kampfisk
jag funderar ju på att starta upp ett 65liters akvarium snart som jag bla ska ha en Kampfisk i
men jag undrar hur stark pump är det lämpligt att ha i et 65liters akvarium med Kampfisk?? måtten är 60x30x35cm (längd x djup x höjd)
vet ju att de inte bör ha för strömt vatten
har börjat inreda lite med sand och stenar just nu, växter kommer senare och när jag är nöjd med växterna så kommer det stå tomt i ca 1.2 veckor innan jag köper fisk till det akvariumet
Köpt ett filter som egentligen är bra för ett 20-30 L och du måste kunna reglera utblåset. Så ha på minsta fart, är det fortfarande strömt då så sätt lite tyg från en nylonstrumpa över.
Du måste också ha tempen på 28-29 grader. De enda andra fiskar du säkert kan ha med en hane är typ bara ottocinklus, räkor och äppelsnäckor. De andra löper stor risk att bli mat eller försöka äta på kampfisken.
Tänk också på att ha väldigt mycket växter då ett 63 L är relativt stort för en hane. Då menar jag verkligen mycket växter också, hanar gillar inte att simma över öppna ytor så därför kan det bli så att de bara står i ett hörn där det är mörkare. Flytväxter är också en fördel att ha för då kan hanen ägna sig åt sin favoritsyssla- bygga skumbo.
jag tänkte ta det som han på akvariebutiken har tillsammans med kampfiskarna
platy, Kardinalfisk (men där har jag hört att kardinalfiskarna kan nypa i fenorna) och sedan var det någon annan fisk som han hade i akvariumena tillsammans med de siamesiska kampfiskarna
växter vet jag att det krävs mycket då Kampfisk är en sorts labyrintfisk
har läst att kampfisken ska ha mellan 25-30grader annars, flytväxter kommer jag ha, har lagt bud på 3 auktioner med 1 dl andmat i varje så flytväxter kommer det finnas
har läst att man bör ha minst 80 liter om man ska ha andra fiskarter tillsammans med kampfiskarna
på akvariebutiken har de dem i runt 100liter eller vad de vanliga akvariumena är på och de simmar över hela akvariumet
men tack för svaret på pumpen måste ha en pump men jag viste inte vilken styrka jag behövde
duger detta filter???
har ett sådant hemma nämligen, det är det minsta filtret man kan köpa
exoterra ca 200l/h (men enligt exoterras sida är det 150l/h) eller är den pumpen för liten
Grejen är ju att dina nadra fiskar inte kommer klara sig så bra i det karet då det blir ganska syrefattigt och väldigt varmt för de flästa. Jag personligen tycker inte man ska ha hanar med andra fiskar förutom tex malar, räkor eller snäckor som jag skrev. Som du säger själv så käkar kardinalerna på fenorna. Det kommer dessutom bli så att hanen inte kommer få någon mata alls då de andra är väldigt mycket snabbare på att ta den.
#5 oki då förstår jag, bara bra att ni säger till mig då jag är inne på det som är med andra fiskar etc
fundetar lite på att ha någon snigel och räkor i karet
#6 har inte köpt något än, men det låter oki för mig, du kan skriva till mig i det meddelander som vi skrev sist om hur mycket du vill ha i frakt etc
Lycka till med räkorna, du ;)
Prova först med en vuxen amanoräka, eller spök-räka. Något billigt. Min Kampfisk äter nämligen vuxna guppyhonor och vuxna räkor.
.. Bara så att du vet att det kan gå åt fanders :D
oki, där jag kommer köpa ifrån går de ihop med andra fiskar och små röda räkor
Kör på då :) Min hane blev separerad väldigt tidigt, och fick aldrig gå med något annat djur.
Bra att deras är lite lugnare-
oki, jag vet bara att dessa simmar tillsammans med en massa fiskar så jag tror nog att det går bra, men jag kommer köra med amanoräkor, de förra (som dog pga att jag ställt doppvärmaren på 32 grader) kostade mig 35kr/st ska se om han har några hemma då jag startat upp akvariumet och är nöjd med det
ska inte stressa utan jag ska få det med växter och allt först innan jag köper hem Kampfisk, räkor och snigel
Sicker in en liten fråga till, om Kampfisk och strömt vatten.
Har jag fattat rätt att man ska ha stilla vatten pga att hanarna har så stora fenor att det blir jobbigt att simma för dem? Finns flera orsaker?
Men om den har små fenor (plakat) eller är en hona funkar det med strömt vatten?
Man ska aldrig ha strömt vatten till kampfiskar, som i strömt = storm i akvariet.
Men du kan ha en mindre pump, så länge du ser att fiskarna inte slängs runt, och inte står och flåsar i hörnen.
kan du lägga upp bilder på karet sen? :)
Det ska också kunna vara så att kampfisken ska kunna stå stilla i vattnet utan att åka i sidled, bara det är jobbigt för en hane med långa fenor. Sen vill kampfiskar genrellt ha stillastående vatten då de kommer från just den miljön, även honor och hanar med korta fenor.
#14 det ska jag göra men det kan dröja ett tag innan jag skaffat växter och sådant som behövs
oki, ingen brådska!
o en snabb liten fråga! :) om de e oki? kan Kampfisk ha 31 gr?
Det är allderles för varmt. Den kommer med största säkerhet dö. Där mellan 27-29 grader är bäst.
oki, men min doppvärmare e mongo!! når den stog på 25 gr så vardet jämnt och 25 gr hela tiden sen när jag vred upp den så stod den på 31 gr!!!
ja fattar inte hur jag ska bära mig åt!!
jag vred upp den till 28 gr glömde skriva det haha :P
Kan vara så att lampan också tillför värme. I ett av mina kar så kan jag har igång bara lampan och tempen ligger på ca 26 grader, men jag har doppvärmare i iaf så tempen ligger på 29 grader hela tiden, även på natten.
vad bör man satsa på för växter??? flytväxter är redan ordnat, väntar på lite andmat och musselblommor, men resten vad bör jag satsa på??
En till liten fråga vilka andra fiskar kan kampfisken gå med om vattnet är på 29 gr?
Typ ingen.. Jag kan iaf ha äppelsnäckor hos mina och de mår jättebra.
23# snabbväxande. Själv gillar jag gälört (minns ej det latinska namnet) Ljus och fin, blir ett fint "växtfluff" som fiskarna gillar att gömma sig i. När den blir för lång, bara nyp av mitt på eller ngt längre ner och stick ner i sanden.
#27 tack för tipset, galort eller det latinska namnet Limnophila sessiliflora ska jag kolla upp hos min akvariuebutik och även andra snabbväxande
Just det, så hette det ja. Jag drunknar i denna växt, får slänga en hel del varannan vecka. Var bor du? Vet inte om det går att skicka nu i kylan, annars kunde du få en hel hög.
jag väntar på växter som jag vunnit på tradera så det ska gå och skicka nu, man får bara vara noga med att ta in posten så fort den kommit
jag bor i årjäng värmland
idag har jag fått hem andmaten men den får flyta i mitt stora akvarium så länge
får se när musselblomman/frogbit kommer med
sedan blir det sådana växter som sarah E rekommenderade plus några småväxter från det stora akvariumet
och jag kommer nog köpa med 4 småfiskar som de kampfiskarna simmar ihop med hos akvariebutiken så den inte blir ensam (har läst om en som hade en Kampfisk som blev deprimerad av att vara helt ensam)
har jag tur så blir det nästa fredag som jag köper kampfisken och några platy (som den går ihop med)
det beror på om jag hinner få hem alla växter, kommer nog dra igång akvariumet i början på veckan, gruset har jag haft i detta akvariumet tidigare så bakteriekultur kommer jag ha från början
men får jag växterna försent in i veckan så kommer jag vänta en vecka till innan jag köper fisken
var och köpte en begagnad pump med filter förut idag, den är gjord för mer än 63 liter men det är inget starkt flöde i utblåset, den lilla pumpen hade högre tryck ur sig så detta blir bra tror jag, hoppas jag får hem den bänk som min far ska bygga åt mig på måndag så att jag slipper ha akvariumet ståendes på golvet, kan inte starta upp det utan att ha ställt det på den bänken (orkar inte lyfta det när det är fullt i vatten)
har iallafall låst kampfisken som jag ska ha, han hade 2 sådana i början på veckan nu hade han bara en Kampfisk Crown tail kvar, en blå med lite röda stänk i sig (om han nu förstog att jag ville låsa den) sedan hade han en vanlig Kampfisk med hela fenor med men jag gillar mer de med spjut på fenorna om det inte är over halfmoon eller halfmoon och liknande
ska prata med honom igen imorgon och kolla så att han håller den nu, kommer köpa den nästa fredag har jag tänkt mig, kommer starta upp akvariumet med lite vatten till att börja med, har köpt en liten kruka med växter och klippt av topparna på mina mexikanska eklövväxter och planterat in (de stack över ytan på mitt andra akvarium som är 50cm högt)
men jag har tänkt mig att jag garanterat kommer köpa en kampfiskhane till senare har ju ett litet 35liters akvarium med ljusramp som jag köpte på en loppis för 30kr
doppvärmare har jag liggandes här hemma, bara fixa en pump om jag inte klarar fixa så den lilla pumpen blåser mindre vatten ur utblåset
börjar få lite akvarium här hemma nu och jag som sa för 5 månader sedan att jag inte kommer skaffa några akvarium
har dessa akvarium nu
- 325 liters (bara fyllt med ca 200liter) med reeves kärrsköldpaddor
- 200 liters med sällskapsfisk
- 35 liters som det ska bo molly och en kampfiskhane i
ja e inte så bra på dehär me bilder hihi :) ja fattar inte hur dom kan låta bli o döda varann!!!!
Antingen så är alla fiskar från samma kull och tål varandra (mäst troligt) för att de har gått tsm eller också är det för att det inte finns några fullvuxna hane där. Det kan också vara så att på bilderna syns det ju inte om fiskarna skulle bråka eller inte då bilden tas bara i ett ögonblick.
ja det var en uppfödares "samling" som han kallade det, där ja förstod han hade alla fina honor och hanar från samma kull?
Ser så ut, men de har väldigt olika färger och teckningar så de kan vara från olika kullar. Två av dom ser också vuxna ut.
han sa det var en blandning av röd feathertail och cambodian (han sa inte vilken sort)
Feathertail är nåt som man absolut inte bör odla på.. Det är en missbildning. Det är det att det finns många dragon där och många som inte är det, två av dom är också fullvuxna så jag tror inte de är från samma kull.
ja tror han har tagi sina favoriter från olika kullar :)
fint!
jag har ett 3= Liters kar där jag har en ct hane i kan jag ha 4 platys däri osså elr är de för litet för det?
Nej. Absolut inte. Ingen fisk i hela världen skulle jag sätta i 3 liter :) 10 är precis på gränsen. Men nej, varken platys eller Kampfisk.
(bortsett från att det är för litet för dem att simma runt, är det både omöjligt att ha bra vattenkvalité och doppvärmare däri).
det ska egentligen stå 30 liters my bad sry 
Aha! Då förstår jag :) haha.
Jodå, det ska gå med kampfisken. Jag skulle nog inte ha platys däri.. Men kampfisken skulle vara passande :P
ja råka trycka capslock för tidigt men går de o ha platys tillsammans med min ct i ett 30 liters?
oki ja e seg på o skriva så ja såg inte #48 men då vet jag tack så mkt! :P
Jag säger rakt ut nej.
Men andra här i forumet kanske skulle tycka att de var ok.
.. Men bortsett ifrån att kampfisken kanske blir stressad av stressiga platys, och att han kanske skulle döda dem (min Kampfisk är dum i huvudet och prylar allt som rör sig, tillexempel), så behöver platys mer än 30 liter för att må bra :)
oki tack så mkt för svar iaf + en fråga, min kompis hade en kampfiskhane som fick popeye sjukdomen på ena ögat :( de pressade då vitlök och hade i karet sjukdomen försvann men han dog efteråt, min teori är att han dog av vitlöken(för jag hade en dalmatinermolly som fick popeye men det försvann av sig sj), medans hennes teori är att han dog av ålder men han var bara ett halvår så han borde ju inte ha dött av ålder tycker man ju.. kan du snälla säga vem som har rätt :)
Det låter skumt. Vitlök som är så starkt?
Jag kan nog satsa en hundring på att det är anledningen till dödsfallet :)
aa men som sagt så försvann det ju av sig självt hos mig så det kanske gjorde det hos henne, fast vrf de matade me vitlök vet inte var de fått i sig att det skulle hjälpa men men man lär så länge man lever :P
Så länge inte mollysarna ger sig på hanen eller tvärt om så är det väl okej.
han bodde ihop med ett stort stim med molly och kardinalfiskar där jag köpte honom
#57 Ja, men det behöver inte betyda att det är någon lyckad kombination för det. Kampfiskhanar kan vara väldigt revirhävdande och allt med stora fenor, samma storlek, klara färger kan göra dom väldigt aggressiva. Likadant så kan mollysen tycka att hans fenor ser goda ut.
Det kan ju funka, och så är allt frid och fröjd. Men sannolikheten är för liten, och jag skulle därför låta bli att chansa. Det är ju inte kul att hamna i sitsen där det blir krig i karet.
#58 mollyn har ju inga stora fenor desutom har jag hört om kampfiskar som blivit deprimerade som varit ensamma, mollyna och kampfisken håller ihop som ett stim hos mig
Att kampfiskar blir "deprimerade" av att vara ensamma är en total myt. Fiskar kan inte bli deprimerade som oss människor. Visst, en stimfisk som får vara helt ensam kommer nog känna sig rädd och utsatt, inte deprimerad. Kampfiskar är verkligen ingen stimfisk, dom vill i flästa fall vara ensamma. Jagf har alla mina hanar själva och de mår hur bra som helst.
Deprimerade blir dom garanterat inte, kampfiskar är till naturen ensamvargar, utan chansen är mycket större att dem blir stressade av andra fiskar i karet. Att de har svårt att behålla sitt revir (de flesta kamphanar har väldigt stark revirinstinkt) brukar skapa stress hos fisken och alla stressade fiskar drabbas lättare av sjukdomar. Men om det verkar fungera i ditt kar så är väl det skönt, du har fått tag på en snäll Kampfisk och snälla mollys isf.
Jag hade inte vågat chansa, utan hade jag skaffat kampfiskar igen skulle jag hållit hanarna ensamma. Självklart är det min erfarenhet, och det är ju fritt att göra som man tycker fungerar!
de simmar ihop så mina är nog snälla, men så har jag ett större akvarium med (63liter) drar jag igång det lilla på 35 liter så blir det nog enbart en enda kampfiskhane med några snäckor som rengörare