Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 3067 ggr
Stoodyear
0

Honungsguramis

Nu är det ingen ordning på dem, jag tycker mig ha provat allt. PH 6,5 mycket tätt planterat, torvfiltrerat, mandelblad, mangroverötter. Har flera växter som går enda upp till ytan, mängder med flytväxter. Har klippt till en svamp som jag satt över pumpmunstycket så att utblåset är minimalt. Jag har särat på dem för att sedan släppa tillsammans dem igen. Honan har ett tydligt streck längs sidan (lekdräkt läste jag någonstans?) och hon är rejält rund (varit det ett tag). Så hanen då, som jag tycker är dum i huvudet, stressar mest runt. Oavsett i vilket kar han än går. Noll notis om honan förutom när hon verkar bjuda upp till lek (hon känner på honom med sina spröt osv). Då börjar han dansa som en tok (och jag tänker YES!) men så plötsligt lägger han ner och drar sin väg. Han bygger inget skumbo över huvudtaget. Jag kan inte sänka vattennivån heller eftersom han då blir alldeles skogstokig. Annars verkar han mest stressad, jag kan inte begripa varför. Honan är hur lugn som helst och verkar trivas men han far omkring som en stolle…

För övrigt har jag testat vattnet på alla dess vis och inget är onormalt.

Vafan gör man nu? :P

Lindzen
0

Hm.. Har du bild på dom? Kan ju kanske vara så att honan är en hane. Hanen kanske är för liten/för ung eller nåt också, eller också är han helt enkelt inget fadersmaterial :P När man köper dom så bör man köpa den hane som har mäst färg (gärna kålsvart på undersidan kroppen) för han är definitivt könsmogen och "dominant".

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Stoodyear
0

Jag skulle verkligen fotat dem om inte mitt minneskort till kameran hamnat hos min pojkvän! Hanen är knallorange och svart med gul söm på ryggfenan men när han stressar så blir han mindre svart så att säga. Honan är silvergrå och har (när hon är leksugen?) en mörkgrå rand längs med hela sidan. När hon spärrar upp sig så kan man ana en svag gul söm på ryggfenan. Ja ska försöka mig på en bild med mobilen.

Stoodyear
0

Okey, mobilbilder uteslutet man ser ingenting. Hanen är jag övertygad om är en hane. Honan kanske också är en hane då? Fast en ung? Kan honor ha gul söm på ryggfenan??

Stoodyear
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer det bilder, och sedan sist så har stressandet lugnat sig och ett ytterligare patetiskt skumbo har dykt upp. Honan verkar vilja leka. Han: inte så intresserad.

Bilden är på hanen, lite blek eftersom han blev rädd av fotograferingen!

Stoodyear
0

Honan, lite rädd pga av blixten.

Lindzen
0

Ja det är definitivt en hona och hane iaf. Du kanske helt enkelt får byta hane, han kanske inte har rätt genetiska programering. Har hört om en del kamphanar som inte heller fattar att de ska bygga skumbo, inte ens när de har rom, samma så kan vissa hanar käka upp sina yngel.

Mvh Linda

Stoodyear
0

Skaffade en hona till idag och han blev som tokig! Två skumbon redan så det är bara att hoppas på det bästa, inte så fina men det är iaf tydliga försök på skumbon. Personkemi som inte stämmer eller något? Aldrig hört talas om något liknande innan!

Lindzen
0

Haha, vilken tur då! Han kanske inte gillade den andra honan ;)Har du tur så kanske båda honorna kommer leka med hanen samtidigt, det är inte helt ovanligt då honan alltid simmar iväg efter varje gång hanen klämmer ut rom för att låta honom plocka romen själv. Så när ena honan simmar iväg så kanske den andra kommer fram och parar sig ;)

Mvh Linda

Stoodyear
0

Jösses han kommer få fullt upp, och då har man ingen aning om vilken hona som är mamma till vilka yngel heller, spännande! Imorn kommer föresten ett 120L hit så jag kan dra igång ett yngelakvarium så snabbt som möjligt. Fast får se om jag ens får dem att överleva första dygnet :s lätt att det blir mögel på äggen och så? Hur länge bör man vänta tills att byta kar på yngeln? När det börjar bli trångt eller långt innan haha?

Än verkar dock honorna lite på sin kant, framförallt den nya. Under dagen idag så har hanen bojkottat ena skumboet och bättrat på det andra, som nu är nästan en decimeter tvärs över (?!) Övning ger färdighet eller något i den stilen!

Lindzen
0

Hanen tvättar och syresätter äggen hela tiden så risken för mögel är väldigt väldigt liten, speciellt när du har mandelblad i som förhindrar det.

Hur stort är karet de är i nu? Är det på över 50 L så kan de nog vara kvar där några veckor, beror lite på hur många de är. Du kommer ju behöva flytta båda honorna så fort de har lekt klart och sen även hanen när ynglena är frisimmande. Annars blir ynglena mat.

Vad bra :) Försök att låta dom vara så mycket det går, mata gärna inte heller för det kan förorena vattnet och även trigga hanen att äta äggen. Lyft heller inte på locket om du absolut inte måste, det är vikdigt att luftfuktigheten hålls så inte bubblorna spricker (det måste ju vara samma temp i bubblorna som i luften).

Mvh Linda

Stoodyear
0

Okej, tack för tipsen!

Karet är på uppskattningsvis 45, kanske lite större! Får se då hur många bebisar det blir då, hoppas inte för många! Hämtar det stora karet förhoppningsvis imorn. Har två andra kar som hanen resp honorna kommer hamna i.

Och just det! En annan fråga, många personer har ju guramis gående ihop hela tiden. Hur lyckas man med det? Hur länge dröjer det innan honorna kan gå med hanen igen efter att han blivit bortplockad från yngeln?

Stoodyear
0

WOHO NU ÄR DET RAJTANTAJTAN! Lyckades filma allt så får se om jag kan få upp det här sedan!

Stoodyear
0

Fan ja tycker så synd om honom, han tokjagar äggen men missar ändå. Herregud tänk å vara fisk i hans läge. Äggen verkar inte vilja ligga vid ytan heller. Så han har lite panik stackarn.

Lindzen
0

Är det första gången för honom så tar den säkert några gånger innan han fattar ;) Jag lovar, det kommer finnas överflöd av rom ;)

Mvh Linda

Stoodyear
0

Släppte ihop honorna, trodde jag. Kikade på den lilla honan, det är en liten hane. På mycket mindre än en vecka, har den gått ifrån att se ut som på de första bilderna till att se ut såhär.

Nu har jag alltså två hanar istället, och inte tillräckligt många akvarium atta sära på dem alla. Vad gör jag? Låter honan gå med den lilla och bli uppvaktad, hon slipper ju bli jagad. Eller så låter jag hanarna gå ihop? Just nu är de ju inget problem men sen när hanen gjort sitt med yngeln, blir här problem.

Lindzen
0

Där ser man, ja eftersom den där nya hanen är mindre så lär han vara underlägsen mot den större hanen så jag tror inte det ska vara några problem. Du får väl se när du sätter ner pappa hanen hos dom.

Mvh Linda

Stoodyear
0

Ja, okej ja provar helt enkelt! Tack, helt otroligt att på fyra dagar går den från att vara helt grå till detdär. Senast idag tyckte jag den såg ut som en hona men så flyttade jag ju dem och då blev det väldig skillnad :s

Lindzen
0

Kan ju vara för att han inte längre behöver visa sig undertryckt mot den andra hanen, han tror väl att han är bossen nu ;)

Mvh Linda

Stoodyear
0

Haha precis, lite lagom kaxig nu när inte den andra hanen finns i närheten och med en alldeles egen hona :P