Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 950 ggr
gickan87
0

ok för slöjisar?

Läste på en annan sida att slöjstjärtar ska ha minst 120 l att bo i. Vet att det är minsta rekomenderade mått men är det ändå okej för dem att bo i?

Alltid velat ha slöjor då dem är så himla personliga.

Om ja, hur många som max? 2, 4, 5? Kan dem bo med annan fisk än Ancistrus?

MVH Erika :)

[dynamitella]
0

Jag är kluven här.

Vi har 3 st i vårt 540 liters (pingisboll-stora), och jag skulle nog inte sätta dem i ett mindre än 250. Just för att de är så himla aktiva.

Det är väl inte direkt djurplågeri att ha 3-4 småttingar i 120 liter ett tag. Men det är bättre att börja större direkt, eftersom du kommer behöva uppgradera storleken på akvariet inom ett par månader.

Ju större kar, destu mindre skit, brukar jag säga också. Slöjstjärtarna skitar ner otroligt mycket.. Så se till att ha antingen två filter, eller ett starkt ytterfilter (överdrivet). Vattnet är a och o för alla guldfiskar och slöjstjärtar.

Jag har också upplevt att de tycker om varandra :) Så när vi hade 5 st, lämnade de inte varandras sida. Så personligen skulle jag inte välja att ha dem i mindre grupp än 4 st.

Om du vågar ha dem i ditt 120 liters vågar jag inte säga ja till. Jag skulle inte göra det, men inte heller skälla ut dig om du hade det. Sålänge fiskarna har det bra :)

gickan87
0

Du gjorde mig lite klokare iaf. Jag har ju ett till akvarium som rymmer 240 l. Men det är mitt scalar kar så dit kan dem inte flytta. Antar att det får förbli en dröm med kloka rundbullar i karet.

MVH Erika :)