Pump som bara slutat fungera!?
Drog ur sladden till pumpen som sitter i mitt lilla akvarie för att byta uttag till den, men när jag satte i den så fungerade den inte? Uttaget jag satte sladden i fungerar eftersom jag testade att sätta i en annan elektronisk apparat där i. Vad ska jag göra!? Måste definitivt köpa en ny pump, det vet jag. Men kan man låta pumpen sitta kvar i akvariet, eller blir vattnet "surt" / liknande? Har ett luftdrivet litet filter bestående av en luftpump och en vanlig tvättsvamp, kan jag sätta i det som nödlösning?
Kan verkligen inte förstå varför den bara slutade att fungera helt plötsligt! :( Behöver hjälp!
/ Emma
Ta ut pumpen om du inte vill ha en nitritspik.
Nej tack , det överlever inte min dvärgkulfisk… Kan jag sätta in "minifiltret" så länge då? Tills jag köpt en ny pump?
/ Emma
#2 Varför inte? Är det ett pyttelitet akvarium? Men ja, det bör väl fungera med det lilla.
Haha, jag skulle precis plocka ur pumpen och när jag fått den över vattenytan några centimeter så börjar den att fungera igen!? Helt sjukt… Tack för hjälpen ändå aammE!
/ Emma
#3 Jag menade nej tack till en nitritpik :) Kulfiskar är ju extremt känsliga för just nitrit och ammoniak.
/ Emma
Det brukar annars funka att plocka itu pumpen och sätta ihop den igen :) Men nu funkade den ju ändå.

Min ena pump gör alltid så när jag gjort rent den lite för slarvigt. Då får jag till och med ta isär den och snurra till på den där mojjen som ska snurra, så startar den och sen sätter jag dit underdelen och stoppar ner i karet. Men nu har jag lärt mig hur jag ska göra rent den mer noga så nu fungerar den när jag stoppar i sladden :-)
Ibland behöver man "sänka" den ordentligt i vattnet och liksom vända den uppochner för att få ut alla luftbubblor också!