Blivande popcorn???
Jag tror hon håller på att explodera och väntar mig nästan att hon en morgon ska flyta runt som ett popcorn i akvariet… skämt åsido…
hur lång tid är platys i explosionsstadiet??? hon har varit tjock i ca 6 dygn men ändå lyckats bli ännu större för varje dag, nu kan man ana "hud" mellan fjällen, så en viss oro för min första mening finns faktiskt…
Hon äter inte så mycket nu utan ligger mest vid ytan i skydd av växterna där strömmen inte är så stark - alla värden på vattnet är ok.
Jag vill inte skrämma dig, men hon ser ju sjuk ut. Deras yngel-mage brukar ju bukta ut längre bak, inte framåt.
Bilden får mig att misstänka någon form av parasit eller förstoppning i magen på henne. Men det kan ju som du säger vara ett chockerande fall av bebisar!
Såhär ser våra platysar ut när de ska ha smått. Som du ser så är det en naturlig form, bara något överdriven :) Din lilla fisk har ju värsta ölkaggen på gång.
http://robsastrophotography.co.uk/tank/plathuge.jpg
Hoppas det går bra :)
Kan nog vara så att bebisarna har fastnat i henne.. Hon kan också ha fått förstoppning av nåt annat men det ser iaf inte normalt ut och det faktum att hon för det mästa är vid ytan är inte heller så bra.
har du henne i ett eget akvarium? om inte, tror ja att du ska flytta henne till ett eget för hon ser inte ut o må så bra :)
Har din fisk utåtstående fjäll, dvs ser lite taggig ut när du kikar på fisken uppifrån?
Första tanken för mig var bukvattensot. Kan ha fel och hoppas jag har det och hoppas även på att din fisk blir frisk!
#3 Hon är kvar i samma akvarium som dom andra - har tyvärr ingen möjlighet att flytta henne.
#4 fjällen på henne står inte ut, hon är lika slät som förut.
Om det är förstoppning - vad kan jag göra då?
Det ser inte ut som bukvattensot, jag skulle tippa på förstoppning och tyvärr har jag inga bra förslag på hur man kan tänkas hjälpa henne
Sluta mata henne helt, ju emr du matar ju er förstoppning får hon. Det bästa vore om du hade haft möjlighet att låta henne gå i eget kar några dagar och inte bli matad, för du måste ju trots allt mata de andra.
för mycket mat eller sjukdom.>_<
hon ser ganska rolig ut!XD
Hade de vart min fisk och de inte ser ut som "yngelmage" hade jag avlivat den, för hon mår nog inte så bra… Och om de är en sjukdom så kan hon smitta andra.
Du säger att du inte har möjlighet att flytta henne till ett annt kar, men har du inte nån liten pump som du inte andvender eller en sån svag pump med slang under vattnet och en "sockerbit" i ena änden? för då kan du ta fram en stor skål/bunke och göra nått provesoriskt med massa växter om du vill vänta o se vad som händer med henne.
Hur går de med firren!! Vart de yngel eller va hon sjuk?
Hon var nog sjuk. Imorse när vi vaknade flöt hon omkring med magen uppåt, död.
Alla andra fiskar är det prima liv i och alla vattenvärden är ok så jag gissar nog på att ni som sa förstoppning hade rätt.
vad synnd