eller oxhjärta).
Så han får guppyngel när det finns, och broccoli och diskuspellets. Kanske om du testade lite av varje tills du hittar något din buse verkligen gillar?
Hm, ja. Jag kom på att jag inte vågar höja tempen så mkt eftersom ottosarna inte vill ha mer är 25 grader. Men jag höjde lite ändå så att det landar på 26+ iaf. Hoppas ottosarna står pall. De kan ju också va känsliga.
Kan tillägga att jag köpte Ronny i tron att det var en hona. Han gick i ett kar fullt av honor i butiken och jag såg inte skillnaden på dem. Det var hans beteende i karet hemma som fick mig att misstänka att det var en plakat hane. Skulle aldrig sätta en kampfisk-hanne med andra fiskar med vett och vilja.
Jag får ta en tur imorgon och skaffa fryst artemia eller diskusfoder till honom. Lilla stackarn . Jag matar honom ju alltid från handen, min lilla diva, så det är väl ingen risk att de andra dör av övergödning. Usch, man känner sig som en dålig matte alltså 
Men tack för hjälpen! Det är så galet bra med detta forum!
Ha diskusfodret som en sista utväg! Det är inget som är framtaget för kampfiskar :) Jag använder hikari tropical (bio-gold).
Men oxhjärta, svarta mygg, artemia och ärtor (delade i småbitar utan skal), har varit vad jag matat mina tidigare kampfiskar med :)
I vilken form är oxhjärtat? Frystorkat i småbitar eller måste man stå och hacka själv?
Det finns fryst också :) Det har vi använt. På så sätt är det inte frystorkat, utan blir som rått när det tinas.
Men du behöver inte stå och hacka själv vilket som :P
Oxhjärtan är redan i små munsbitar, fast i kuber då så eftersom du bara har en hane så får du skära bort mindre bitar från kuben.
Jag matar mina hanar ungefär 2-3 gånger om dagen.
Ok, tack för er hjälp. Hoppas att jag ska få fart på honom nu 
Han har begått självmord. Hittade honom på golvet i morse. Fattar dock inte hur han lyckades ta sig ur. Locket är heltäckande Finns bara ett liitet hål för sladdar, så det måste ju vara där han har krånglat sig ur.
Så han måste ju ha varit desperat. Undrar vad som plötsligt fick honom att må så dåligt….
#12 Han fick säkerligen panik, eller jagade något nattetid och hoppade ur i all hast.
Jag hittade nyss en guppyhona uttorkad PÅ täckglaset. Där är 7mm springa.. Så vi har båda vars ett självmord inatt :(
Hm, usch! Inte kul