kampfisk hona?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har lite funderingar vad gäller en av mina kampfiskhonor.
Enligt djuraffären skulle det tydligen gå jättebra att ha honor och en hane tillsammans och jag trodde ju på dom så klart -.- Skaffade mig 3 honor + en hane.. (Tagit reda på nu i efterhand att det inte är så självklart att dom kommer sams)
Den mörkare honan fick nästan på en gång en liten bit borttuggad på stjärtfenan.. Hanen har under de 4 veckor jag haft dom förlorat mer och mer av sin stjärtfena.. har avvaktat och trott det skulle bli bättre men icke.
För 3 dagar sedan hoppade ena honan upp ur akvariumet och dog (fattar inte hur hon lyckades, har täckglas med bara 2 små öppningar på två ställen som inte är mer än 3-4 cm^2 stora. Efter självmordet så blev det lugnare stämning.. hanen jagade inte runt dom andra honorna lika mycket så jag började hoppas.. fram tills idag, såg att han förlorat ännu mer av sin stjärfena.. Bestämde mig för att dela av akvariumet i 2 delar. Har nu alltså hanen på ena sidan och de 2 honorna på andra. (har för övrigt inte sett vem av fiskarna som bitit på vem)
Den mörka honan har tidigare varit blyg och nästan dragit ihop fenorna lite.. Hanen har knappt brytt sig om henne.. Hon har dessutom skiftat från att vara randig till att vara så pass mörk att det inte syns några ränder alls. Lika mörk som hanen. Har sett hur hon skiftat färg över bara ett par sekunder. Fenorna har även blivit längre på henne än på de andra honorna.. Armfenorna är längre och den där långa som går längs med magen har blivit spetsig.
Nu när jag placerade honorna ensamna på ena sidan så har den mörka börjat spärra upp gällocken och spänna ut fenorna. Hon jagar även den andra honan ibland.
Har hela tiden funderat på om det kan vara en plakat hane.. MEN jag tycker mig kunna ana nåt vitt under magen som jag antar kan vara ett äggrör :S (syns dock inte alls lika tydligt som hos den andra honan)
Vad tror ni?
Ska försöka ta en bild på "henne".. Men det är svårt då jag enbart har mobilkamera atm ><
Ja, första misstagen var ju att lita på djuraffärerna. Det dom säger om att ha honor och hanar tsm är bara nåt som de har sagt för att kunna sälja även de tråkiga honorna men nu tror alla att det är sanning. Ingen uppfödare skulle rekomendera att ha honor med en hane, däribland jag.
Eftersom honor har i stort sett exakt samma instinkt att skydda revir som hanar så kan även de bli väldigt förbannade på varandra om ingen ger sig. Därför tycker jag man bör räkna med minst 20 L per hona, om man ska ha de tsm. Har man honor själva så blir de precis som en hane, spänner upp sig för spegelbild och hatar alla andra fiskar.
Men, jag tror nog din "hona" kan vara en hane, iaf som det låter på din beskrivning. Du får gärna försöka ta bild för det syns ganska tydligt när det är en hane. De vågräta ränderna du ser är oftast tecken på stress eller rädsla.
Kan tilläga att det bara blir värre om du en gång har separerat dom, då kommer du inte kunna ha tillbaka dom för då kommer de verkligen bli superförbannade på varandra om den sk honan nu är en hane och fått ett självförtroende.
Jag tror inte att det spelar någon större roll om det är en plakat hane eller en aggro hona, för i vilket fall som helst kan hon döda den passiva honan.
Jag själv hade samma scenario hemma för några år sen, när jag inte visste ett smack om fisk och akvarium :)
Skaffade en hane, och sen två honor (när djuraffärspersonalen sa åt mig att skaffa 2 till honom). En av honorna slaktade honom på studs utan att jag såg, och gav sig sen på den kvarstående honan. Jag kan ju säga att denna aggressiva honan avlivades inom kort, då djuraffären inte ville ha tillbaks henne.
.. Så även om det är bra att veta om det är en hona eller hane, så kanske det inte går att ha dem tillsammans…
Lägg ut en bild ändå, du. Och lycka till! Hoppas de lugnar ner sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1# : Jo jag vet.. Grymt besviken på mig själv att jag inte kollade upp det själv först >< Men affären verkade vettig då dom även säljer en hel del saltvattenfiskar och andra mer komplicerade djur så jaa.. Tänkte dom kunde sin grej.. ><
Det fick bli en video istället. Satan va svårt det är att fotografera in i ett akvarium. Har laddat upp den här:
Hur tycker du jag ska göra med allt? Funderar på om jag ska gå till den lokala djuraffären och fråga om dom kanske kan ta dom två honorna.. Vill inte gärna ha ihjäl nån av dom.. Men vill ändå behålla alla (jag fäster mig så lätt vid djur, även om det "bara" är fiskar) :( och just nu är ju som sagt akvariumet uppdelat i 2.. Så dom båda delarna har bara 16 liter vardera.. Vill inte att dom ska bo så litet permanent ><
2# : Aj då >< Jo men det är lite samma här.. nybörjare. (Även om jag hade ett så kallad sällskapsakvarium när jag var yngre med en jäkla blandning på fiskar så räknar jag inte det som erfarenhet direkt ^^)
Just nu har jag ju båda honorna tillsammans och hanen själv. det är väl ändå den bästa uppdelningen för tillfället?
Hur avlivar man en fisk på bästa sätt föresten?! :O
Postade en länk till en video på fisken här ovanför =)
Den sk honan är definitivt en plakat hane. Syns på långa vägar. Så Det bästa du kan göra är att antingen skaffa ett till kar på iaf minst 20-30 L och flytta antingen plakat hanen eller honan dit. Då kommer du ha plats för alla eftersom du redan delat av ena karet, där kan du ju ha antingen honan och hanen eller båda hanarna (på varin sida avdelaren då) :)
4#: Där ser man! Va lättad jag känner mig nu.. Det förklarar antagligen varför den stora hanen (Åke) ser ut som han gör på fenorna! Tack för hjälpen!
men jag blir ändå lite fundersam.. Den vita grejen på magen måste ju vara nåt annat i sådana fall?
Jag får nog gå till djuraffären här brevid och fråga om hon kan ta antingen honan eller plakathanen.. Känner att varken plats eller pengar finns att prioritera för ett till akvarium just nu.. (Det jag har nu hittade jag på vinden hos föräldrarna = överlycklig)
(Skrev föresten till dig på dayviews tidigare ikväll med samma fråga så du kan ju ignorera det meddelandet där;))
"Åkes änglar" passade plötsligt inte så bra in på min lilla fiskfamilj.. En dog och en var transa.
Skäll ut dom! Alla som sysslar med fisk, och definitivt en affär, vet att honor och hanar inte ska gå ihop och dom kan se skillnad på en hona och hane (i detta fall var det ju helt solklart med…) när det gäller kampfiskar. Kräv att få lämna tillbaka fisken.
6# : Den har ändrat utseende under de 4 veckor den har bott hos mig.. När jag fick den så hade bland annat fenorna en helt annan form :/ Förstår ändå djuraffären lite.. De beställer ju från grossister och antar väl då att om dom beställer 30 honor så ÄR det honor dom får.. och denna var som sagt väldigt lik en hona i början. Kommer dock ihåg att han sa "där fick du en som var lite blåare också!" när han håvade upp den.
Dock håller jag med om att de var väldigt fel att rekommendera honor och hane tillsammans >< Var där för några dagar sedan och köpte lite till växter och nämnde då problemet för honom.. Att jag tror någon av honorna är och tuggar på hanen.. Han verkade ganska oförstående.. Verkade tvivla på att honorna faktiskt kunde stödda sig mot hanen..
Har varit till den lokala djuraffären istället och hon har lovat att honan och plakathanen kan få bo hos henne.Tydligen har hon lite problemfiskar som kunder kommit in med i ett lite större akvarium.. Och konstigt nog så fungerar alla jättebra tillsammans. :)