Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2420 ggr
[sanibel_18]
0

min kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en kampis hane och en hona och varje gång han ser honan så gör ett han ett skumbo men när jag lägger i honon så börjar hanen att jaga henne och brukar brukar ibland bita henne!Förvånad

jag vill gärna få några yngel så vad ska jag göra?

[dynamitella]
0

Hoppsan :)

Hur mycket har du läst om kampfiskodling?

Du kan kanske ha missat ett par saker för att få det att funka.

[sanibel_18]
0

jag försöker hitta bra platser men ofta är de på engelska eller så skriver de saker som inte är viktiga!Obestämd

[dynamitella]
1

Ojsan. Ja, då måste jag nog chocka dig lite :)

Jag tror att lindzen här i forumet har skrivit samma sak hundra gånger nu.

Här kommer en kortfattad lista (inte menat som order eller att du måste).

1. Se till att kampfiskarna är ungefär lika stora. De bör vara i lagom ålder för att para sig, och gärna ha annan färg och form än blå eller röd veiltail (de är lite svårare att få sålda nu när det finns nyare former och färger).

2. Börja med att ha fiskarna i olika akvarium. Det är viktigt för att undvika slagsmål och att en av dem ska bli ointresserade.

3. Mata upp fiskarna med proteinrik mat i några veckor. Honan ska bli tjock om magen (romstinn).

4. Sätt upp ditt odlingskar. En plastbytta på 50 liter från Ikea funkar utmärkt. I karet ska där finnas gömställen för honan, och gärna flytväxter till hanens skumbo. Där ska vara mellan 10 och 15 cm djupt vatten, och inget på botten (hanen måste kunna se äggen). Lyset ska vara på 24/7, och du får inte ha någon pump. Glöm inte doppvärmaren.

5. Sätt i hanen i karet.

4. Sätt senare i honan (som nu är full av rom), i en glasburk eller precis intill akvariet, så att hanen ser henne. Om allt stämmer är det nu han ska börja bygga sitt skumbo.

5. När hanen är klar med ett stort och tjockt skumbo kan du släppa ut honan. Lämna ALDRIG paret oövervakat i längre stunder, då det lätt går fel, och en av dem dödar den andra.

6. Om honan inte tycker om hans bo kommer hon ta sönder det, och om han inte tycker att han är färdig än, kommer han jaga bort henne gång på gång. Till slut kommer båda överens och parar sig (OM allt går enligt planerna. Ibland kommer paret inte överens bara).

7. När honan släppt all sin rom tar du bort henne till sin normala tank. Låt henne hämta sig helt ensam.

8. Låt hanen ta hand om ungarna tills de kan röra sig själv utan att falla till botten. Hans jobb är de första få dagarna att hjälpa ägg och ungar till skumboet. När de kan simma själv tar du bort honom till ett eget akvarium (inte till honans)

9. Glöm för guds skull inte artemia och diverse annan yngelmat. Exakt när det är passande att odla artemia vet jag inte, det får någon annan svara på.

-----------

Det är vad jag vet på rak arm. Jag har säkerligen skippat att säga massa för att dra ner på mängden ord. Och det kan hända att jag har fel i något moment. Ju fler som svarar sen destu bättre.

Lindzen
1

www.bettaterrotory.nl och www.bettysplendens.com är två jättebra sidor.

Jag tycker verkligen att du ska tänka igenom riktigt ordentligt innan du försöker odla och framförallt läsa på. Bara det att du säger att hanen jagar honan till och med biter henne visar hur lite du vet.

Du kommer behöva minst 4 kar, ett åt honan, ett åt hanen, ett åt ynglena de första 0-7 veckor och sen ytterligare ett på minst 100 L åt ynglena när de blir större. Sen kommer du också behöva vääldigt många mindre lådor/brukar på minst 10 L åt varje hane. Då får du¨också tänka på att det lätt kan bli 50-100 yngel och ca 80% av  dom är hanar. Du kommer också behöva mata dom med levande foder som du föder upp själv, framförallt artemia, till dess att de är minst 6-7 veckor.

Det är ingen lätt odling nu har gett dig in på, det kräver mycket tid (,pengar) och ansvar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

mejamylove
0

finns det hjärterum finns det stjärterum ^^

[sanibel_18]
0

jag trodde att det var lätt att odla Kampfisk.Skäms

men jag kan ändå försöka!Tungan ute

förresten, när ska jag flytta på hanarna?(om de får yngel)

tack ändå för hjälpen!Flört

XD

mejamylove
0

typ när de blir agressiva som de brukar bli efter en månad Flört

Lindzen
0

Inte en måndag, snarare två månader. Då bör man kunna flytta de största hanarna men det är bra om de kan gå med sina syskon så länge det går (förutsatt att de inte bråkar) så de utvecklar sina kroppar.

Mvh Linda

ivanhoe81
0

#8 inte på en måndag går det på en tisdag då :p

ursäkta kunde inte hålla mig

Lindzen
0

Haha, kan tyvärr inte ändra det nu heller ;)

Mvh Linda

mejamylove
0

xD ^^