Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1302 ggr
jonnson
0

Kommer han att dö?

Jag har 3 små slöstjärtar här hemma som jag passar åt en kompis i väntan på att hennes nya akvarium ska komma. Dom funkade inte ihop med dom hon redan hade i sitt andra akvarium nämligen. Så just nu bor dom i en stor cylindervas på 20 liter ungefär. Dom har pump och allt sånt däri, och annars är det samma som i ett vanligt akvarium med sand, växter mat och sånt där.

Nu är det så att den ena, hanen, har verkat rätt hängig i ett dygn ungefär. Han "hänger" mest några cm under vattenytan, "äter" vatten (sådär som fiskar gör, kommer inte på vad det heter) och bara är liksom. Ryggfenan och den under magen ligger helt platt intill kroppen och stjärtfenan ser liksom taggig och trasig ut i mitten, i böjen så att säga.. Vet inte vad jag ska göra med honom? Han har tidigare varit först på maten, varit väldigt livlig och simmar runt en massa, utforskat ALLT, hela tiden. Så fort man gått förbi har han simmat fram och tittat vad man gör osv. En social fisk med andra ord! Och nu är han sån här.. Dom andra två, honorna, är lika pigga och glada som vanligt.

Vad ska jag göra med Gustav Wasa (fisken heter så) ??

Lamina
1

Tja, slöstjärtat skitar ju ner rätt så bra vad jag vet. Så stoppar du ner 3 stycken i ett 20liters kar så lär du få väldigt stora problem med vattenvärdet vilket gör fiskarna sjuka.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

jonnson
0

Jo jag vet att det är för litet. Men det var enda alternativet att dom fick bo här, i min vas, i väntan på deras nya hem. Och ja, jag vet att dom skitar ner en hel del, därför byter jag hälften av vattnet varannan-var tredje dag och en gång i veckan byter jag i stort sett allt (dom får ha ett par liter att vara i under tiden jag gör rent, som följer med dom tillbaka sen) och då gör jag även rent växter och sand. Fick med något blått medel jag skulle hälla i, och låta verka någon timma innan jag släppte tillbaka fiskarna. Plus att jag gör rent filtret en gång i veckan, dock inte samma dag som jag byter vatten eller gör rent på annat sätt. Kan det kanske vara så att det är för rent hos dom?

Lamina
0

Tja du, jag är långt ifrån expert på ämnet och ska nog inte uttala mig. Men han äter som han ska, eller?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

jonnson
0

Han äter, men han är inte särskilt intresserad av maten. Visserligen får dom bara flingfoder just nu, kanske är det? Men han har ätit bra och varit ganska så gluppsk, först på maten annars och så, under dom två veckor dom bott här nu. Förstår inte varför han blivit sånhär nu.. Det var igår morse som han var lite mer "off" när det gäller maten, och sen på eftermiddagen, vid den här tiden ungefär, såg jag att hans fenor inte var som dom skulle.. Ska se om jag lyckas få ett bra kort på honom, så är det lättare att se hur han ser ut.

jonnson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser han ut nu, och har gjort konstant i ett dygn.
En rätt kass bild i övrigt, men man ser Gustav Wasa ganska så bra iaf.

idaaforsling
0

Jag är ingen hejare på detta men är det inte så att man INTE ska göra rent filret för ofta för att det då tar bort alla nyttiga bakterier?

jonnson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg han ut i förra veckan
Det är den ÖVERSTA fisken ni ska kolla på.

Visst ser han MYCKET piggare ut?

Lamina
0

Nej, filtret ska man inte göra rent. Missade den detaljen. Oskyldig

//Lamina

jonnson
0

#6 jo egentligen är det så. Men eftersom det är alldeles för litet som dom bor, och slöjstjäratar skitar ner så mycket, så tänkte jag att det är bättre att städa ganska ofta för att hålla det hyfsat rent - just för att vattnet inte ska bli förorenat/förgiftat.

Och eftersom dom andra två är minst lika pigga som innan, så kan det väl inte vara det??

Lamina
0

Om det är problem med vattenvärdena som är orsaken eller inte vet jag faktiskt inte. Har du kollat dom? Men om det är det så betyder det inte nödvändigtvis att alla fiskar blir sjuka. I vilket fall så tror jag karet mår bäst av att man inte gör rent pumpen, nu när du ändå byter vatten så ofta.

Men jag tror att någon annan får svara på vad det kan tänkas vara för fel på fisken.

//Lamina

JaneDoe
0

Pumpen ska osms agt int egöras ren inte i vanligt vatten i akvarievatten kan man krama ur fintervadden lite försiktigt men inte mer än så o enbart när pumpen börjar pumpa dåligt (flödet blir mindre) det ä rju där alla baterier som bryter ner skiten sitter o tar man bort dessa ja då blir ju akvariet omstratat hela tiden och det är inte bra.

Man ska heller ALDRIG byta allt vatten o gruset ska man helle rinte ta ur o tvätta även där bor de bra bakterierna, slamsuga kan man göra när det börjar bli skitigt men inte mer än så.

Du borde köpa nitrit test o ev ph test o kolla hur det ser ut. Nitrit är ganska troligt.

Guldfiskar/sjöjskärtar ska inte ha flingfoder som ligger på ytan utan sjunkade tabletter fr de kan annars svälja luft vilket inte är bra.

jonnson
0

Det är mest att jag gör rent själva plastgrejen runt filtret, alltså gör jag inte rent filtret (det är typ som en svamp, själva filtret) eftersom det blir stopp där efter ett tag och pumpen då slutar fungera. Någon som har något annat tips på hur jag ska göra för att det inte ska slamma igen så?

Nej, vattenvärdena har jag inte kollat. Då jag inte haft fiskar på nästan 10 år, så har jag inte riktig koll på vad som ska göras och inte. Och min kompis mest dumpade dom här, i väntan på hennes nya akvarium, eftersom jag ändå vill ha fiskar, hennes inte har någonstans att vara och "slöjstjärtar kan ju bo i skål, såååå kräsna är dom inte". Vart köper man grejer till att testa vattenvärdena?

Men, kan jag fortsätta att göra rent hela vasen en gång i veckan ändå? Som det är nu har jag bytt vattnet helt (förutom dom litrarna fiskarna är i under tiden jag gör rent), tvättat av växterna (har vit sand, så när/om vattnet blir minsta lilla grumligt så lägger det sig vitt "damm" på växterna, ser så tråkigt ut) och sanden (sköjler igenom ett par gånger tills vattnet ser rent ut typ. Kan jag fortsätta göra så också?

JaneDoe
0

Vattentester köper du i djuraffären, o nej jag tycker absolut inte du ska fortsätta att tvtta sanden soms agts å bildas det bra bakterier där som hjälper till o bryta ner skadliga ämnen, låt sanden var o slamsug den vi dbehov (en slamsug kostar runt 150 kr i djuraffären).

Du kan såklart ta bort det vita på växterna om du vill men då växterna inte trivs om de omplanteras hela tiden (vilket de gör när du tar upp dem) så låt dem vara kvar i karet under tiden o stå där de är (dra fingret över bladen tex för o få bort belgningen).

Jag tycker absolut inte du sk abyta så mycket vatten varje vecka, vattnet är viktigt det med men att byta 5 liter 2-3 gånger i veckan är bra.