Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1645 ggr
[sanibel_18]
0

video kampis odling?

kan nån filma sina kampisar när de så jag ser hur det kommer att se ut?

och jag vill gärna ha en steg för steg förklaring.

jag ska åka till ikea snart och behöver veta vad för sorts akvarium jag behöver.

jag har ett akvarium för honan och och hanen

ledsen att frågar så många gånger!^_^;

jag ska visa en bild på min red cambodian och snälla berätta om den är redo att få yngel!

Lindzen
0

Ska du ta en kull ändå? Igår var du helt säker på att dinte hade plats, tid etc för odling över huvud taget. Du måste ju fixa större kar åt dina skalare också…

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Mysisa
0

Du behöver ha 2 akvarium på minst 20liter var, en till honan och en till hanen, ett odlingskar på minst 50liter där dom får leka, sen måste du ha ett till på minst 100liter där ynglena får o när dom växt till sig lite.

sen behöver du ha akvarium på minst 10liter styck där varje hane ifrån kullen får växa till sig ensamma, honorna kan vara i 100 liters akvariet tills dom är redo att säljas.

I varje akvarium måste du ha en doppvärmae så att temperaturen ligger på 28grader konstant, annars växer inte ynglena som dom ska.

Du behöver även ha en pump i alla akvarium utom yngelkaret, massor av flytväxter i alla akvarium behövs också.

kampfiskar får rättmånga yngel och de flesta brukar vara hanar så du måste ha plats för många växande hanar innan du börjar odla.

Har du löst så att nån hjälper till med matning och vattenbyten i alla akvarium under tiden du är i skolan?

Har du fått tag på artemiaägg?

minavitas.wix.com/kennel

mejamylove
0

de kan leka i ett 10-20 liter de behöver inte vara 50 liter

Stoodyear
1

Det är ingen mening att försöka hjälpa henne längre, för hon lyssnar inte på vad folk säger.

Sanibel_18, lägg ner nu. Skapa inte fler trådar om detta, folk har sagt hur du ska göra. Du följer ändå inte vad folk säger till dig och då är det ingen vits att fortsätta. Din budget på 600 räcker ingenstans för detta.

Skaffa dig guppys, och odla dem.

Stoodyear
0

#3 50L är bättre eftersom de då kan växa ett tag i det, innan man behöver flytta dem till över 100L.

mejamylove
0

ja fast de går :P

Mysisa
0

Det stämmer visserligen men det är lagom svårt att få tag på honan och hanen utan att förstöra skumboet i ett 50liters när det är dags att flytta dom.

Odlar man i ett mindre kar behöver man desutom flytta ynglena mycket tidigare till större, ju tidigare man flyttar ynglena desto svårare är det att få tag på alla och risken är större att dom inte överlever flytten.

minavitas.wix.com/kennel

Stoodyear
0

#6 kan ha en fisk i en liter vatten men det betyder inte att det är att rekommendera.

#7 Precis.

mejamylove
0

det går inte att ha en fisk i en liter en längre tid den dör

Stoodyear
0

Vem har talat om en längre tid?

Mysisa
0

Nej då, håller man vattnet i perfekt skick så överlever riktigt små fiskar i så lite vatten också, men det är grymt svårt att ha ra vatten i så litet kar

minavitas.wix.com/kennel

mejamylove
0

jag pratade om det nyss, det går att ha en fisk ovanför vatten osso

Lindzen
0

#3 Tycker det är väldigt onödigt att skriva att det går att få dom att leka i ett 20 l när det absolut inte är önskvärt eftersom du kommer kunna ha ynglena där max 1 vecka.. Honan löper också större risk att bli röndersliten av hanen om hon inte har tillräkligt med utrymme att fly på. Många nybörjare kan uppfatta det som att det är okej och ta det lättaste alternativet, det är bäst att rekomendera det bästa för kunna lyckas, inte det avsolut sämsta bara för att det tar minst plats..

Mvh Linda

Stoodyear
0

#12 Nej?

#3"de kan leka i ett 10-20 liter de behöver inte vara 50 liter"

#6 "ja fast de går :P"

Stoodyear
0

#13 True story.

mejamylove
0

jag har många kompisar vars kampfiskar har lekt i en glasslåda oxå, o på kampfiskodlings-sidor står det oxå att det räcker med 10-15 liter. dessutom så häller man ju över ynglena från lådan till akvariet, eller de var iaf så som min kompis gjorde.

"jag har kört med 8 liter och 16 liter…båda fungerar, en vän fick i 5 liter."  skrev någon på zoopet osso.

jag har ett kampfiskpar på lek nu i ett 40 liter :)

mejamylove
0

jo men inte en längre tid :P de kan o går att leka i ett 10-20 liter mä xD

Lindzen
0

Men det är ändå inte önskvärt, det är ganska riskabelt och jag tycker inte man bör rekomendera sånt åt en nybörjare. Det är inte snällt mot fiskarna för om de kan slita sönder varandra i ett 50 L så är risken 10 gånger större i en glasslåda…

Mvh Linda

Stoodyear
0

Men läser du inte vad Linda skrev? Vad spelar de för roll om det går, det är inte önskvärt så rekommendera inte det.

mejamylove
0

ja de är sant o de kanske inte var så smart o rekommendera de till en nybörjare men ja fattar inte vad hon ska göra igentligen, hon har ju startat massa trådar om odling, om både guramis o kampisar. jag tror nog inte det är rätt tid för kampfisk/guramis odling för henne.. :)

mejamylove
0

ts!

om du vill kolla på kampfiskar som leker så sök o kolla på youtube ist

Stoodyear
0

Folk försöker avråda henne och så säger du att det går och odla i ett glasspaket!

Rekomendationen: Sälj skalarerna eller köp omgående större kar, lägg ner att försöka odla kampfisk/gurami. Alternativ; sälj av alla fiskarna och köp guppys och odla dem ist.

sallad
0

Håller med #22! Det kan faktiskt vara kul att odla typ endlers elr Guppy :)

-Rasmus 🌈

mejamylove
0

har du inte läst #20?

o jag tkr verkligen inte hon ska sälja alla fiskarna, hon kan sälja skalarerna men hon behöver väl inte sälja alla fiskar bara för hon inte vill odla??

mejamylove
0

"22

Stoodyear
0

Jag sa att det var ett alternativ, så att hon verkligen hade plats för att odla guppys. Tveksam till ifall hon skulle kunna odla guppys i något av karen? Med skalarer eller kampfiskar liksom?

mejamylove
0

ja ynglena blir nog uppätna :P