Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 14863 ggr
viciouscircle
0

fenröta salt

Behöver hjälp snabbt med detta!

Det är så att min Kampfisk fått fenröta efter att hans fenor blivit brutalt söndertrasade av andra fiskar ><

Var till djuraffären och fick låna hem medicin.. Upptäckte dock nu att hon gett mig fel.. Den jag fått hjälper tydligen bara mot svamp. Inte mot fenröta :(

Tyvärr så har hon inte öppet igen förns på tisdag och jag har inte möjlighet att ta mig till någon annan djuraffär.. :( Är oroig då jag inte vet hur länge dom kan gå med denna sjukdom :(

Fick även rådet att tillsätta lite salt..

Eftersom jag fick väldigt luddiga förklaringar om hur mkt salt jag kunde ha i så har jag fegat väldigt mycket med det..

Men eftersom det blev så knas med medicinen tänkte jag kolla här om någon vet hur mkt salt jag egentligen kan ha i? Vill ju gärna ha i så mkt som möjligt om det är bra för fisken.. så jag inte småfegar och det inte gör någon skillnad.

Har ett 32 liters och har köpt hem havssalt!

viciouscircle
0

Valde att följa rådet som jag hittade här:

http://www.bettasverige.n.nu/sjukdomar

Tycker dock att den där långa fenan under magen börjar bli lite rispig också.. men jag vet inte.. får hålla tummarna för att det inte blir ännu värre så får jag fixa ordentlig medicin på tisdag. Han simmar runt och är livlig och äter som vanligt än så länge. (Det där med att en Kampfisk hane är tråkig och enbart står i ett hörn stämmer absolut inte in på den här krabaten!)

MarieEriksson
0

Hoppas det går bra för dig. Jag har botat fenröta med salt.

Växter är inte så förtjusta i salt så kanske kan va bra att ta bort dom under tiden du har hög salthalt i karet. Jag har dock inte märkt att mina växter mått dåligt men kanske bara har haft tur.

Jag tycker salt ÄR ordentlig medicin.

viciouscircle
0

2# jaså! Där ser man.. Hoppas min också blir frisk av detta då..
hade tur som inte behövde köpa denna medicin i alla fall! Hade ju kännt lite surt eftersom det blev fel.. Fick låna hem en ny flaska med uppmaningen om att använda det jag behövde och sedan komma tillbaka med den. Tycker jag var snällt :)

Jo jag läste något om det.. men tänkt "äh".. Men tror nog att jag plockar ur dom ändå faktiskt.. Växterna har kostat en del och vore tråkigt om dom dog/blir fula på kuppen >< Hoppas inte fisken blir stressad av att vara utan bara :O

viciouscircle
0

Tänkte uppdatera lite..

har kört med 2 matskedar salt nu sen i lördags. Sista dagen med medicin var förrigår och gjorde ett delvattenbyte igår. Samt fyllde på med mer salt i det nya vattnet.

Har plockat ur alla växter också.

Tänkte ha det nu så här till på lördag.. Då blir det ett till vattenbyte utan salt. Alt ett till utan efter några dagar.. (trappar ner) och så i med växterna.. Sen tror jag det får vara till nästa "normala" vattenbyte.

Såg igår att fisken börjat få lite vitt längs kanten av fenan = friskhetstecken! :)) Vet inte om det var mycopuren eller saltet som gjorde det men ^^

ivanhoe81
0

jag fick vitt i kanten på fenorna då jag upptäckte fenröta på mina Guppy, men hoppas att saltet hjälper, jag fick köpa något medel som var gjort för fenröta, svamp och alla sorters bakteriella sjukdomar

mejamylove
0

kan du ta bilder på din Kampfisk?Glad

viciouscircle
0

5# aah okej.. surt.. Men dom blev friska sen i alla fall?
Det vita ute i kanten på min är dock friskhetstecken.. Den hade inget vitt alls förut utan fenan bara försvann.. Vad jag har förstått så kan det vita som du såg vara svampangrepp på det skadade området? Lite luddigt liksom?

Mitt kom efter behandling med antisvampmedicin och är inte luddigt utan slätt och jämnt :)

#6 Har tyvärr inga bilder där man ser att det börjar bli vitt. Befinner mig 50 mil bort just nu och kommer göra i 2 veckor.. ;(
Men här har du 2 andra i alla fall. En när han var fin och hel och en när han var trasig.. (dock inte som värst) 
lösenord: lösenord

http://dayviews.com/viciouscircles/499738906/

http://dayviews.com/viciouscircles/500005324/

ivanhoe81
0

det var någon vit beläggning det 'r allt som jag minns, men de verkar vara friska nu iallafall

viciouscircle
0

# 8 : Tur det i alla fall =)