Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 2772 ggr
ivanhoe81
0

när är det dax för yngelkasse??

undrar lite när det är dax att stoppa ner honan i en yngelkasse

har en svärdbärarhona som är ganska rund men jag vill inte stänga in henne om det inte är dax att föda än, vad bör man kolla på

har fått 3 yngel (som överlevt) från en av honorna förut (mistänker från henne) och vill gärna ha några till

[Sarah E]
0

Det bästa är kanske att låta henne föda "i det fria". Om du har gott om växter där ynglena kan gömma sig kommer garanterat några att överleva.

[dynamitella]
0

Och om inte, så skaffa det! :)

ivanhoe81
0

jag har ett hörn som är tätplanterat, det var där de 3 överlevande ynglen befann sig

[Sarah E]
2

Ja men då så! GladFirrarna mår nog trots allt bättre ute i karet skulle jag säga. De starkaste kommer att överleva, övriga blir ett näringsrikt tillskott på menyn!

[aammE]
0

Jag gör som #4

Stoodyear
0

Jag håller med, det är nästan helt omöjligt att veta när hon ska föda. Vet att för mååånga år sedan när jag hade Guppy så försökte jag rädda några genom yngelkasse, och när hon såg ut att sprängas satte jag ner henne. Men inte dök det upp några yngel. Släppte ut henne någon dag senare och då kom dem. Om man sitter och skulle upptäcka att hon föder så tror jag att fånga upp yngel man ser med ett glas och lägga ner dem i kassen är lättare och blir mindre stress för fisken!

ivanhoe81
0

får se då om det blir några yngel, vet att jag inte fått några guppy-yngel trots att honorna varit tjocka som bollar och sedan blivit tunna bara 3 svärdbäraryngel verkar ha överlevt, hade 4 ett tag men den fjärde har jag inte sett på ca 2 veckors tid

de ynglen som överlever börjar bli riktigt tuffa nu, de är med bland de stora fiskarna och "slåss" om maten