Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 3542 ggr
mejamylove
0

kampfiskyngel

jag kmr nog att få kampisyngel snart för att min ct hanne bygger skumbo som bara den sen han fick en liten dam ner i karet. Det jag undrar då är om ngn är intresserad? för om nån är det så tror jag att jag gör det ordentligt fullt ut o flyttar över honom till ett odlingskar.

Men vad blir det för färg på ynglena om min ct hanne (som har röda fenor o jättemörk blå-lila kropp nästan svart) och min "vanliga" kampishona (som har grå-lila kropp o blandning av ljus-lila o ljus-blå fenor?

Lindzen
0

Har du många kar redo? Du bör ha minst 4 kar, ett åt hanen, ett åt honan, ett åt ynglena på minst 54 L de första 5-6 veckorna och sen ytterligare ett på minst 100 L som ynglena är från 5-6 veckor och framåt. Sen kommer du också behöva väldigt många mindre lådor/kar på 10-15 L åt alla unga hanar som blir. Du måste också vara redo med artemia ägg (som du ska kläcka varje dag) så fort ynglena är ungefär 3-4 dagar gamla.

Ynglena kommer nog bli comb tail och färgen kommer nog likna hanens färg. Just ct är idag inte speciellt lätt att sälja till privatpersoner, det är främst halfmoon som gäller och därefter väldigt ovanliga färger som normalt sätt inte finns i Sverige. Till djuraffärer kan du alltid ge bort fiskar, men du kommer inte få pengar för dom, du kanske får mat eller liknande gratis men inget mer.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

mejamylove
0

jag har 3-4 st Ikea lådor med lock till ynglena och till föräldrarna vanliga sällskapsakvarium. Så man får inge pengar om man säljer till djuraffär utan bara mat?

Stort tack för inlägget iaf!! Tungan ute

Lindzen
0

På hur många L är ikea lådorna då? Tror inte du kan ha en låda med 100 L vatten, då kommer den gå sönder. Det är väldigt viktigt att du har tillräkligt stora kar, ju störe volym så snabbare och normalare växer fiskarna. Har du dom för litet så blir de underutvecklade.

Ja, djuraffärerna har ju garantier åt alla som köper fiskar att om fisken för inom en vecka så får de en ny. Men köper djuraffärerna fiskarna från dig så kommer du inte kunna ge dom en ny fisk om det skulle hända. Sen funkar det inte i deras system heller. Därför får man oftast bara tex fiskmat eller nån rabatt.

Mvh Linda

mejamylove
0

jag hade en sån jäääätttteee stor låda full med vatten och den gick inte sönder (jag lämnade den ute o den fylldes med regnvatten) :) jag vet ej hur många L kanske 60-70 och så har jag några petboxar till olika hanar på 10 liter och några små fyrkantiga burkar på kanske 10 liter de med om nåt skulle gå snett :)

[dynamitella]
1

Jag blir faktiskt lite arg inombords när jag hör hur folk odlar.

Det låter väldigt amatörmässigt och slarvigt att korsa så olika linjer, utan att vara direkt påläst.

.. Det förstör lite för Linda här, som jobbar röven av sig för att få hit förstaklassiga exemplar från Thailand, föder upp artemia och diverse annat foder och grejer, beställer hem mandellöv, matchar ihop par, matar upp dem, sätter igång specifika odlingskar, och ser till att hon har köpare till avkomman, och PLATS.

Så då förstår du nog varför jag reagerar när du slänger ihop två helt opassande fiskar, och inte alls följer reglerna som krävs för en lyckad kull.

mejamylove
0

ja är hemskt ledsen då om jag förstör för linda, men jag har ju inte odlat än o frågar ju vad jag behöver och vad som behöver göras mm. Och jag tycker det verkar intressant med olika färgkombinationer och fenformer o jag ber så hemskt mkt om ursäkt om jag gör dig upprörd Gråter

[dynamitella]
0

Nu menade jag inte att skälla egentligen. (Det är absolut inte bara dig jag pratade om).

Om du vill odla, så rekommenderar jag istället att du letar reda på en snygg ct hona! Någon som matchar din hane bra, som du kan få snygga avkommor ifrån.

Om du korsar in en veiltail i en så fin hane, lär du sabba crowntailen och bara få halvtaskiga ungar.

Du får göra precis hur du vill. Men ha inte honan och hanen tillsammans, aldrig någonsin (det kan vara stressande, och leda till döden inom kort.). Man för bara ihop fiskarna precis samma dag de ska para sig. Så läs gärna i äldre trådar här i forumet, och se så du verkligen har alla tankar på rätt spår i odlingsväg :)

mejamylove
0

det ska jag göra tack för tipset!

jag har två honor och en hane som är jättesnäll som aldrig jagar dom eller änns visar upp sig för dom, en gång så var jag tom uppe hela natten                   (och spelade dator hihi ^^)o tittade till dom nån gång per minut o han kollade inte änns på dom :) o så har jag min ct hanne i ett 30 liters

Lamina
1

#5 Jag förstår inte hur det skulle förstöra för någon? Ska man bara få odla kampfiskar om man har råd att lägga flera tusen på att importera fina fiskar från thailand eller liknande? Är det bara dom fiskarna man ska få odla på, dom som ser perfekta ut? Alla kanske inte vill ha dyra fiskar med "fina" fenformer, dom kanske nöjjer sig bra med "fula" veiltails eller korsningar.

För övrigt så har jag börja ställa mig väldigt skeptisk till alla dessa fina fenformer och sånt. När man koncentrerar sig allt för mycket på utseendet stryker ofta kvaliten på foten. Hur är det med livslängden och hur sjukdomsbenägna är dom? Illa, säger min erfarenhet. Och ännu har jag inte sett några bevis på motsatsen…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[dynamitella]
0

Jag står för att man i alla fall vet vad man håller på med.

Hon borde veta vad avkomman blir värd, och hur deras liv kommer se ut i framtiden. Om hon avlar fram något halvtaskigt kommer de med stor sannolikhet inte sälja så bra, och hamna hos en djuraffär som säljer dem till första bästa.

Om hon däremot HJÄLPER sverige med att få fram finare exemplar, istället för att bidra till samma jäkla tråkiga veiltail, så kanske folk får upp ögonen för arten.

Självklart förstör hon inte i den bemärkelsen, men folk som odlar utan att veta vad de egentligen gör, hamnar till slut i situationer där avkomman blir oeftertraktad och svårsåld, eller tillochmed död på grund av bristande foder och platsbrist.

.. Det var min tankegång. Jag kan knappast hålla med dig i kampfisk-väg angående fenformer och korsningar. Veiltail är ju en av de som har svårast att röra sig.

Plakat, det är fenformen som finns i naturen. Då är det alltså bara de som är ok?

_________

ts!

Nu tänkte jag inte på att du kan få snygga combtails osv. av den korsningen, utan snarare på att veiltail är dominant. Men ja, jag skulle trots allt uppskatta en full crown bättre än slöj-varianten som hänger.

Lamina
4

Men säg då inte att hon förstör för någon, utan säg som det är: Ynglena lär bli svårsålda.

Du står för vad du säger, ja det har jag märkt. Du är också väldigt duktig på att tala om vad du tycker, oftast på ett väldigt otrevligt sätt. Faktum är att jag inte stött på en ända tråd där du inte spyr galla över stackars medlemmar som bara ställer helt oskyldiga frågor. Folk kommer antagligen lyssna på dig mer om du bemöter dom lite trevligare och faktiskt försöker förklara vad du menar istället för att idiotförklara dom… Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[dynamitella]
0

Jo, du har helt rätt. Som jag sa, så förklarade jag nyss vad jag menade.

Så som jag tänkte, försvinner kanske glöden att föra in nya och bra gener till sveriges betta-stam, om alla hobbyodlar åt höger och vänster.

Du har helt rätt. Problemet i forumen jag är på är att folk inte gör sin research. Jag blir så arg när folk är så lata att de inte ens orkar googla en puttig sak, utan istället skapar flera trådar om dagen för att slippa ta reda på det själv.

I detta fallet gjorde jag klart för ts. att jag inte menade att skälla och vara otrevlig. Jag riktar inte heller kommentaren ovan åt ts.

Men jo, du har rätt. Jag behöver bättra på hur jag skriver. Det är så himla lätt att bli hård.

(du svarade inte på mina fråga angående fenformerna. Jag vill gärna veta hur du tänker där).

Lindzen
0

Eh asså.. Jag tycker verkligen att man får odla på precis vad man vill. Om någon frågar om tips eller om någon tror sig göra på bästa sätt och frågar om det är det så är det klart jag skriver vad som kan hjälpa. Sen om personen inte vill ta till sig de tipsen jag ger så är det upp till den själv. Vad min erfarenhet säger så brukar det oftast bli att man ger upp och skiter i det om det blir för jobbigt. Vilket det kan bli om man inte är förberedd på vad som faktist kommer behövas förr eller senare. Därför skriver jag det.

Sen det där med att bara odla på fiskar som har samma fenform och färg spelar ju ingen roll.. Jag gör det bara för att jag har hållit på så länge att jag har grävt ner mig totalt i genetik och allt vad det heter så jag kan bara inte korsa två fiskar som inte har samma färg och fenform.

Mvh Linda

Lamina
0

Nu är jag inte särskilt insatt i kampfiskens fenformer och kände faktiskt inte till att veiltail hade svårast att simma. Men det verkar vettigt. Nu är det ju iofs aningen irrelevant för diskussionen, men tål att diskuteras.

Jag personligen gillar inte veiltail. Jag sa bara vad jag tror om aveln på dom lite finare sorterna baserat på min erfarenhet och det jag vet om avel på andra djur (väl insatt i avel på råttor, möss och i viss mån hundar). Då får man fråga sig, lider veiltail mer för att dom har ännu svårare att simma än andra fensorter (alla bettor med stora fenor har ju problem med det). Jag tror inte det, djur anpassar sig till sina handikapp. Skulle man förbjuda det borde man, som du säger, förbjuda alla fenformer utom plakat. Likaså borde man förbjuda fiskar som slöjstjärtar. Det kommer aldrig hända, och i ärlighetens namn tycker jag inte det borde göra det heller.

Men faktum kvarstår, dom fina varianterna som importeras hit till Sverige är uppfödda på ett vis som jag skulle kalla grosistuppfödning. Jag har ännu inte sett en grossist som brytt sig om djurens välmående. Och med tanke på hur fiskarna hålls hos dessa uppfödare ser jag inget som pekar på att dom skulle göra det heller. Så hur kan man så säkert säga att dom brytt sig om deras livslängd och sjukdomstålighet. Resultatet, fina fiskar med perfekt utseende tyder ju på att just utseendet har fått gå före. Jag anklagar ingen här, men jag vill gärna se någon motbevisa mig. Oskyldig

//Lamina

[dynamitella]
0

Jag kan och vill inte motbevisa dig. Det du säger verkar vara en hälsosam inställning till saker och ting :)

Då förstår jag.

Förlåt för mina bryska meddelanden. Jag ska bättra mig.

mejamylove
0

det är ingen fara för mig iaf :P

mejamylove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men skulle en sån här funka?

jag har tre st de jag tänkte då är ju att man kan ha en kampishane i varje, mina är ca 20 cm höga och 15 cm breda och är mer fyrkantiga

[dynamitella]
0

De skulle överleva.

Men nej. Det är inte ett bra utrymme. Vattenkvalitén är ju inte att snacka om heller. Tro mig, jag har försökt med 5 liter och en amanoräka när jag var yngre :)

Det är ju typ så odlarna i thailand gör. Så fungerar för det, men det är väl inte direkt hälsosamt för fisken.

Kanske om du gjorde som Lindzen, och många andra, och delade av ett avlångt akvarium i flera "fickor".

På så sätt kan du ha en pump och doppvärmare, och ha lättare med vattnet :)

mejamylove
0

jag menar 30 cm höga och 15 cm breda ;)

Lindzen
0

Hm, ska vara att du bara har unga hanar där under den tiden då de utvecklar sina fenor. Du kommer behöva byta allt vatten varannan dag och sen måste du också hålla en temp på iaf minst 26 grader.

Mvh Linda

[dynamitella]
0

Jaha. Då kan det nog gå sålänge de är unga, om du löser vattenbytena och värmen.

.. Men det är nog enklare med ett kar :)

mejamylove
0

vattenbytet tkr jag är kul så det är ingen fara, o ja tänkte bara ha dom där tillfälligt och tempen går osso o fixa men annars är allt bra eller? :)

Lindzen
0

Jadå, det tror jag väl. Så länge du har kar åt alla vuxna, ynglena när de växer osv så är det nog lugnt. Se också till att fixa mat åt ynglena också inann du sätter igång, artemia osv.

Mvh Linda

[dynamitella]
0

Jag lovar dig, det är inte kul att byta vatten ur 20 byttor om dagen i flera månader :)

Men ja, det är helt upp till dig, du.

Hoppas att allt går bra :D

mejamylove
0

ja tkr de verkar jobbigare o köpa massa skärbrädor eller plexiglas o behöva fippla med dom ist för att ha en burk till varje hane, :)  men tack så mkt iaf!

ska berätta hur det går sen (om det går) ^^Glad

[Wijsa Kaberg]
0

Dynamitella, du skriver typ "elaka" kommentarer till jätte många!

Så synd när folk ska hålla på att "sänka" folk, när hon bara hade en fråga!

[Wijsa Kaberg]
0

Jag skulle kunna vara intresserad av en kampis! Skrattande

[dynamitella]
0

Det var väl inte elakt att skriva att det är jobbigt att byta vatten?

mejamylove
0

Nu tänker jag göra så här, rätta mig om jag gör fel!!!

1. sätta hanen i ett odlingskar

2. när han gjort skumbo så sätter jag i en hona

3. efter de lekt så flyttar jag honan till ett eget akvarium

4. låter hanen gå kvar tills ynglena är frisimmande

5. när ynglena är frisimmande så matar jag med infusorier

6. när de kan äta större så matar jamed artemia

7. efter typ två månader så separerar jag (de bråkande hanarna)hanarna och flyttar resten av ynglena till ett stort akvarium och matarmed frysfoder och artemia

har jag gjort nåt fel nu??

Lindzen
0

Så här gör jag/skulle jag lägga upp det:

1. Mata upp ditt par minst 1-2 veckor

2. Förbered ett odlingkar utan filter (vilket innebär att det inte kan matas där, förutom ynglena då)

3. Låt hanen gå i odlingkaret nåt dygn. Gör sedan så han kan se honan i tex en yngelbox

4. När han har byggt ett redigt skumbo så släpp ner hoan förutsatt att hon verkar intresserad

3. Ta ut honan när de har lekt, låt hanen gå kvar hs ynglena tills de är frisimmande och flytta då även honom

4. Mata antingen med artemia några dagar från att de är frisimmande eller börja mata med nykläckt artemia från att de är 3 dygn efter kläckning.

5. Flytta ynglena efter ca 5-7 veckor (beroende på hur stort yngelkaret är och hur snabbt det växer) till större tillväxtkar på minst 100 L sen flyttar du unga hanar därifrån till egna kar allt eftersom de blir bråkiga och stora.

Det är ungefär samma sak som du skrev fast med lite mer viktigare detaljer ;)

Mvh Linda

mejamylove
0

tack så mkt!!  jag hade tänkt göra sådär men orkade inte skriva allting bara  ;)och mata upp dom har ja redan gjort!!  så nu när ja är igång igen så kanske det är någon intresserad? :)

mejamylove
0

jag var borta över julen ovh när ja kom hem så fixade ja med min lilla odling, han hade då gjort ett 5 cm stort skumbo så ja släppte ner honan och mamma skulle ta upp honan efter ett tag, för att ja skulle åka iväg. men hon glömde ta upp honan så den var där när ja kom hem o då var skumboet borta.

Men nu kommer själva grejen, de parade sig hela tiden fast de inte hade ett skumbo o det kom inte några ägg ur honan fast hon var smällfet o ist för att bara honan blir som stel efter parningen så vart båda det hela tiden

snälla hjälp!! ja vet att inte honan borde varit i så länge o ja vet att skumboet inte var så stort (ja fick reda på det nyss) men de andra har ja ingen aning om vrf de händer  så som sagt snälla hjälp :)

[dynamitella]
0

Nu blev jag besviken på dig.

Du fick strikta tips på hur du skulle göra, så åker du bort precis mitt i allt! Det visar ju bara att du inte är kapabel att ta ansvar nog att odla till att börja med.

Regel nummer ETT är att aldrig lämna en parning oövervakad.

mejamylove
0

jag hade inte änns börjat odla innan ja åkte bort över julen, o ja åkte till min pappa en dag..

[dynamitella]
0

Vad gjorde då honan i hanens akvarium? De kunde slått ihjäl varandra när du var borta.

Om du var tvungen att åka bort skulle du tagit bort honan och väntat tills du hade tid.

[dynamitella]
0

Förresten, hur löste du det med förvaring för hanarna?

Blev det burkar eller akvarium?

mejamylove
0

men min mamma var kvar o hon hade lovat att hon skulle ta bort honan

[dynamitella]
0

Det räckte ju tydligen inte.

Ingen seriös uppfödare gör så, och du ser ju varför. Även om din mamma tagit upp honan, men inte övervakat dem under och efter parningen då och då, så kunde de fortfarande dödat varandra.

Det du "måste" göra nu är ju att separera dem igen och låta dem återhämta sig. Mata ordentligt och börja om från början.

mejamylove
0

#36 de får bli burkar fast på 5 liter ist för 1 :P

#38 japp ja har börjat med o mata upp dom nu :) men ja skrev ju egentligen det inlägget för ja ville ha svar på mina frågor, så du vet inte vrf de parar sig utan bo o utan ägg i magen? :)

mejamylove
0

det var inte under julen som de var ensamma det var under en natt

[dynamitella]
0

Hur vet du att hon inte hade rom i magen?

Hur vet du att de parade sig? Alltså, såg din mamma verkligen det? Eller du kanske såg det? Det spelar ganska stor roll :)

De kan ha parat sig, men att hon inte varit redo att släppa rommen bara. Men honorna brukat slåss för livet om de inte är redo att para sig, så jag kan inte lova att det är detta scenariot :)

Han hade ju antagligen byggt bo, men att honan förstörde det, eller att de var för vilda, eller för att du inte har flytväxter eller en frigolitmugg på ytan (?).

Men fiskar är inte väldigt smarta. Så ibland får man ju stolpskott som inte vet hur det går till när man parar sig.

.. men jag tippar på att de antingen inte parade sig alls, eller att de åt upp rommen och förstörde boet.

mejamylove
0

jodå de parade sig, ja satt med dom under kvällen o kollade på dom när de parade sig, o ja har muggar o flytväxter, o stillastående vatten

[dynamitella]
0

Vad gjorde de med äggen då?

Plockade hanen upp dem och la i skumboet?

mejamylove
0

har du inte läst mitt första inlägg? de kom aldrig några ägg fast hon var smällfet

fast ja kanske var otydlig, ja är u inte bästa eleven i skolan lixom :P

[dynamitella]
0

Jag trodde att du menade att det kom rom när de parade sig. Att para sig innebär ju (för mig) att de skapar ungar.

Men då förstår jag! Jag hade tagit bort honan om jag såg att de kramades utan rom.. Men ja, då har vi ju problemet där.

Är hon inte romstinn så blir de ju trötta helt i onödan och går genom parningsritualen om och om igen :)

.. Så få henne romstinn (!) och var riktigt säker denna gången innan du sätter ihop paret igen. Då kanske det går bättre.

mejamylove
0

japp hon är i ett eget akvarium nu och jag matar henne 4 gr per dag

Lindzen
1

Dynamitella nu tycker jag du har varit lite väl hård.. Vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så har du aldrig odlat kampfiskar så du kan väl omöjligt veta riktigt hur "allvarlig" hennes pyttelilla incident var…?

Att hon lämnade dom över en natt gör ingenting, ofta när jag tar kullar så pluggar jag vilket innebär att jag är borta på dagarna mellan 8-15 i stort sett varje dag och då lämnar jag paret ensamma (ink på natten när jag sover). Det är faktist så att de nästan alltid parar sig när jag inte är hemma och det har gått bra hitills..

Ordet romstinn innebär bara att honan är proppad med rom och beteer sig lekvillig. Tro mig, en hona som är i stort sett platt kan också para sig med en hane och ändå lyckas klämma ut några romkorn. Har sett det flera gånger med egna ögon och en sån hona skulle man inte direkt kalla romstinn, men det går tydligen ändå.  Däremot om en hona är så smällfet att hanen inte riktigt kan linda kroppen runt henne och klämma till så kommer det ingen rom, kan ha varit det som hänt eller bara att hanen inte riktigt vet hur man bär sig åt? Det har jag också sett med egna ögon. Så det gäller att hanen är större än honan men hon ska ändå vara fet. Sen är det också bra om man väntar med att släppa i honan tills hanen byggt ett bo som är iaf 10cm och mist 1 cm tjockt, då borde det hålla även om hanen rejsar runt efter honan.

Så prova igen så går det säkert bättre :)

Mvh Linda

[dynamitella]
0

Du har helt rätt i att jag var hård. Jag var det med vilje, eftersom jag varit delaktig i ett par kullar, som inte varit hemma hos mig. Vid ett par tillfällen har paret slagits till döden, och flera missöden har uppstått.

Det, i kombination med att jag tror att jag blandade ihop ts. med en annan som frågar massa frågor men struntar i svaren, så blev min respons för okänslig. Jag är inte säker på om det vart ts jag pm.ade med om massa saker eller om det vart någon annan. Men oavsett vilket så har du rätt.

Jag skulle själv aldrig åka iväg efter att ha satt ihop två djur som kanske eller kanske inte dödar varandra. Att du alltid har lyckats trodde jag verkligen inte, eftersom det är så pass vanligt att det blir slagsmål..

mejamylove
0

#47 tack så mkt för all kunskap som ja fått av dig linda!! du räddar mig än en gång haha xD

ja ska prova sen igen osså :) men det där med honan ska ja fortsätta mata upp henne eller mata henne som vanligt? efterssom hon antagligen var för tjock.. :P

[dynamitella]
0

Aha, var hon tjock? Jag trodde att hon inte var romstinn alls, och därmed inte särskilt tjock heller :)

mejamylove
0

Har du verkligen läst mitt första inlägg?? de står ju där :)

Lindzen
0

#48 Har man tillräkligt med gömställen och matchar paren rätt (inte bara  färgmässigt och utan också temperamentsmässigt) så ska det gå bra och lyckas. Jag sitter alltid och kollar med jämna mellanrum några timmar efter jag har satt ihop ett par för att se dels hur aggressiv hanen är och också hur honan tar det. Hade en hona som jag satte ihop med en hane som direkt vände sig mot honom och försökte ta sönder hans fenor, den honan behövde alltså egentligen en hane som var ännu aggressivare och inte blev rädd för henne. Sånt får man tänka på.

#49 Om hon fortfarande är tjock (då inte groteskt) så prova göra ett nytt försök om du tycker hanen är pigg. Eftersom jag inte sett honan så kan jag inte riktigt avgöra om hon är för tjock men ska ju inte vara för smal heller.

Mvh Linda

[dynamitella]
0

Det var så jag tänkte. När ts. skrev att hon hade åkt iväg efter att ha lagt i honan och bett sin mamma ta upp henne senare, så såg jag bara framför mig hur paret inte var en match, och att hon inte skulle vara där för att stoppa dem vid bråk.

Det kom fram senare att hon suttit med dem och sett dem para sig, och då förstod jag också att det inte var risk för slagsmål på samma sätt länge.

Men det är bra att du har bra koll på dina firrar och kan avgöra om de matchar eller inte. Det kan ju avgöra en hel del :)

[dynamitella]
0

Du, tur att du sa det! Jag läste hela inlägget igen, och inser att jag missat ordet smällfet, eftersom det var radbyte precis där.

Hade jag sett det så hade jag inte tänkt alls som jag gjorde. Då är ju säkerligen läget så att hon var för tjock, inte att de slogs när du var borta, eller att hon inte var tillräckligt romstinn, och inte att de förstört boet.

Så dum jag är som läser snabbt..

Förlåt för de hårda orden.

mejamylove
0

#54 gör inget :P du vill ju fiskarnas bästa

och de passar varandra utmärkt (inte färgmässigt) då båda har lungt temperament o är lika villiga att para sig

[dynamitella]
0

Gud, tack >.< Jag måste bättra mig alltså. När jag inte tar mina smärtstillanden blir jag grinig. Men bara här (?) aldrig på plantswap eller redbee..

Aja, jag hoppas verkligen att det går bra för dig :)

Jag ska skaffa lite fler akvarium så fort jag smörat klart för farsan, så jag är kanske intresserad av en hona i framtiden :)

mejamylove
0

tack så mkt! jadu de blir en annan femma (att skicka dom alltså ;P)

[dynamitella]
0

Javisst ja :)

Synd att de inte andas vatten, då hade ju en breathingbag varit perfekt.

mejamylove
0

jaa ;)