Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 6828 ggr
MsNattiz
0

vilken art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som känner igen denna art och vet vad den heter?
kollat runt på zoopet men lyckades inte hitta vad det var för slags mal  ändå.. :(

Stoodyear
0

En sewellia lineolata!

Är ingen mal!

idaaforsling
0

Ser ut som en Sewellia lineolata, eller någon liknande grönling :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1485&SOK=1

måste tyvärr va guldmedlem för att se den fisken.

Stoodyear
0

Här finns info om den

http://www.loaches.com/articles/sewellia-lineolata-natural-habitat-and-how-they-get-to-our-aquariums

Den går ibland under namnet Borneo pleco eller Hongkong pleco, det är en fisk släkt med karpfiskarna och är en sorts stömgrönling.

MarieEriksson
0

Gastromyzon borneensis…?

MsNattiz
0

aha, det förklarade ju varför jag inte fann den!
men jaha, vad äter den här då? antog ju att den åt algtabletter när de sa att det var en mal på affären.. verkar svårt att hitta info osv också, eftersom jag inte är guldmedlem på zoopet tyvärr

Stoodyear
0

De äter det mesta, typ algtabletter och andra fodertabletter vad jag har läst mig till. Var intresserad av dessa för några veckor sedan till mitt asienkar men de kräver ju tyvärr alldeles för stark vattenström och syrehalt för att ha med typ guramis så jag la ner det. Inte så kräsna med maten tydligen, utan käkar sånt som faller till botten när man matar de andra fiskarna och så. Ifall de ens äter alger på rutor osv är tveksamt. De trivs bäst i stim och ska inte hållas mindre än 3 och helst gärna 5 st ihop.

Är riktigt sugen på dessa, kanske att ha med mina Fjärilsciklider, för där är det riklig ström och mycket syre. Menmen jag vet destå mindre om önskade ph värden och så. Hade varit intressant att veta. Den har inte funnits i handeln så himla länge och därför är det inte så många som vet något om den tyvärr.

Här finns lite info med: http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata

Mysisa
0

Jag köpte en för några veckor sedan för att jag trodde det var en mal och djuraffären höll ju naturligtvis med om att det var en mal för att få sälja….

Jag har hittat den mesta infon genom att googla på vietnamesisk grönling.

Min äter alger algtabbletter och överblivna foderrester från de andra fiskarna.

Köpte min för renhållning i mitt Kampfisk akvarium, vilket djuraffären tyckte var en kanon idé. MEN lite googling senare så märkte jag att den funkar inte alls ihop med min kampfiskhane, visst dom slåss inte men grönlingen ska ha strömt vatten, kampfisken ska ha så stillastående som möjligt, temperaturena skiljer osv osv…

minavitas.wix.com/kennel

idaaforsling
1

Temperatur: 19 - 26 °C pH: 6,5-7,5 Akvarium: 80 cm & 80 liter

Storlek: 11 cm

Allätare och köttätare (små ryggradslösa djur). Äter i akvarium allt standardfoder, men behöver vegetabiliskt foder och en hel del smått fryst. Tar även en del alger.
Denna art är romspridare och har ingen form av yngel/romvård. Arten kan vara ganska produktiv.
Tigergrönlingen kräver syrerikt vatten, därför är det nödvändigt med relativt stark vattencirkulation i akvariet. Akvariet måste innehålla många gömställen.
Den är fredlig men något revirhävdande. Lämpligen håller man den i mindre grupper (4-8 st) tillsammans med andra fredliga fiskar.
Honorna är bredare än de mer strömlinjeformade hanarna.

Detta är vad som står på zoopet :)

Stoodyear
0

Ah men det finns en mindre variant med som inte blir mer än 5 cm, alltså en strömgrönling som i stort sett ser likadan ut (jag ser ingen skillnad iaf:P) Bra med pht! Tack!

MsNattiz
0

Tack för all info! :D
hmm, det där med att dom äter små ryggradslösa djur. hur fungerar det med räkor? har den tillsammans med körsbär just nu..