Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 3545 ggr
[Hjärnans-virvlingar]
0

Räkor???

Hmmm, Jag är lite sugen på att försöka mig på det här med räkor och har äntligen fått ok från min man att undersöka saken iaf. Så innan jag blir för ivrig tänkte jag försöka få lite hjälp om en massa saker.

Jag har ett 12 l kar - funkar det att ha några räkor i eller är det för litet?

Jag har hört att chrystal red(stavning?) är en trevlig "nybörjar"räka, stämmer det?

Vad ska dom ha för typ av botten, inredning, växter, foder, värme, pump???

AnderssonPeter
0

Hej ja ett 12 L kar fungerar, dock desto mindre kar desto snabbare blir det alger och skit..

Till botten fungerar det mesta sand eller små sten, växter så hade jag föreslagit något sorts mossa.

Foder är inte så petigt iheller vanligt fisk foder fungerar det finns dock räkfoder som är mer anpassat.

Värme behövs på vintern dock knappt på sommaren då e det tvärt om med ett sånt litet kar.

Pump är bra det minskar mängen skit osv, se dock till att denna pump inte kan suga in räk yngel..

Ang Crystal red så vet jag inte kan dock föreslå körsbärs räkor dom går inte att döda, med lite tur kan du nog odla dom i din toalätt stol..

[dynamitella]
0

Som helt nybörjare med räkor skulle jag nog inte frivilligt upprepa mitt egna misstag :)

Jag startade med ett 10 liters akvarium (shrimp set 10), med tillhörande pump och doppvärmare. Doppvärmaren skållade räkorna med 30 grader, och jag har än idag inte hittat något som är svagt nog för att hålla 24-27 grader året om. Så jag kör utan.

Och pumpen (och alla andra pumpar jag någonsin provat i 10 liter), är alldeles för stark.. Så nu går min Kampfisk däri tills han får ett nytt hem.

Så på rak arm, skulle jag säga att det säkert fungerar om du är ihärdig nog. Men det kan tyvärr dra ur lusten ur en när räkorna dör, så att du kanske ger upp helt? Nitrit och amoniak och sånt är nästan omöjligt att undvika i så små akvarium i början, även med ordentligt med växter. Och då att filter är svåra att hitta som inte blåser "storm", och doppvärmare som inte går över 26-27 grader.

Så vill du prova, så kommer jag gärna med tips på hur du ska få det att fungera. Men jag lägger ju hellre mer energi på något som jag tror att du skulle tycka var roligare, och det är ett lite större akvarium. Tillochmed ett 30 liters är mycket bättre än 12 :) Gärna 50 eller större (mitt 70litersakvarium går av sig själv. Ett vattenbyte varannan vecka håller det i trim).

Så beroende på om du faktiskt vill prova med det lilla, eller om du vill skaffa ett lite större (200;- på hornbach eller blocket), så svarar jag gärna på inredningstips etc :)

Mvh Dani

[dynamitella]
0

Där håller jag inte riktigt med. Körsbärsräkor är mycket känsligare än vanliga fiskar (men som du säger tåligare än många räksorter).

Jag förlorade 40 räkor på en halvtimme efter att bara ha lagt i en ny växt. Växten i fråga hade ett milt medel från butiken, som inte skulle påverka räkor. Alla mina rainbowräkor överlevde, och lika så fiskarna. Men vartenda en av körsbären dog tyvärr.

Så efter den incidenten ser jag inte körsbär som oövervinnliga längre :) Oturligt nog.

GuUuLd
0

Vad gäller valet av räkor så skulle jag nog rekomendera någon annan art att börja med iaf. vanliga körsbär, gulakörsbär, white pearl eller någon babaulti (gröna eller rainbow).

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[dynamitella]
0

Backar upp dig här. Helt klart enklare än crystals :) Crystal red och black kräver också lite surare vatten, som är lite riskabelt att försöka uppnå i ett litet akvarium.

[Hjärnans-virvlingar]
0

#2 Jag har verkligen inte plats för fler större akvarium, har redan 2 st 100 liters, mitt 12 liters har jag haft som yngelkar och det har sin plats i bokhyllan. Jag har en pump som egentligen inte är en cirkulationspump utan en syrepump - men den har ett filter och syresättningen får ju viss cirkulation på vattnet. skulle den pumpen kunna funka?

24-27 grader behöver jag inte ha en doppvärmare till, mina stora akvarium håller 24 grader utan doppvärmare - trots vintertid och bara 20 grader inomhus. Dom står placerade mellan element och får värme därifrån. Bokhyllan som mitt 12 liters står i står precis bredvid ett element och bör då hålla en bra temp.

Så jag vill försöka mitt mitt lilla kar.

#4 white pearl ser fina ut, vad behöver dom som botten för att må bra och komma till sin rätt? växter? mat? En kompis nämnde mörkt finkornigt grus, en gren och mossa, stämmer det?

Vad äter dom?

MimmiH
0

Jag avråder starkt från ett så litet akvarium - håller med dynamitella. Det blir synd både om dig och djuren :( Vänta tills du kan ge dem en större bostad - av djurskyddsskäl om inte annat!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[Hjärnans-virvlingar]
0

Då får jag väl strunta i räkor helt då. för jag har verkligen inte råd att köpa nytt akvarium.

[dynamitella]
0

Det skulle kosta dig i alla fall en femhundring att skaffa räkor, pump, växter, mat och tillbehör.

Istället skulle du kunna köpa ett större begagnat akvarium och leta reda på billigare räkor och växter.

Så omöjligt är det absolut inte :)

MimmiH
0

Klokt av dig :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se