Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 6794 ggr
Sussi89
0

Hjälp!

Nu har mina fiskar gått och bivit sjuka :/

Tänkte att jag börjar att fråga här innan jag frågar i djuraffären, känns lite som om dom bara vill sälja ibland. Och då är det bättre att jag vet precis vad jag ska ha innan jag går dit.

Iaf såhär är det:

En Neontetra har en stor böld på läppen. Den och dom andra har "rufsigt" fjäll, och även lite småskador på fenorna.

Jag tycker även att min stora mal ser lite rufsig ut. Och min ena molly har söndriga fenor :/

Testate PH- värdet i vattnet och det låg på ca 7.

Vad kan det vara? Kanske inte den bästa beskrivningen men ni får fråga om ni behöver veta mer saker.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[dynamitella]
0

Det med rufsiga fjäll kan ju tyvärr tyda på bukvattensot (sjukdom som sätter sig på mag och tarmsystemet. Jag är inte hundra på vad det egentligen är, men så har några av mina fiskar gått bort).

Vid bukvattensot kan fiskarna bli slöa, stå och "flämta", få rodnader runt gälarna, spretigt fjäll, och sytråd-avföring.

.. Men om jag var du skulle jag nog testa för nitrit, för att vara på den säkra sidan. Det är en ganska vanlig orsak till dödsfall hos fiskar.

Bilder kan bara hjälpa. Så om du kan lägga ut lite olika bilder på fiskarna (hellre en dålig bild än ingen alls), så kan folk nog peka dig i rätt riktning ska du se.

Loricari
0

Hur stort akvarie har du? Vilka fiskar? Hur ofta byter du vatten (sk. delvattenbyte)? Vilken slags filtrering har du? Bilder?

Sussi89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej nu ska vi se. Akvariet ska vara på ca 75 liter, i det har jag 5 neontetror. Två Black molly och två malar.

Hum jag gör inte ofta så stort vattenbyte. Ibland byter jag en liten del av vattnet, tex passar jag på när jag gör rent pumpen eller så. Så häller jag i lite vatten då och då

Pumpen jag har är ganska ny, köpte den nog för ett halvår sedan, den heter ELITE JET-FLO 100, för 75- 100 liter.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Sussi89
0

Denna är värst, ser ut som om han blivit uppäten och sedan utspottad :/

S*Winterwind

Sussi89
0

Stackars mollyn.

S*Winterwind

Sussi89
0

Man ser inte alls bra på bilderna, kameran förskönar ju bilderna. Dom är inte så fina i färgern som det ser ut, så är dom rufsiga.

S*Winterwind

ivanhoe81
0

tycker nästan att det ser ut som fenröta på mollyn

Sussi89
1

#7 ojdå :/ Vad gör jag åt det?

Urs känner mig lite dum är inte så insatt i avariefiskar!

S*Winterwind

[dynamitella]
0

Oj.

Om ingen annan kommer med ett jäkligt bra förslag snart, så råder jag dig att avliva alla sjuka fiskar.

Detta ser ut att ha gått långt.

Mollyns fena ser ut som ett typiskt slagsmål med en större fisk. Så ser vår gibbiceps ryggfena ut varje gång han och vår Ancistrus slagits. Men det kan ju säkert vara en underliggande sjukdom.

Vad du kan göra, som inte är drastiskt (avlivning), vore att söka så mycket du bara kan på internet, fråga din djuraffär, och se om du kan hitta någon medicin. Och gör dina vattenbyten! Det kan vara en anledning till att de är sjuka. En gång i veckan, 20-30% av vattnet ska bytas. Pumpen ska aldrig rensas i samband med vattenbyte, då de kan få bakteriefloran ut balans :)

Det är ganska mycket att tänka på när man är ny :) En sak jag måste säga är dock att mängden fiskar är bra för ett "nytt" akvarium. 5 tetror är egentligen för lite, då de inte stimmar ordentligt då, men det går ju enkelt att utöka när(om) de blir friska igen :)

.. Jag, personligen, hade avlivat alla fiskarna (alternativt satt dem i karantän), tömt allt vatten, sköljt växterna, kokat gruset, och startat om akvariet. Det är enligt mig för få fiskar för att köpa medicin för flera hundra kronor, som kanske inte hjälper.

ivanhoe81
0

jag har behandlat mina mot fenröta, det är ett medel som man ska blanda i akvarievattnet, jag köpte något medel som ska hjälpa mot de flesta sjukdomar i akvariumet det heter Sera Omnipur och räcker ända upp till 1000liter

jag kan inte mycket om akvariefiskar heller men jag lär mig under tiden

[dynamitella]
0

Tänk om det inte är fenröta då?

Jag vet inte om fisken kan ta skada av medlet. Men om så vore fallet, och det inte är röta, så har ts. problem.

Sånthär är alltid klurigt :(

ivanhoe81
0

jag tycker att det ser ut som fenröta på mollyn, tycker mig även att det verkar vara lite svampaktigt på bakre fenan

det medlet som jag köpte kan man även använda lite av då man köper nya fiskar för att undvika att det blir smitta i akvariumet

[dynamitella]
0

Det kan jag hålla med om. Men spretet på ryggfenan är väl inte orsakat av fenröta? Rätta mig om jag har fel :)

Loricari
0

Vattenbytena måste du sköta som #9 skrev ovan! Jätteviktigt! Kanske du fått nitritspik, gift i vattnet av bakterier, då kan det bli så här!

Vad har du för malar? En del malar är ganska bråkiga.

Vad har du för värme? Ph och hårdhet?

Du kan för att undvika mediciner i onödan istället ha i lite salt. Köp det på zoo-affären, vanligt salt innehåller klumpförebyggande som inte är bra. Finns lite olika saltsorter - fråga på plats om dosering.

ivanhoe81
0

#13 jag bad en som kan det med fenröta och hon sa direkt som hon fick se bilden att det var fenröta, en av mina guppysar liknade mollyn (fast mycket mildare)

#14 det går även med salt från affären bara det är UTAN jod, men jag håller med, salt kan också hjälpa mot detta, har läst att man kan tillsätta salt för att hjälpa till när det gäller både fenröta och svamp etc

[dynamitella]
0

Okej :)

Loricari
0

Saltet ska vara utan jod, men också utan klumpförebyggande. Det är jättesvårt att hitta sånt i vanlig affär. I bland i något havssalt…

Sen allmänt sägs det att molly vill gärna ha hårt vatten, med salttillsats i vanliga fall. Medan neoner gärna vill ha mjukt och surt. Neoner vill gärna vara minst 10 st för att må riktigt bra, gärna fler. Det är en extrem stimfisk. Även molly är stimfisk med på ett annat sätt, och vill även de gärna vara fler än 2.

Vad gäller malarna går inget att säga om man inte vet vilka de är.

[sanibel_18]
0

stackarna!Gråter

en gång köpte jag 5 svärdbärare och varje vecka dog en av de!

de var friska och glada men de de ändå!Gråter

Sussi89
0

Okej såhär har jag gjort nu, flyttat över dom fiskarna som ser friskast ut till ett nytt akvarium. Och låtit dom sjuka vara kvar i det gamla, samt bytt ut stor del av vattnet i det. I båda har jag nu hällt i omnipur.

Ja vet inte rikigt vad jag gör, måste göra något iaf :/

Malarna jag har är en ancsitrus , eller vet inte rikigt, googlade och då kom det upp massor olika så det kanske bara är ett samlingsnamn (?) Den är ca 9cm och brun viltfärgad.

Den andra är en Sewellia lineolata, vilket jag nu läste inte är en mal utan en strömgrönling (?)

Dessa två malar är jag mest rädd om om man säger så, så dom fick flytta till nytt akvarium. Så dom vill jag verkligen att dom klarar sig.

S*Winterwind

Loricari
0

Malar är generellt känsligare för salt och mediciner - tänk på det! Ofta halv dos, annars kanske du tar livet av dem.

Strömgrönling (ofta felaktigt kallad kinapleco) vill ha rejäl fart på vattnet. (Hoppas den trivs hos dig, jag har aldrig lyckats med sån någon längre tid)

Ancistrus finns hur många olika som helst. Har du en "vanlig" Ancistrus, sån som brukar finnas på akvarieaffären, så brukar de vara tåliga.

Hoppas du inte flyttat de sjuka fiskarna till nytt-nytt akvarium, alltså ny-startat med nytt vatten.

ivanhoe81
0

#20 det står att de sjuka har stannat kvar i det gamla

#19 hoppas att du märker någon skillnad på fiskarna nu när du haft i medlet, jag gjorde det på mina, men jag behöll alla i akvariumet då jag inte ville att fenrötan skulle vara kvar  (gjorde det för säkerhets skull)

jag har ju Guppy, neontetror, glödbandstetror, malar, pansarmalar, dvärgbotior, svärdbärare i mitt akvarium och jag märker inte något som blivit sämre på någon av fiskarna utan mina har blivit mer piggare (fick förmodligen in fenrötan då jag köpte fisk på en butik som jag sedan fick höra att deras fiskar oftast är sjuka)

Sussi89
0

Jag är lite osäker på om jag ser något resultat just nu. Neontetrorna är pigga, men det har dom varit hela tiden. Tycker dock att många av dom ser fräschare ut. Mollyn ser lika misshandlad ut som vanligt, den är väldigt upprörd över att inte vara med sin kompis, som är i det "friska" akvariet.

Dom i det friska akvariet är pigga och så, ser inga tecken på att dom skulle vara sjuka.

Men jag tänkte på den sjuka mollyn, när kan man räkna med att man ser någon förbättring? På dens fjäll är det som guldaktiga små små bubblor, har det med fenrötan att göra? Den är även fortfarande väldigt rufsig. Är det kört för henne tro?

S*Winterwind

Sussi89
0

Liten uppdatering! Två fiskar dog, en Neontetra och den lilla Strömgrönlingen (den klarade sig inte länge i karantän)

När jag såg att fiskarna blivit bättre fick alla flytta till karantän medans jag startade om hela akvariet. Jag kokade bottenstenarna och tvättade växterna och gjorde allt iordning. Så fick det stå till sig ett bra tag så att det skulle bli bra för fiskarna att bo i. Så nu här om dan fick fiskarna flytta tillbaka. Och alla är väldigt pigga och ser friska ut :)

Jag undrar också hur ofta jag ska göra vattenbyte? Och hur mycket vatten var det som skulle bytas då?

S*Winterwind

ivanhoe81
0

är det inte vattenbyte en gång i veckan och mellan 15-20% vatten om jag inte minns helt fel